Ett litet monster...

Turali

Trådstartare
Har ni sett vilken liten skit vi fick hem igår :love:
En 8-veckors liten prick :rofl:

Ingen mes direkt, hon tvekar inte många sekunder innan hon ger sig in i kamp med stora dalmatinern på 2,5 år som tycker det är superkul!
Den lilla vinner till och med en och en annan match med dragleksaken.

IMG_9293redigerad12.jpg
[/IMG]

IMG_9288redigerad12.jpg
[/IMG]

IMG_9290redigerad12.jpg
[/IMG]

IMG_9307redigerad12.jpg
[/IMG]
 
Sv: Ett litet monster...

Gullegos!:love: Vad ska hon heta? Eller vad heter hon?:)
 
Sv: Ett litet monster...

Haha, kan hålla med om att hon är söt!
Hon heter Diva, fick behålla namnet hon har i stamtavlan.
Det vad det enda namnet hela familjen tyckte hon passade med.
Jag föreslog japanska namn (japanfreak som jag är) medan mamma föredrog Olga...:crazy:
 
Sv: Ett litet monster...

åHHH vilken söt liten prickis.:bump: :bump: :banana: .
Jag har länge velat ha dalmatin,vem vet kanske blir nästa ras man skaffar .
 
Sv: Ett litet monster...

Ge mig, Ge mig !! :love: :love: :love: :love: :love:

Jättesööt ! :)

Diva, Gulligt :d
 
Sv: Ett litet monster...

:)
Tja, de är ju söta så länge de är på bild:d
Nä, men min hund på 2,5 år (omplacering) är jättetrevlig, snäll och lättlärd, men det är verkligen en ras man får bita i. Men när man väl lyckas blir man överlycklig!
 
Sv: Ett litet monster...

Ååh, vilken jättegullig liten prick :love: :love: .

Så sött med öronen som fladdrar när hon springer :D . Med de där bilderna kanske jag skulle kunna övertala pojkvännen att det är bättre med två hundar än en :angel: .
 
Sv: Ett litet monster...

Men gud så bedårande söt!! :love: :love: Kom till mig lilla valp! *locka med godis* :love:
Det kanske är en sån man ska ha som nästa hund. :angel: :D
Så sjukt söt valp! :love:
 
Sv: Ett litet monster...

Snygga mörka ögon. Antagligen så kommer de att bli lite mer åt det bruna hållet när hon blir äldre men jag tippar på att hon kommer få behålla den mesta av den snygga ögonfärgen.

De är ju så söta när de är små :love:.

Mvh

Tora
 
Sv: Ett litet monster...

Alltså, hur ligger det till....vissa säger att dlm är skitskarpa, andra att de är apsnälla familjehundar..:confused:
 
Sv: Ett litet monster...

skitskarpa och apsnälla :rofl: vilka roliga uttryck

Det viktigaste är att man väljer en seriös uppfödare. På www.dalmatiner.nu kan man hitta uppfödare i hela landet.

Mina två prickar (en hane på snart 10 månader och en tik på 5 år som vi dock bara haft i kanske 3 månader) är hur snälla hundar som helst. Ute är det full rulle i skogen men inne så sover de helst i soffan eller i sängen. Jag och min sambo har långt framskridna planer på att köpa större sängar (har nu 2 st 90 sängar). För de blir så himla trångt.

Tiken vaktade mycket när hon kom till oss. Det har hon slutat med helt. Brukar bara kolla lite snabbt vem det är som kommer när någon ringer på. När de är hemma själva så kan det dock skällas lite bakom dörren om någon går utanför men det tycker jag bara är bra.

Tiken är lite mer reserverad mot andra hundar och människor men hon är en riktigt lady också. Den lilla terroristen däremot älskar allt och alla. En gladare hund är svårare att hitta.

Lillen är aldrig några problem med att få med sig ut men tiken är lika lycklig när hon får ligga och snusa hela dagen i soffan. Ibland på kvällen när det är dåligt väder ute så får man tvinga ut henne (inte helt lätt att putta en 27 kg hund som vägrar att röra sig) på gräsmattan så att hon i alla fall skall få kissa.

Vissa säger att dalmatiner är svårtränade men det är inget jag har märkt på dessa två. De är dock släkt. Tiken är moster till den lille. Både mamman och mormorn till hanen har tävlat lydnad med bra resultat.

Jag är helt såld på dalmatiner och kommer nog att skaffa en dalmatiner igen då jag tycker de är helt underbara.

I sommras när min mamma passade både min hane (vid den tiden ca 6 månader gammal) och min yngsta brorson (ca 3 år gammal) så var hon uppe på övervåningen och bäddade. När hon bäddat klart så tyckte hon att det var lite väl tyst där nere. Hon gick ner och kunde inte hitta vare sig hunden eller pojken. Nu började hon bli riktigt nervös så hon tog cykel och cyklade ner till kiosken. Mycket riktigt där satt båda två framför dörren och väntade på att kiosken skulle öppna. Då hade alltså dessa terrorister gått helt själva hela vägen till kiosken (för en vuxen tar det ca 7 minuter att gå och det är ett litet samhälle ute på landet, men ändå). Hanhunden verkligen avgudar min yngsta brorson och de två är mycket duktiga på att hitta på dumheter.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Ett litet monster...

Har visserligen inte haft min tik i mer än 4 månader, men hon är verkligen jättetrevlig och positiv (ser hon ett barn så stannar hon upp och laddar kraft för att få med sig mig fram till ungen...tokig i barn). Hon har aldrig varit aggressiv på något sätt.
Inomhus ligger hon och sover framför braskaminen om dagarna, och på nätterna sover hon i sängen under täcket. Utomhus däremot är det full rulle, jämt! Min hund tycks ha hur mycket energi som helst, så det blir riktiga långpromenader. Blir det en dag eller två med mindre motion, resulterar det i en ännu piggare hund och ett antal "stolleryck" när man släpper henne lös.

Vad gäller träning så är de väldigt lättlärda, det tar inte många minuter innan de lärt sig något nytt. Dock vill de inte att man tragglar samma moment om och om igen...då resulterar det i nonchalans. Det gäller att vara på hugget och verkligen få hunden att tycka att den gör något meningsfullt. Jag har använt mig ganska mycket av klicker när jag tränat, och det har fungerat jättebra!
Lilo tycker det är superkul!

Jag tror dalmatiner har ett väldigt dåligt rykte i allmänhet, men det är ju inte den enda rasen...
Efter att ha läst tidigare dalmatinertrådar i det här forumet så har alla skrivit så negativa saker om rasen att jag aldrig skulle trott att jag var ägare till en sådan monsterhund.
Men är man intresserad så finns det många kunniga människor, de flesta dalmatinerägare/uppfödare jag stött på har varit jättetrevliga och mer än gärna berättat om sina hundar.

Tora: får man fråga vilken kennel dina hundar kommer ifrån? Eller är det också att göra reklam?
 
Sv: Ett litet monster...

Gå in på www.dalmatiner.nu och titta på kennlar som finns i Mölndal.

Tycker nog att din beskrivning stämmer väldigt väl in på mina också. Speciellt det där med träningen. Det är så sant så. För att inte prata om att sova under täcket.

Brukar din också vända i dörren om hon ser att det är dåligt väder ute? Mamma fick dra ut tiken i morse (det var ett riktigt skitväder här i morse med mycket regn och ännu mer blåst) när klockan var halv tio för hon var lite orolig att hon kanske skulle må dåligt av att inte ha kissat på länge :rofl:.

Ja man för höra mycket negativt om dalmatiner både här på Buke och ute i "riktiga världen". Det beror mycket på att det tyvärr fanns många oseriösa uppfödare för runt 15 år sedan. Och detta ryktet är tyvärr seglivat.

Mvh

Tora
 
Sv: Ett litet monster...

:) Haha! Jo det där med vädret stämmer väldigt bra:rofl:
Regnar det eller är kallt så får man dra ut henne.
Jag går ju på hundgymnasium och har med henne där, morgnar då det regnar är vägen till hundstallet vääääldigt lång för henne (och regnar är för övrigt det enda det gör i Karlstad).
För övrigt tycker hon att det här med skolliv och tidigare morgnar inte är något vidare, när jag går upp för att äta frukost ligger hon kvar i sängen en halvtimme längre
 
Sv: Ett litet monster...

Hej.
Er ny her. Leste at du Tora har hunder fra Åsa. Min eldste hund Benjamin er etter R. Formosus og den yngste hunden min er etter R. Ildegarda. Så mina hunder og dine er nok i slekt.
Dalmatineren er en herlig rase og rasen er ikke lenger slik den var for 15år siden. Eksteriørmessig er dalmatinerne i Skandinavia av meget god kvalitet. Leste at de hundene som ble stilt og plassert på Crufts i år hadde ikke nådd langt om de hadde blitt stilt her i Skandinavia.
Hilsen Grethe
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Hundhälsa OBS! Vi har varit inne med honom hos veterinären Har en gammal hund (fyller 14 i år) som inte alls mår bra. Började igår när jag...
Svar
9
· Visningar
4 722
Senast: Yrja
·
Övr. Hund I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna. Det är ett litet...
Svar
9
· Visningar
1 343
Senast: linnsan
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 584
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp