Ett "klämspänne"

Julienne

Trådstartare
Jag skulle vilja göra ett eget utställningskoppel till min hund och skulle då vilja hitta ett klämspänne som det kallas. Ni som är lite sy och handarbetes intresserade kanske vet vart man kan hitta sånt?

Här ser ni bilder på vad för sorts spänne jag är ute efter.

kindness.jpg

11781408-origpic-ac44c3.jpg

Hoppas ni kan hjälpa mig! Jag har sökt men hittar inget och vet inte vad det heter egentligen om det verkligen heter just "klämspänne"...

Båt-relaterade butiker har i metall, men då är de 25mm breda - och du behöver typ 10mm antar jag?

Köp ett billigt utställningskoppel med spänne i lämplig storlek och ta spännet?

Ja det var ganska smart men tyvärr tror jag de kopplen som har de där spännena kostar runt 150-200kr och det känns lite dyrt för ett spänne :p Men klurar på om man kan köpa ett koppel och sedan modifiera om halsdelen bara.. Men helst vill jag ju göra helt eget med egna färger..

Måste rätta mig själv, fanns faktiskt för 35kr..

Senast ändrad:
Ja det var ganska smart men tyvärr tror jag de kopplen som har de där spännena kostar runt 150-200kr och det känns lite dyrt för ett spänne :p Men klurar på om man kan köpa ett koppel och sedan modifiera om halsdelen bara.. Men helst vill jag ju göra helt eget med egna färger..

Måste rätta mig själv, fanns faktiskt för 35kr..
Fast är inte vitsen med ett utställningskoppel att det ska dra så lite uppmärksamhet till sig som möjligt, det är ju hunden som ska bedömas och inte vad den har på sig? Jag hade alltid tunna svarta koppel till våra hundar när de var i ringen då jag ville att det skulle synas så lite som möjligt mot deras svarta päls, helst skulle det ju se ut som de sprang med och ställde upp sig helt utan. :)

Fast är inte vitsen med ett utställningskoppel att det ska dra så lite uppmärksamhet till sig som möjligt, det är ju hunden som ska bedömas och inte vad den har på sig? Jag hade alltid tunna svarta koppel till våra hundar när de var i ringen då jag ville att det skulle synas så lite som möjligt mot deras svarta päls, helst skulle det ju se ut som de sprang med och ställde upp sig helt utan. :)

Ja absolut! Men jag vill ha kontakt med min hund och tyvärr drar hon ibland vilket bidrar till att hon får märken av halsbandet om det är för smalt (har nakenhund) och därför vill jag ha en tjockare del vid hennes hals för att minska trycket men fortfarande att kopplet är litet. Hon är brunaktig på kroppen och vit på cresten och jag ställer i rosa så jag brukar ha antingen vitt eller rosa på henne och är i de färgerna jag vill ha ett koppel. Och när jag vill ha det lite tjockare framme vid hennes hals så vore det ju kul om halsbandet inte var fult där fram utan snyggt eftersom det trots allt syns väldigt väl på min typ av hund. :) Dessutom har jag inte hittat några snyggare alls som har den typen av spänne som jag söker, de görs med andra spännen och jag tycker de så lätt åker upp.

Därav tänkte jag att jag gör ett eget koppel istället :p

(Min dröm är dock att jag kan få henne mycket lydigare och kan gå på rätt sätt utan koppel så man inte skulle behöva det. Dock har jag lite träning kvar innan vi får till det men vi jobbar på det!)

Ja absolut! Men jag vill ha kontakt med min hund och tyvärr drar hon ibland vilket bidrar till att hon får märken av halsbandet om det är för smalt (har nakenhund) och därför vill jag ha en tjockare del vid hennes hals för att minska trycket men fortfarande att kopplet är litet. Hon är brunaktig på kroppen och vit på cresten och jag ställer i rosa så jag brukar ha antingen vitt eller rosa på henne och är i de färgerna jag vill ha ett koppel. Och när jag vill ha det lite tjockare framme vid hennes hals så vore det ju kul om halsbandet inte var fult där fram utan snyggt eftersom det trots allt syns väldigt väl på min typ av hund. :) Dessutom har jag inte hittat några snyggare alls som har den typen av spänne som jag söker, de görs med andra spännen och jag tycker de så lätt åker upp.

Därav tänkte jag att jag gör ett eget koppel istället :p

(Min dröm är dock att jag kan få henne mycket lydigare och kan gå på rätt sätt utan koppel så man inte skulle behöva det. Dock har jag lite träning kvar innan vi får till det men vi jobbar på det!)
Jag förstår problemet med lite päls och tunn hud, vi ställde stora hundar med mycket päls så det var aldrig sånna problem. Men funkar det inte med ett tunnt koppel och ett lite bredare halsband istället då, tills du fått till utställningslydnanden? ;)

Jag förstår problemet med lite päls och tunn hud, vi ställde stora hundar med mycket päls så det var aldrig sånna problem. Men funkar det inte med ett tunnt koppel och ett lite bredare halsband istället då, tills du fått till utställningslydnanden? ;)

Ja det blir lite trixigare utan päls :p
Jo det är det jag vill ha, men finns tyvärr inga snygga koppel plus halsband så koppelspännena oftast blir för stora och klumpiga.

Ungefär såhär vill jag ha ett, fast annan färg och nåt snyggt framtill (kanske nåt glittrigt som jag är svag för).

DS01-11broun.jpg

Något liknande detta framtill kanske

utstallningkoppeltan.jpg

Men jag vill inte ha de där extremt tunna kopplen för då kan jag inte hålla i dem (har ingen teknik) utan vill ha lite tjockare alt platt. Dessutom vill jag inte ha alla pärlor som alla sätter på lite här och där på kopplet..

och sen var det ju det där med spännet.. De alla använder tycker inte jag om, tycker de har lätt att glida upp..

Ja det blir lite trixigare utan päls :p
Jo det är det jag vill ha, men finns tyvärr inga snygga koppel plus halsband så koppelspännena oftast blir för stora och klumpiga.

Ungefär såhär vill jag ha ett, fast annan färg och nåt snyggt framtill (kanske nåt glittrigt som jag är svag för).

DS01-11broun.jpg

Något liknande detta framtill kanske

utstallningkoppeltan.jpg

Men jag vill inte ha de där extremt tunna kopplen för då kan jag inte hålla i dem (har ingen teknik) utan vill ha lite tjockare alt platt. Dessutom vill jag inte ha alla pärlor som alla sätter på lite här och där på kopplet..

och sen var det ju det där med spännet.. De alla använder tycker inte jag om, tycker de har lätt att glida upp..
Av det du visar hade jag valt det svarta, det är som sagt hunden du vill visa och inte en massa bling, det kan du ha utanför ringen. ;)

Av det du visar hade jag valt det svarta, det är som sagt hunden du vill visa och inte en massa bling, det kan du ha utanför ringen. ;)

Fast svart passar inte min hund (men kanske va modellen du menade) och har fel sorts spänne. Och jag tycker det är fint med bling. :D Om det bara är hunden som bedöms varför ska då handlern vara snyggt klädd? ;) Jag anser att man kan ha lite finare koppel men dock inte gå till överdrift, lite lagom bara. Finns dem i rasen som har på tok för mkt och då förstör det ju ist helhetsintrycket.

Dessa 2 har jag idag;
rosavitstrass.jpg

172643_1801.jpg

Men tycker bägge är för smala i både halsdel och koppeldel samt dåligt spänne som lätt glider.

Smaksak, jag gillar inte bling öht och i synnerhet inte i en utställningsring. Handlern ska vara propert klädd och inte dra uppmärksamheten till sig, det är ju fortfarande hunden som ska visas och inte handlerns/ägarens senaste outfit.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka