Ett HETT tema......men vad tycker du som sto ägare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Ett svårt och känsligt ämne är det här, men måste nog allt upp och ventileras i varjefall.

Dagens hingst ägare, vill gärna se meriterade avelston, meriter ifrån en egen tävlings karriär, eller elit ston, som har lämnat bra efter sig.
Och det kan man ju förstå, utan problem.

MEN, kommer du med ett meriterat sto, - så erbjuds en mkt liten rabatt, eller ingen alls.
Det känns inte bra............för någon tror jag. :mad:

Jag tycker personligen att det skall vara en eloge för en hingst att få ett bra meriterat sto, eller ett elite sto, då tycker jag också att rabatten skall vara känn bar för sto ägaren.

Vad tycker du?

Sv: Ett HETT tema......men vad tycker du som sto ägare?

Jag måste ju erkänna att jag tycker att jag får bra rabatter på mina ston. Tror att om jag räknar om det i procent så berorende på hingst och sto har jag haft mellan 20 % som sämst och 75% som bäst. I år har jag mellan 20 % och 30 % på alla utom ett sto. Det stoet fick sitt hingstval utan att jag varit i kontakt med hingstägaren, vilket jag inte har varit ännu heller så jag ska inte säga helt klart att jag inte får rabatt på henne med ännu.
Så lite avhängigt på vad hingsten kostar i grunden tycker jag att det är bra och kännbara rabatter. 20% ger ju i princip en fri betäckning på fem ston.
Så jag vet inte vad du räknar som bra rabatt?

Jag har en kompis som har ett avelssto som lämnat en mycket framgångsrik avkomma (den näst äldsta, de andra måste fortfarande bevisa sig, men ser mycket bra ut) henne slåss hingstägarna om och hon har fått ett antal erbjudanden om gratisbetäckningar. Så det finns hingstägare som förstår vikten av att få rätt ston. Men det gäller förstås långt ifrån alla.
Men man tycker ju att alla hingstägare, säkskilt de som har yngre hingstar, borde vara väldigt måna om att få rätt ston till sina hingstar, bra avkommor är ju den bästa marknadsföringen.

Jag sitter själv med ett svårklass sto,ringde runt till dom svenska hingstar jag var intresserad av och rabatten var försvinnande liten oftast bara 1000kr eller 10% på 90 dagars avgiften,mao 6-800kr

Valde tysk hingst i sista änden då ingen här kunde matcha priset.

Eller jo föresten,det var faktiskt en som procentuellt kunde matcha och det var den Oldenburg GK AA hingsten,eloge till hans ägare som mycket gärna såg ett meriterat sto som en fjäder i hatten och raskt slog av på priset :bow::bow:
Så han är min plan B (stoet trasslar och tyskhingsten går snart iväg på 70 dagars)

Senast ändrad:

Hade jag varit hingstägare så hade jag absolut haft olika prisklasser beroende på klass av ston, men det är ju upp till var och en. Om en hingstägare tycker att varje sto är lika mycket värt eftersom det är samma jobb som görs, så är det ett sett att se det. Vi kan ju inte bestämma hur andra väljer att lansera sina avkommor eller om någon försöker att säkra att hingsten får så många vettiga ston som möjligt.
Samtidigt.. ett bra sto borde ju ge ett bättre pris på avkomman, iallafall i den bästa av världar..
/U

Jag vet inte vad jag tycker om att ge rabatt till vissa ston. Är det inte så att ju fler ston hingsten har desto större chans att få fram några bra avkommor än på ett litet antal elitston? Även ston utan egna tävlingsmeriter kan ju lämna väldigt fina avkommor.
Vill man premiera stoägarna tycker jag det är bättre med "mängdrabatt" eller "trohetsrabatt" som Flyinge kör.

Jag kom på att jag också fått gratis betäckning, fast då blev naturligtvis inte sto skrället dräktigt.
En annan sak är att inte heller någon gång har bett om rabatter för mina ston. Jag tar kontakt med hingstägaren och berätta om mina ston och min tanke med hingstvalet vilket brukar resultera i att hingstägaren/hållaren själv erbjuder rabatter. Något år har jag också blivit kontaktad av hingstägare som vill ha något av mina ston till sin hingst.

Det är lite intressant detta med rabatter, för generellt tycker jag att det är alldeles för liten prisskillnad mellan att betäcka ett välmeriterat sto jämfört med vilket skitsto som helst (grov generalisering). Sen finns det alltid undantag, det har faktiskt hänt mig att jag blivit kontaktad av hingstägare som erbjudit mig väldigt förmånliga villkor efter att jag fått en kanonavkomma efter mitt första avelssto. Men generellt har jag känslan av att hingsthållarna inte lägger särskilt stort värde vid att få välmeriterade ston till sin hingstar.

(när jag hade egna shettishingstar lämnade jag rabatt till "bra" ston, fast det blev egentligen inte fler ston för det...)

Senast ändrad:

Jag tycker att detta med rabatter är ett aber, för det första så är det ju inte allt som täcks in, oftast får bara diplom och elit ston rabatter. Men då utelämnas ju en hel del, ston som lämnar mycket bra avkommor men ännu inte kommit upp i ELIT poäng borde också få lite rabatt i mina ögon, men generellt så verkar få få någon rabatt och den är som flera andra skrivit knappt märkbar.

Denna diskussion är väldigt lätt att övergå till prissättning, alla hingstar kostar i princip lika mycket i detta landet, bra som dåliga, opoppis som poppis, nya oprövade som elit hingstar.
Börja med att ta betalt efter kvalité på hingsten och dess avkommor. Lägg priset som "skäligt för alla" - nivån så kommer stoägarna ändå, sedan ger man bra rabatter till ston med någon slags merit.

Jag tycker att A premierade ston, de med meriter i msv och diplomstona borde hamna i ungefär samma klass på rabatt medans svårklass stona och Elit stona borde hamna i en klass med mer rabatt.
Sen tycker jag även att mängdrabatt är något fler borde ha på sina hingstar, speciellt de som har flera hingstar.
Om jag hade varit hingstägare att jag gladeligen även gett rabatter till ston med en härstamning jag tycker om och tror skulle passa till hingsten, oavsett meriter, ingen jätterabatt men ändå något som en uppmuntran.
Även ston som är omeriterade men som kommer ur goda förvärvnings säkra mödernen skulle jag kunna tänka mig att rabattera.

Trohetsrabatten som Flyinge har tycker jag också är trevlig, även den nya de har från i år att om man får rabatt om man betäcker sitt 3 års sto som är e. en av deras hingstar eller betäcker om modern. Bra initiativ!

Alla som har hingst borde väl vara intresserade av bra ston, det bådar ju gott för avkomman som kan sedan bli en reklampelare för hingsten.
Intressant diskussion!

Håller med dig om att det är för liten prisskillnad. Hade jag varit hingstägare hade jag gärna gett 50% rabatt till riktigt meriterade ston eller ston med elit och mindre till ston med färre meriter. Särskilt i dessa tider av lågkonjunktur då många avstår från att betäcka av ekonomiska skäl.

Ägare till riktigt bra ston bör uppmuntras att sätta dem i avel och välja bra och rätt hingstar till dem.

*lite kl*
Jag upplever det som en del önskar sig redan finns. De flesta hingstägare har mängdrabatt, har bara träffat på en som inte haft det. De flest hingstägare har enligt min erfarenhet bra eller i allafall hyfsade rabatter till rätt ston oavsett varför stoet är "rätt" d v s om det är för stammen, egna meriter, avkommors meriter eller mödrar/syskons meriter etc.

Däremot kan jag hålla med om att för deras egen del hade det nog gynnat de flesta med en "friare" prissättning. Känns lite som kartellbildning ibland när alla hingstar samma år kostar lika mycket.

Vad också kan misstänka lite är att nya mindre uppfödare kan ha svårt att få vissa rabatter. Lite kan det beror på hur man presenterar sitt sto och om man ställer krav på rabatt. Tror inte det är en bra ingång att börja med något i stil med "jag har ett sto som xxxx hur mycket får jag i rabatt". Eftersom jag inte själv någon gång krävt någon rabatt så har jag märkt att när jag pratar med hingstägaren om att använda hingsten så kommer rabatterna när vi har pratat en stund och jag har presenterat stoet/stona. Ofta har de nästan prutat med sig själv för att få stona till sin/sina hingstar. Så jag upplever att de både vill ha kvalité och kvantitet till sina hingstar, för som skrivet innan så kan även omeriterade ston ge bra avkommor. Kan ge ett exempel från i år när jag för första gången gav mig in i travaveln. Hade god vän som hållit på länge som stöd och hjälp. Han tyckte att han skulle ordna till bra rabatt till mig på hingstpriset, ringde upp och kom tillbaka med 10 %. Nu ville jag ha den hingsten så jag hade ju tagit den utan rabatt men var tacksam för det lilla. Travhingstar ska ofta bokas via kontrakt i förväg så när jag sedan själv tog kontakt för att boka hingsten så gjorde jag som jag brukar men undantag för att jag också talade om att jag var total novis på travavel. Resultatet blev väldigt fin rådgivning av hingstval (helt olik halvblodsaveln) man tog sig tid att titta ordentligt och återkom efter utredning så att säga och gav 20% i rabatt.

Jag har ju bara ett sto så mängdrabatt är inget för mig;)

Fick erbjudande om 40 procent rabatt på Flyinges hingstar av Heimdal men valde Empire i år med lite rabatt o att betala i efterskott istället...

De hingstar som visat sig ge bra borde naturligtvis kosta mer.

Funderar på Lux Z som är dyr nästa år o hoppas att priset stämmer överrens med kvalièn han ger ;).

Jag har också bara ett sto men när jag betäckte henne igen hos samma hingstägare (ej samma hingst) fick jag "trohetsrabatt". Det tyckte jag kändes bra. Att ge rabatt till elitston alt prestationsston känns inte heller rättvist för min del. Mitt sto kan inte prestera på tävlingsbanorna p g a skada och innan hon blir elitsto genom avkommor har det kostat mycket pengar. Vi har heller ingen möjlighet att behålla alla avkommor och följa dem upp i klasserna.
Men om jag ringer till hingstägare och säger att hon fått två kl I föl, kan det resultera i rabatt?

Självklart så måste man se det ifrån bägge sidorna, hingst ägarens och givetvis sto ägarnas sida.

Men ser man prissättningen över hingstarna idag, så håller jag med en skribent tidigare i tråden, dom ny godkända hingstarna ligger nästan eller i samma pris klass som redan etablerade hingstar.

Man kan fråga sig om det är riktigt...

Visst ges det rabatt till meriterade ston eller elite ston, men det är min åsikt alldeles för lite.
För att få tävlings meriter på ett sto, eller att få henne upp till elite, kostar även det en massa pengar.

Undrar egentligen, vad som hade hänt, om det kom in en ny hingst samt dess ägare, och de hade ett helt nytt sätt att pris sätta sin hingst gentemot oss sto ägare.
Något säger mig att övriga hingst ägare inte hade gjort livet lätt för de ägarna. Tror nog själv, som en tidigare skrev att det försegår någon form av kartell bildning.

Självklart så måste man se det ifrån bägge sidorna, hingst ägarens och givetvis sto ägarnas sida.

Men ser man prissättningen över hingstarna idag, så håller jag med en skribent tidigare i tråden, dom ny godkända hingstarna ligger nästan eller i samma pris klass som redan etablerade hingstar.

Man kan fråga sig om det är riktigt...

Visst ges det rabatt till meriterade ston eller elite ston, men det är min åsikt alldeles för lite.
För att få tävlings meriter på ett sto, eller att få henne upp till elite, kostar även det en massa pengar.

Undrar egentligen, vad som hade hänt, om det kom in en ny hingst samt dess ägare, och de hade ett helt nytt sätt att pris sätta sin hingst gentemot oss sto ägare.
Något säger mig att övriga hingst ägare inte hade gjort livet lätt för de ägarna. Tror nog själv, som en tidigare skrev att det försegår någon form av kartell bildning.

Egentligen är det ju lite lustigt att priserna ligger så lika, och de som ger rabatter enligt hemsidorna verkar också lika. Sedan kan det kanske vara annat om man har förmågan att kunna förhandla, men det blir ju inte avkomman bättre av.
OM mina ston skulle vara berättigade till rabatt någon gång i framtiden så hade troligen valet hamnat på den hingsten med rabatt om jag hade 2 likvärdiga kandidater. Men jag skulle inte välja bort en hingst som jag verkligen trodde på som den perfekta matchningen om jag inte fick rabatt.
Ganska intressanta tankar du har..
/U

Egentligen är det ju lite lustigt att priserna ligger så lika, och de som ger rabatter enligt hemsidorna verkar också lika. Sedan kan det kanske vara annat om man har förmågan att kunna förhandla, men det blir ju inte avkomman bättre av.
OM mina ston skulle vara berättigade till rabatt någon gång i framtiden så hade troligen valet hamnat på den hingsten med rabatt om jag hade 2 likvärdiga kandidater. Men jag skulle inte välja bort en hingst som jag verkligen trodde på som den perfekta matchningen om jag inte fick rabatt.
Ganska intressanta tankar du har..
/U

Det tog jag förgivet, att man inte styr sitt hingstval efter var jag får mest rabatt.
Men jag anser att denna diskussion är viktig. Man ser det inte ifrån vår vinkel som sto ägare, alltid.

Det tog jag förgivet, att man inte styr sitt hingstval efter var jag får mest rabatt.
Men jag anser att denna diskussion är viktig. Man ser det inte ifrån vår vinkel som sto ägare, alltid.

Nja.. men det kan ju vara ett plus i kanten på en hingst som är en kandidat, det betyder ju inte att man tar en uschlig hingst för att det är bra rabatt ;)
/U

Kan det inte vara så att man faktiskt kan förhandla fram individuell rabatt med hingstägaren ?

Jag skulle om jag varit hingstägare lätt ge bort en betäckning gratis till ston av Flippans kaliber eller ta en mkt liten avgift för svårklasston, det är ju väldigt bra och gratis reklam för hingsten om man får sådana ston.

Skulle jag tycka iallafall men jag är ingen avelsmänniska så jag vet inte hur dom tänker :cool:

Fast har man ett högt meriterat sto så är ju fölet värt betydligt mer pengar.
Pengar som går till uppfödaren/stoägaren, inte till hingstägaren.

Jag har aldrig haft tanken på att pruta pga stoets kvalite.
Däremot kan jag försöka pruta ändå, men av andra orsaker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 928
Senast: mars
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka