Ett gott skratt.

Gabbi

Trådstartare
En äldre herre som vi ofta möter på vägen till jobbet, har skaffat en hund. Det är en ung, och mycket livlig dvärgpinscher. Dvärgpinschern har lyckats bra här i livet och har uppfostrat husse till en mycket lydig husse. Bla kan hunden springa i sporrsträck zick-zack över gräsmattan och nosa hejvilt, varpå husse så gammal han är kastar sig efter för att kopplet inte ska störa och orsaka obehag.

Idag möter jag och Rådi först en hare som kommer löpande. Jag samlar ihop hunden vid sidan och tränar kontakt. Några sekunder efter haren kommer pinschern, och strax efter hunden kommer hussen, fortfarande med hunden kopplad, och han springer så fort han kan. Nu var det ju givetvis ingen fara för livet på haren eftersom hunden hade husse ankrad vid sig, men vem i helsefyr låter sin hund driva vilt i koppel?

Om den slet sig eller rymde kan jag väl förstå att farbrorn springer efter, men om man har hunden kopplad och den vill sticka, då har man ju ett supertillfälle att korrigera fel beteende och belöna rätt beteende!

Jag är helt perplex. Det är tur att hunden bara väger några kilo...

Sv: Ett gott skratt.

Tyvärr verkar det ofta vara så att ägare till små hundar inte engagerar sig i att uppfostra hunden just eftersom att den är liten.
Mina grabbars uppfödare sa en väldigt tänkvärd sak när jag hämtade min äldre herre, "tänk dig att han är en stor rottweiler och fundera på vad du isåfall hade tillåtit eller inte.."

Ett bra sätt att motionera dock.. för husse :D
Måste ha sett väldigt komiskt ut i alla fall, men stackars hare.

Jisses!

Det som Yeah skrev tycker jag låter jättebra. Fråga gubben vad han hade tillåtit om vovven varit en stoor hund och säg åt honom att tillåta samma saker på lillhunden.

Ja vad ska man säga:rofl:
Visst är det tragiskt att den äldre herren inte klarar av hunden,men jag blev ändå lite rörd hur snäll mannen måste vara(inte mot hunden igentligen men i övrigt)
Mannen vill ju säkert bara att hans hund ska ha det bra,få lukta o jaga lite utan att han rycker i kopplet:angel:
Kan du inte försöka prata lite med honom om du ser han igen och kanska rekomendera en hundkurs eller så?;)

Ett bra sätt att motionera dock.. för husse :D
Måste ha sett väldigt komiskt ut i alla fall, men stackars hare.

Den var betydligt snabbare än husse, så den hann ur synhåll rätt fort. Däremot tycker jag synd om vilda djur när den hunden är lös, vilket jag sett den vara. Då jagade den bilar mitt i vägen iochförsig.

Aj då. En olycka redo för att hända med andra ord.. :crazy:

:rofl: Herregud. Det låter dock som en tvättäkta dvärgpinscher. Min jagade också allt som rörde sig när hon var ung och odräglig. Biljagandet slutade hon tack och lov med efter att hon blev överkörd. (som tur är så är hon ju liten och bilen passerade över henne och hon kom fram igen oskadd) Tydligen var det en otrevlig upplevelse ändå för jaga bilar slutade hon med. Och fast än jag skulle säga att jag har rätt bra lydnad på henne överraskade hundjäkeln mig med att sticka efter en moped för bara någon vecka sedan. :eek: :rofl:
Herregud... Säga vad man vill om dvärgpinschrar, men dom är aldrig där man tror att dom ska vara. :angel:

Men helt klart att denna gjort ett mycket bra jobb i att uppfostra sin husse. Den borde hålla kurs för andra hundar. ;)

Haha, vilken bild.

Påminner mig om en annan grej, en arbetskamrat hade tagit hunden till kurs, bland annat för att få den att sluta dra.
Hon fick helt allvarligt rådet att gå fortare än hunden för att då skulle den inte behöva dra. (Detta råd fick hon dessutom betala för)

Arbetskamraten funderade skarpt på ett par startblock att placera i hallen, så hon kom iväg ordentligt och kunde lubba efter sin dragande hund.

Det borde ha varit en liknande syn.

Låter som om du möjligen har stött på min far som är daghusse åt min pinscher?! :angel: (Förutom att vi pratar 20 kg och mellanpinscher)

Hunden är väluppfostrad, tyvärr är det värre med gubben som anser att ett nej kränker hunden till den milda grad att man genast måste kompensera med Frolic, så att inte vovve blir ledsen, känner sig orättvist behandlad och inte vill komma till "moffa" nästa dag.
Men trivs ihop, det gör dom! :D

Eller som brorsan väldigt tidigt observerade:
-Fan, du daltar mer med hundjäveln än vad du gör med dina riktiga barnbarn!

Senast ändrad:

Vad ledsen jag blir när jag läser detta. Vem säljer en dvärgpinscher till en äldre herre? De är små terrorister och behöver ju oftast mer motion och aktivering än vad en äldre person orkar med. Han tycker säkert jättemycket om sin hund men jag tror inte att det kommer gå bra i framtiden. En dvärgpinscher som får ta över är ingen rolig hund...

Jag har själv också ställt mig samma fråga som Yeah när det gäller uppfostran av min dvärgpinscher och jag är ganska nöjd med resultatet ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 731
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag brukar inte lufta mina fördomar här, men idag blev det bara för mycket. Jag och en kompis var ute och gick i skogen, och min...
2
Svar
26
· Visningar
6 223
Övr. Hund Välkommen till en vanlig eftermiddag i Priscillas liv. Här råder Murphys lag ("om något kan gå fel så kommer det att göra det"). Kanske...
Svar
12
· Visningar
1 379
Senast: aneeette
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka