Ett gäng frågor!

J

Jumper

Dottern ska rida sin första debutant i helgen, hon är coollugn o säger att hon har koll på allt, vilket jag säkert tror att hon har, men hönsmamma som man är vill även jag ha koll på en del :o :)

Nummerlappen som ryttaren har är de hästnummret eller startnummret man ska ha där? de får man av arrangören eller?
Ska även hästen ha nummerlapp, som i vanliga hopptävlingar alltså?
När veterinärbesiktigar man? innan dressyren eller?
hHr man sin startordningn även till hoppningen eller går man bara in o hoppar när man känner för det?(inom 30 min efter dressyren dvs)
Hur lång tid beräknar man på varje ekipage i dressyren ( deb 2001 kort bana)?

Detta är vad som poppar upp i huvudet nu, kommer säkert mer innan helgen :crazy:

Snälla lugna en stirrig hönsmamma lite :D

Ryttaren får sin stora nummerlapp av arrangören, hästen har sitt hästnr som vanligt på tränset. :)
Vet.besiktning innan dressyren om inte arrangören säger annat (ibland när det är uppdelat på tex två dagar så har det varit bes. innan hoppningen).
Hoppningen när när du är klar ca 1/2 timme efter dressyren. om det är mkt folk så brukar man kunna skriva på en lista vid insläppet till hoppningen.
Kan inte dressyrtiden exakt, gissar runt 4 min.

Lycka till och glöm inte att andas! Det går säkert bra :)

Ryttaren får sin stora nummerlapp av arrangören

Men är inte det ändrat så ryttaren ska ha det själv eller varför har alla jag känner egna "västar" med nummer i?? :confused:

Du är själv skyldig att ha en nummerväst, arrangören ska tillhandahålla nummerlappar till den, dvs 2 st A4 med ditt nummer på!

Tro fan dom har nummerlappar, det är arrangörens skyldighet att ha nummerlappar.
Västarna har dom givetvis inte men nummerlapparna man stoppar in i västen är det självklart att dom har.

Åhh..vad roligt! Minns min första deb, jag var VÄLDIGT nervös och min mamma var om möjligt ännu nervösare! :crazy: Fast det är hon iofs fortfarande, hon törs bara titta på dressyren, när jag hoppar går hon iväg och under terrängritten står hon i starten :)
Oftast skall man ha egen nummerväst, och du får startnummer i sekretariatet när du checkar in! :)
Hoppas allt går vägen och att ni har roligt, för det är ju trots allt det viktigaste!
Lycka till!

Tackar! :bow:

Du kan ju gissa hur nervös jag kommer att vara.... tur att ia_ också ska tävla där, hon lär få hjälpa dotra mest ;)

Aha, är det dit du ska! :) Hade jag haft tid så skulle jag kommit och tittat, men jag blir nog tvungen att måla huset. Har smitit iväg ett par helger nu så tror inte jag slipper undan... :crazy:

Jag o S tar hand om ridningen så kan du o min mamma ägna er åt att vara nervösa, tro det blir lugnast så :angel:

Tur att vi inte rider samma klasser så vi kommer ju att ha gott om tid att hjälpa varandra :)

jasså.
Hade för mej om att det va nya regler men det kanske bara gällde dom små nummerlapparna.

Men varför köper man en väst utan nummer? :confused:

För att västen är typ som 2 plastfickor, en på bröstet och en på ryggen, så att man ska kunna stoppa i de stora nummerlapparna (vanliga A4-papper) man får av arrangören.
Man kan ju inte köpa med ett nummer, det är ju olika nummer från tävling till tävling.

Om man rider många hästar och det blir ont om tid så är det snabbast att ha alla A4-lapparna i västen med rätt startordning, då rycker man bara bort den översta när man ridit häst nr 1 och startnr 2 är klart och synligt direkt på ryggen. :)
Har du väst "med nummer" så måste du ju krångla av västen mellan varje ritt och ändra nummer, tar mkt längre tid...

Som stackars Sven Ohlson som blev av med sitt YR SM brons (eller silver)? för att han inte red med rätt nummerlapp :(

Otroligt taskigt av arrangörerna :mad:

Ja det är "lustigt" det där, man håller jävligt hårt på vissa regler men ser mellan fingrarna vad gäller annat... :angel:

Mmmm, precis vad jag tänkte... :angel:

Jag är inte SÅ himla upprörd över det heller men de kan ju åtminstone hålla en enhetlig linje, antingen strikt enligt reglerna rakt av eller en softare attityd överlag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 095
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 559
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama