Ett evigt luktande i rumpan!

GardenAngel

Trådstartare
Alice, som är kastrerad, verkar vara det smaskigaste som finns enligt intakta hanar!! Speciellt grannens hane är som besatt av att lukta henne i baken - heeela tiden! Han kan knappt koncentrera sig på annat. Och Alice som annars kan vara väldigt surig tycker det är en helt normal aktivitet. Hon står så glatt och blir sniffad i baken i tid och otid.

Kan man få bort detta? Båda hundarna verkar ju nöjda men det är en smula irriterande när vi till exempel är ute och går eller att dom inte kan slappna av i varandras närhet (speciellt hanarna). Varför luktar Alice så himla gott trots kastrering?

Alice, som är kastrerad, verkar vara det smaskigaste som finns enligt intakta hanar!! Speciellt grannens hane är som besatt av att lukta henne i baken - heeela tiden! Han kan knappt koncentrera sig på annat. Och Alice som annars kan vara väldigt surig tycker det är en helt normal aktivitet. Hon står så glatt och blir sniffad i baken i tid och otid.

Kan man få bort detta? Båda hundarna verkar ju nöjda men det är en smula irriterande när vi till exempel är ute och går eller att dom inte kan slappna av i varandras närhet (speciellt hanarna). Varför luktar Alice så himla gott trots kastrering?

Om jag har förstått det rätt så är det så att en del hundar luktar "annat" när de är kastrerade, och att det här "annat" är något som hundar gärna undersöker eftersom de inte är vana vid det. Om det inte hane och inte luktar tik = väldigt enkelt att bli nyfiken att intresserad av vad det kan vara.

Jag upplever att min kastrerade hane är mycket mer intressant för andra hundar att lukta på och undersöka än vad min intakta hane är.

Om jag har förstått det rätt så är det så att en del hundar luktar "annat" när de är kastrerade, och att det här "annat" är något som hundar gärna undersöker eftersom de inte är vana vid det. Om det inte hane och inte luktar tik = väldigt enkelt att bli nyfiken att intresserad av vad det kan vara.

Jag upplever att min kastrerade hane är mycket mer intressant för andra hundar att lukta på och undersöka än vad min intakta hane är.

Jag har samma erfarenhet. Stackars Frodo... ;)

Jaa precis, så har jag också hört att det är! Klart man vill lukta på HEN! :D Men det ger sig ju aldrig.. Alice och grannens hund har känt varandra sen i augusti och han kan fortfarande inte hålla sig från att köra nosen i baken på henne!

Även @Wingates Ammo har svårt att hålla sig från Alice rumpa. Och då har vi ändå varit hundvakt åt honom ett par gånger och han har övernattat..

Upplever dock inte att tikar och kastrerade hanar är besatta på samma sätt.

Min ena tik avskyr kastrerade hanar och har upplevt detsamma med en tidigare tik - dom luktar helt fel tydligen. Vet även om ett flertal hanar som går loss på kastrerade hanar som om dom vore löptikar och uppvaktar hej vilt :cautious:

Min kastrerade hane drar också till sig intakta hanar, tyvärr. Han uppskattar verkligen inte att bli uppvaktad och kan fräsa ifrån ordentligt.

Min andra hane vill väldigt gärna gå med nosen i rumpan på tikar, både kastrerade och intakta, första gångerna de träffas. Sen släpper det. Hursomhelst går jag emellan och säger till honom att sansa sig, om inte tiken ryter ifrån. Ibland tar jag också undan honom en stund så han kan varva ner. Går vi på promenad håller jag honom kopplad om han är för på och har honom inte på samma sida som tiken, såklart.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi fick kastrera Skrällis förra året vid jul. Våndades en hel del innan beslutet, men han var så jäkla löptokig att hans allergi blev...
Svar
2
· Visningar
660
Senast: Vassi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 063
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 605
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 645
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar