ett brutet ben

Sv: ett brutet ben

Kropen skyddar sig själv. Jag bröt handen i höstas efter att jag trillat av. Visst gjorde de lite ont, men jag höll på ett bra tag i stallet innan jag insåg att handen svullnade lite väl mkt och borde röntgas. Jag trodde dessutom inte att man kunde röra delen som var bruten men det gick bra. i bland är kroppen smart....

Precis sådär var det för mig. Åkte för många år sen av en unghäst så det sjöng om det. Bröt två ben i handleden, och fick ett skrapsår på kinden. Det som gjorde ont först var skrapsåret. Handen kändes 'lite stukad' bara men gick att röra etc. Sen reagerade jag en stund efter på att det stramade, och tittade på handleden, då hade den svullnat så att klockan satt åt. Lossade lite på klockan, men en stund senare var det likadan. Äsch, en stukning så drygt tänkte jag, och tog av klockan.

En tjej i stallet var SSK och tyckte att jag ju måste åka in med handen, jag tyckte det var väl onödigt men gjorde det. Lokala akuten skickade mig utan rtg till stora sjukhuset. 3 h efter olyckan satt jag och väntade på läkaren i ett rum och DÅ, jävlar vad det började göra ont, så in åt helvete helt enkelt.

Kroppen skickar ju ut massiva doser av kroppseget smärtstillande.

TS - ANg avlivningen, kan det inte varit så att veterinären sa att 'benet är brutet, finns inget att göra' eller 'benet är brutet, måste avliva' och ni i chocken inte riktigt tog in innebörden av detta? Att hjärnan tog in 'brutet ben' och att det inte gick att laga, men inte riktigt tog in avv inget att göra/måste avliva innebar avliva här och nu?

Jag förstår det, oavsett vad som eg sas, var en otrevlig upplevelse, men man får försöka tänka på det ur hästens synvinkel, den slapp lida en enda minut mer än nödvändigt, och de som tittade på slapp dessutom se hästen ha ont. Vilket den kunde haft 5 min senare t ex.

Om den avlivades med spruta tar ju det en liten stund att injicera, och om den avlivades med bult borde ni ha sett bulten, och fått en förvarning. Dessutom antar jag kallt vet sa åt folk att flytta på sig, för att inte få hästen över sig. Kan det vara att ni blev chockade av hur det ser ut när en stod häst faller pang poff till marken, hur beredd man än är så blir det aldrig en 'stilla och trevlig' upplevelse, utan det blir ändå i viss mån en 'chock', just att det går pang poff?

Senast ändrad:

Fast någon sorts förvarning måste ni väl ha fått? Veterinären avlivade väl knappast hästen på eget bevåg utan ägarens tillåtelse..?
På den tiden det tog för honom att plocka iordning sprutan, borde ju ni åskådare ha hunnit undan.

Fast, lite spinoff, men i ett sådant läge där ett ben är av och det inte finns en chans, då borde ju en veterinär få avliva av djurskyddsskäl även om ägaren inte är där? (Det framgår inte riktigt i texten var ägaren befann sig)

skulle han vara mindre omtyckt för att han är en gubbe i 60 års ålder, hu?
Ni får väl lära er att inte vara så förbaskat nyfikna.

Jag tycker då det finns två viktiga moment här. Det ena är att hästens lidande tar slut så fort som möjligt. Det andra är att ägaren är överens med vad veterinären ska göra. Att ni andra i stallet inte blev informerade ser jag som ganska oväsentligt. Visst kan man tycka och ha åsikter om att hästens ägare kanske kunde berättat för någon av er som sen kunde skickat vidare infon, men helt seriöst så skulle jag nog inte fundera på folk runt omkring mig när jag står och väntar på att min stackars skadade häst ska avlivas.

Precis så är det. Vad "folk" gör och vet runt i kring en just i det läget är helt oväsentligt.
I vårt fall tog vi inte ens ut veterinären. Det var så fullständigt uppenbart vad som skulle göras. Vi ringde nödslakten först. Vår "stallchef" fick tag i veterinären senare och han konstaterade bara att det inte fanns något han kunde bidra med och att nödslakt var det enda rätta. Det var en väldigt lång långfredag..

Publiken kunde väl hållit sig undan istället om de inte tålde att det gick fort!
PL

Alltså jag har ingen aning om hur det bör vara eller ska vara då veterinär avlivar häst p.g.a. olycka.

Kan bara gå till våra erfarenheter.

Och nog har våra "vettar" alltid sagt att den eller den ska avlivas och det NU.
(vi har i och för sig fattat det innan)

Bör inte en veterinär förvarna om vad som komma skall i sådant läge?
Då framförallt om det finns flera kring hästen och barn med i bilden.

Ägarna KAN ju vara i chocktillstånd och ha svårt att fatta vad som hänt.
Dom kanske heller aldrig varit med om nån avlivning.

Är det bara jag som tycker att veterinären bör se ägaren rakt i ögonen i det ögonblicket och säga att NU ger jag din häst en sista spruta/bult och vill du eller dina barn inte se så gå härifrån omedelbart.

Om nu ägaren är där vill säga. Annars får ju närmaste person ta det beskedet. Vänta på avlivningen kan man ju inte.

Vi har ganska stor rutin på olika avlivningar men hur är det med dom som inte har det??
Något som vetten bör ha i bakhuvudet kanske?
AM

Problemet här var snarast den stora publiken o det är ju en ur denna som klagar.
Om folk har ungarna med sig för att kolla på det dinglande benet så blir det knappast värre för att hästen ramlar omkull.
Vad vetten borde gjort var att avlägsna alla nyfikna oberöriga vuxna.
PL

Senast ändrad:

har kanske varit lite otydlig... ägaren var med denna kväll, stod och häll i hästen i hagen i väntarn på att vet skulle komma. hon hade sin 8 åriga dotter med sig, hade troligen inte fått nån barnvakt så hastigt. de trodde. hon funderar nog om benet skulle kunna vara av.

vet kommer ut, går fram till hästen och känner på benet. säger att de är av. går och hämtar sprutan, ger fiklampan till tjenen som står närmast mig. injiserar hästen och ropar sen ut, se upp hästen faller.

nej, inte många av oss har varit med om en "live" avlivning, så vi fattade inte riktigt vad som höll på att hända, många av oss trodde dessutom att de inte var så farligt.
ägaren fick ingen chans att välja, avlivnignen skedde på vets beslut. mycket möjligt att de var bästa alternativet.

ja, de skall gå snabbt att ta bort en häst, MEN tycker att man skall ta åtminstone lite hänsyn till "publiken"

ägaren fick inte ens en chans att välja om hon ville vara med eller inte.

dessutom tvingades hon vara med när hästen avblodades

Får hästen först avlivningsvätska för att senare avblodas??

I övrigt tycker i alla fall jag att hela denna händelse är oerhört tragisk..

AM

"Många av oss" nämner du upprepade gånger. Om detta skulle hända min häst och jag var där så hoppas jag i sanning att de i mitt stall har respekt nog att gå därifrån. Och är jag inte där så hoppas jag att veterinären avlivar henne per omgående och att bara någon person stannar med henne ifall det behövs.

Jag förstår inte vad du klagar på. Om ni brydde er om ägaren kanske någon skulle ha vänt bort hennes blick från hästen i stället. Vad hade ni där att göra över huvud taget? Tyvärr, gamar som glor och som sedan ska oja sig över tragedier utan tanke på den som blir berörd på riktigt, dem har jag precis ingenting till övers för. Visa respekt och försök nu att hålla tyst. Dig är det väl inte synd om? Du vill bara ha uppmärksamhet.

har kanske varit lite otydlig... ägaren var med denna kväll, stod och häll i hästen i hagen i väntarn på att vet skulle komma. hon hade sin 8 åriga dotter med sig, hade troligen inte fått nån barnvakt så hastigt. de trodde. hon funderar nog om benet skulle kunna vara av.

vet kommer ut, går fram till hästen och känner på benet. säger att de är av. går och hämtar sprutan, ger fiklampan till tjenen som står närmast mig. injiserar hästen och ropar sen ut, se upp hästen faller.

nej, inte många av oss har varit med om en "live" avlivning, så vi fattade inte riktigt vad som höll på att hända, många av oss trodde dessutom att de inte var så farligt.
ägaren fick ingen chans att välja, avlivnignen skedde på vets beslut. mycket möjligt att de var bästa alternativet.

ja, de skall gå snabbt att ta bort en häst, MEN tycker att man skall ta åtminstone lite hänsyn till "publiken"

ägaren fick inte ens en chans att välja om hon ville vara med eller inte.

dessutom tvingades hon vara med när hästen avblodades

Jag förstår fortfarande inte. Veterinären gick från hästen till bilen och hämtar sprutan. Ägaren håller hästen, ägarens 8-åriga dotter är där, och så du och X antal åskådare till.

Och du tycker at VETERINÄREN gjorde fel som inte sa till innan, och inte gav ägaren rätt att välja om ville vara med. Ursäkta men vad gjorde NI alla??? Kunde verkligen INGEN av er tagit ägarens dotter därifrån, och erbjudit ägaren att slippa vara med/hålla i om ägaren ville det?

Sen skrev du: ja, de skall gå snabbt att ta bort en häst, MEN tycker att man skall ta åtminstone lite hänsyn till "publiken"

Jag anser publiken ska ta hänsyn till ägaren och hästen, och endera erbjuda HJÄLP eller hålla sig därifrån. Ska de promt vara publik så kan de inte kräva någonting.

Varför i hela friden avblodades hästen om den avlivades med spruta? (Hur vet du att den avblodades förresten?) Varför 'fick' inte ägaren gå därifrån om den avblodades?

Det är möjligt veterinären var stressad och inte agerade exakt som man kunnat önska, absolut. Men mest fel anser jag publiken gjorde, som efter vad du beskriver stod och tittade på och inte gjorde ett dugg för att underlätta varken för veterinär, djurägare, barnet - eller för den delen hästen.

Bör inte en veterinär förvarna om vad som komma skall i sådant läge?
Då framförallt om det finns flera kring hästen och barn med i bilden.

Ägarna KAN ju vara i chocktillstånd och ha svårt att fatta vad som hänt.
Dom kanske heller aldrig varit med om nån avlivning.

Är det bara jag som tycker att veterinären bör se ägaren rakt i ögonen i det ögonblicket och säga att NU ger jag din häst en sista spruta/bult och vill du eller dina barn inte se så gå härifrån omedelbart.

AM

Fast vi VET ju inte vad veterinären sa till djurägaren. Vi vet enbart vad publiken hörde veterinären säga, delgett oss av en ur publiken. Däremot kan det ju vara så att djurägaren (och/eller publiken) var så chockade och tagna av hela situationen att de inte uppfattade vad veterinären sa/vad det innebar?

:bow:

var det någon/några som gjorde fel så var det publik iaf om det nu gick till som TS säger.
Äckliga människor som bara står o glor!

jag läser bara det ts skriver, o jag har inte mkt för nyfikna människor som inte lyfter ett finger för att hjälpa. Men att klaga på den som faktiskt gjorde ngt det går bra.

Fast vi VET ju inte vad veterinären sa till djurägaren. Vi vet enbart vad publiken hörde veterinären säga, delgett oss av en ur publiken. Däremot kan det ju vara så att djurägaren (och/eller publiken) var så chockade och tagna av hela situationen att de inte uppfattade vad veterinären sa/vad det innebar?

Ja precis.

Kan tänka mig att något åt det hållet skedde.
I ett stall med flera ägare så känner ju alla varann och varandras hästar.

Alla blir berörda på något sätt.

Tycker det är fle sagt att utnämna folk som nyfikna m.m. i sådant läge, som man vill få fram här :crazy:

Som exempel kan jag ta vad som hände oss för ett par veckor sedan.

Veterinär avlivade en fölunge hemma hos oss.
Kvällen efter kom kadaverbilen.

Vi hade lagt på ungen en pressening för att inte skylta i ett helt dygn om vad som hänt.

Precis då kadaverbilen kommer för lastning så händer detta:

Två hundägare går förbi.
Fullt med extraljus på bilen som var tända plus våra tusenwattare så att killen som hämtade skulle se vad han höll på med.

Då ungen hänger i kranen kommer hundägarna....naturligtvis JUST DÅ.

Dessa stannar till, tittar upp på kranen med ungen och täcker för ansiktet för dom ville inte se vad dom just såg.

Dom valde inte situationen, inte vi heller och inte kadavergubben heller.

Det bara blev så.

Något sådant skedde säkert i TS stall.

Ingen vill ju med vett och vilje se då någons häst avlivas.
Men man finns där, är där och blir kvar där.

Skulle ha behövts någon med pondus som skrek till att alla kan ta och gå därifrån. Någon som väkte folket ur deras handlingsförlamning.

Men så skedde alltså inte, och frågor kommer ju senare..en bra stund senare..
Som här, i TS inlägg.

AM

jag läser bara det ts skriver, o jag har inte mkt för nyfikna människor som inte lyfter ett finger för att hjälpa. Men att klaga på den som faktiskt gjorde ngt det går bra.

Istället för att skriva en massa taskiga inlägg så kan man ju alltid försöka se hur situationen såg ut..
Man kan försöka läsa mellan raderna...

AM

absolut, men jag blir inte glad när hon talar om vet på det sättet hon gör. Inte omtyckt, 60 årig gubbe osv, det är onödigt om någtot.

absolut, men jag blir inte glad när hon talar om vet på det sättet hon gör. Inte omtyckt, 60 årig gubbe osv, det är onödigt om någtot.

Jag håller med dej om det, och dessutom skulle jag inte vilja att folk eller vet började skrika till andra runt min häst som just skulle avlivas.:crazy: Jag skulle strunta i om dom såg eller inte, står dom kvar får dom hantera det, helt enkelt. :mad:
Varför oroa en sån häst i onödan genom att skrika till folk som står och tittar:confused:

Varför visa hänsyn till en publik som inte har vett att hålla sig på avstånd????
Denna tråd visar verkligen på problemet med hästavlivningar o varför DVs taxa för avlivning av häst är sådär 3 ggr så hög som för avlivning av andra djur.
Praktexemplet för min del är när jag var ute på ett fall där en kollega reparerat en senskada som senare visade sig allvarligare än befarat. Djurägaren o jag kom fram till att avlivning var det vettigaste men stjärnan i gratispubliken hade inte mer vett än att börja ifrågasätta avlivningen.
PL

Senast ändrad:

Ja, onödigt kanske att skriva så om vetten men som sagt..läsa mellan rader är bra för att sålla lite.

Ibland så riktar man sig hopplöshet åt fel håll.

Nästa gång +60 farbrorn kommer och då "lagar" en hovböld så är han ok igen ;)

Sedan är det också saker som personkemi och tillfällen som avgör ett handlande.

Vetten +60 och rutinerad räv har säkert sett drösvid med yngre förmågor som totalt brytit ihop då deras ponny fått slaktas.

Han är säkert illa berörd av hela situationen och gör då enbart sitt jobb.
Avlivning snabbast möjligt.

Den delen som kallas social förmåga glöms säkert..fullt förståeligt.

Alla vettar är inte psykologer och det skall vi inte heller kräva av dom.

Sedan finns det vettar som har förmåga att kommunicera och styra upp tragiska händelser och dom får givetvis en mer "populärfaktor"
Även om slutresultatet är detsamma...en död häst.

AM

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 022
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 184
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 894
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka