Ett bra hösilage / Hö Vad bör det ha för värden i en analys?

sommarvind

Trådstartare
Hej jag är på jakt efter bra hösilage och även hö och då undrar jag om någon har koll på vad som räknas som bra värden i ett hösilage? Vad räknas som bra värden i ett hö?

På ett ungefär :)

Sv: Ett bra hösilage / Hö Vad bör det ha för värden i en analys?

om det är mer än 6 g smbrp/MJ är det tillräckligt bra för att användas som enda foder till en vuxen häst

unghästar och dräktiga eller digivande ston behöver mer proteiner än så

är de i hö eller hösilage? Vad betyder förkortningen?

både och... det som skiljer hö från hösilage är vattenhalten
innehållet kan variera lite /kg foder men om balansen mellan energi och protein är bra så spelar det inte så stor roll, man justerar grovfodergivan bara så att den täcker behoven.

smbrp = smältbartt råprotein
MJ = megajoule (energi)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
728
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar