Ett bra första kandar

lektra

Trådstartare
Ska börja plocka in kandaret, men vad är en bra stång att börja med

Vill inte ha långa skänklar.

Någon som har tips? :bump:

Sv: Ett bra första kandar

En rak smal stång är ju bra att börja med, alt. en med liten tungfrihet. Det tar minst plats i munnen. Men som med alla bett så får du prova dig fram.

jag hade en jascon stång förut med normala skänkar. Så finns gör det. hihi . :p

sprenger har en trevlig "nybörjarstång" kost skänkel och trevlig mundel.
annars är ju vippstång snällt.

som sagt pröva runt olika stänger kommer du säkert få göra endå, men någon av dessa kan va bra att börja på.

måste den ha korta skänklar då? min häst har jättekänslig mun och han trivdes kanon på en rak stång med normala skänklar. köpt på hippson.

kortare skänklar är inte snällare egt, dom är svagare eller hur man ska förklara. rider man med minimal kontak på stången (vilket jag tycker man ska göra) så spelar skänkellängden inte så stor roll.

Jag tycker du ska sattsa på sprenger stång + bridong.

Denna modellen började jag med och hästarna trivs bra på det:

IMG_0361.jpg

Nej de är de inte, har sätt smalare. Men det är inte så himla brett i verkligheten som jag tycker det ser ut på bild..

Till o med Victovies häst som är så känslig gick bra på den stången;)

okej. :)
dom jag sett har varit breda, och det är ju lite skumt iom det är så mkt snack om att hästar har liten plats för bett i munnen?

ja jag vet inte varför de inte gör dem smalare. Sen tror jag det är mest inviduellt vad hästen trivs med, det lättaste är ju att bara prova lite så brukar de berätta rätt bra vad de tycker om det. För de har oftast stora egna viljor:D

Jag tycker du ska göra det enkelt och så billigt som möjligt! Köp dig en vanlig stång med normala skänklar och vanlig tungfrihet och ett bridongbett som liknar ditt vanliga tränsbett, av ett billigt märke. Då har du något att utgå ifrån och kan sen pröva olika saker OM hon nu inte skulle trivas med detta, vilket de flesta hästar jag träffat faktiskt gör!

Kan inte Ås* (lite förkort för att vara hemlighetsfull, men ingen kan väl fatta vem jag menar va?:p) hjälpa dig med betten till kandaret? För du tränar väl för henne? Hon kanske till och med har bett du kan få pröva med?

Lycka till!

Jo jag gillar sprenger, det är den första stången jag ska prova. Vet en (Zanzan notera: Ås* :rofl: ) som jag kanske kan låna av också

:bow: tack för bilden

kl

tack för alla svar :bow:
Jag tänkte mest att någon skulle komma med:
"Åh, den här stången har alla hästar jag provat den på gillat, pröva den!" Då kan man ju ha några alternativ istället för att plocka slupmässigt

måste den ha korta skänklar då?

Jag vet inte, har aldrig prövat.

Mest för utseendet, hon har ganska litet huvud. Då hoppas jag att det inte kommer se ut som en monster stång :p

Jag kommer som sagt testa mig fram, ville egentligen veta om någon mer en sprenger tillverkar med korta skänklar.

vet att globus har en med korta, men kommer ej i håg hur den ser ut i övrigt... kolla deras sida.

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
968
Senast: ufot
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka