Etologi och djurskydd i Skara.

Blomskan

Trådstartare
Undrar om det finns någon här som läst (eller kanske läser just nu) etologi och djurskyddsprogrammet i Skara?

Jag önskar få all information som finns om denna utbildning.
Hur är kurserna upplagda?
Hur mycket av tiden är lärarledda lektioner, alltså på plats i Skara?
Är det svårt/intressant/roligt?
Vad siktar du på att jobba med efter utbildningen?
Var det svårt att komma in?
Vilka förkunskaper krävs? Är det benhårt att man har alla de förkunskaper som står på hemsidan eller finns det något annat meriterande?

Berätta gärna allt du kan komma på!
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Jag läser det just nu. Går tvåan och älskar det :love:



Hur är kurserna upplagda? Hur kurserna ser ut varierar, endel är mer baserade på föreläsningar medan andra har mer vikt på självstudier
Hur mycket av tiden är lärarledda lektioner, alltså på plats i Skara? Hmm har för mig att det är runt 50% schemalagd tid men det är ju inte en distansutbildning så att vara på plats eller iaf i närheten är ju ett måste
Är det svårt/intressant/roligt? det är sjukt roligt och intressant! Idag har vi tex lärt oss vad man ska tänka på när man utfodrar giraffer :D
Vad siktar du på att jobba med efter utbildningen? absolut ingen aning, nått kul, men vad vet jag inte.. (givande svar va..)
Var det svårt att komma in? beror lite på vilken intagningsgrupp man är i, men alla siffror finns på hsv(?)s hemsida
Vilka förkunskaper krävs? Är det benhårt att man har alla de förkunskaper som står på hemsidan eller finns det något annat meriterande? Inga förkunskaper krävs förutom rätt behörighet. Jag själv är tex utbildad frisör och jobbat som det innan jag bytte och började här.

Har inte ångrat mig en sekund att jag började trots att jag var lite tveksam i början. Utbildningen är väldigt bred och varierande. Tycker även det är skitbra att det ligger just i Skara också och inte i någon större studentstad. Vi är runt 3-400 studenter på skolan så man får väldigt bra kontakt med alla andra och alla lärare :)
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Jag läser det just nu. Går tvåan och älskar det :love:



Hur är kurserna upplagda? Hur kurserna ser ut varierar, endel är mer baserade på föreläsningar medan andra har mer vikt på självstudier
Hur mycket av tiden är lärarledda lektioner, alltså på plats i Skara? Hmm har för mig att det är runt 50% schemalagd tid men det är ju inte en distansutbildning så att vara på plats eller iaf i närheten är ju ett måste
Är det svårt/intressant/roligt? det är sjukt roligt och intressant! Idag har vi tex lärt oss vad man ska tänka på när man utfodrar giraffer :D
Vad siktar du på att jobba med efter utbildningen? absolut ingen aning, nått kul, men vad vet jag inte.. (givande svar va..)
Var det svårt att komma in? beror lite på vilken intagningsgrupp man är i, men alla siffror finns på hsv(?)s hemsida
Vilka förkunskaper krävs? Är det benhårt att man har alla de förkunskaper som står på hemsidan eller finns det något annat meriterande? Inga förkunskaper krävs förutom rätt behörighet. Jag själv är tex utbildad frisör och jobbat som det innan jag bytte och började här.

Har inte ångrat mig en sekund att jag började trots att jag var lite tveksam i början. Utbildningen är väldigt bred och varierande. Tycker även det är skitbra att det ligger just i Skara också och inte i någon större studentstad. Vi är runt 3-400 studenter på skolan så man får väldigt bra kontakt med alla andra och alla lärare :)

Åhh, tack för ditt svar.
Min dröm har länge varit att bli djurskyddsinspektör men jag blir lite rädd när jag läser om att det är så svårt att få jobb.
Hade du läst upp de ämnena som krävdes innan utbildningen för jag antar att du inte läste dem i frisörutbildningen?
Hur är åldern på studenterna?
Är det bara "ungdomar" så man känner sig gammal om man är i tretti-nånting åldern?
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Om det är svårt att få jobb eller inte beror väl lite på om man är beredd att flytta på sig. I norrland tex är det nog rätt bra mycket enklare att få anställning än här i södra sverige.

Nej jag hade bara läst grundämnena så jag fick läsa till Ma c+d fysik A, kemi a+b, biologi a+b och så slängde jag in nk b också när jag ändå höll igång. gjorde det på två terminer på komvux så jag hamnade ju i den gruppen som fått komplettera. Gjorde högskoleprovet också som jag kom in på så man kan ju vara i flera grupper :)

Åldern i vår klass varierar, några kommer direkt från gymnasiet och så har vi några som är 30+ så gammal behöver du absolut inte känna dig
Själv är jag 26 och tror att medelåldern ligger på runt det faktiskt
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Jag kommer att få läsa in ämnena samt att jag även kommer att skriva högskoleprovet.
Man kan inte bara komma in på högskoleprovet va..? :o
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Har du rätt behörighet utan att behövt komplettera upp efter gymnasiet men gör högskoleprovet i alla fall hamnar du ju i två intagningsgrupper. Men har man inte tex matte D är man inte behörig att söka oavsett om man får 2.0 på HP
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

ok.
Misstänkte det.
Så om man läser upp ämnena och sedan skriver högskoleprovet så kanske chanserna är större att komma in.
Är det större chans ju fler grupper man hamnar i?
Finns det fler grupper än dessa två?


1000 frågor..:)
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Ja chanserna ökar ju om du är i fler grupper om man säger så
Om jag kommer ihåg rätt är det
grupp ett, direkt från gymnasiet, alltså folk som ej behövt komplettera något
grupp två, behövt läsa till ämnen efter gymnasiet
grupp tre, hp gruppen
grupp fyra, utländska betyg

Sen är det lite olika stort intag från alla de olika grupperna men allt sånt hittar du på högskoleverkets hemsida :)
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

No worries.

Som sagt jag trivs superbra både med utbildningen och med Skara :love:
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Jag gick ut förra året.
Precis som doleron säger är det en helt underbar utbildning.
MEN tyvärr är arbetsmarknaden väldigt begränsad, i hela landet. Djurskyddet tar (just nu) inte in något nytt folk, har varit rätt dött på den fronten länge nu. Etologi, ja det är en helt ny och förtillfället oskapad marknad, men det finns säkert möjligheter om man startat eget och har annat jobb vid sidan av (om man vill vara säker på att ha en inkomst). Det finns lite säsongsjobb på djurparker, där har rätt många hamnat.
Många i min avgångsklass pluggar vidare med master i etologi. Ett par har startat eget och ett par är lärare på naturbruksgymnasier.
Själv är jag arbetslös och bitter, i stort sett oönskad kompetens på arbetsmarknaden som det ser ut nu.
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Jag gick ut förra året.
Precis som doleron säger är det en helt underbar utbildning.
MEN tyvärr är arbetsmarknaden väldigt begränsad, i hela landet. Djurskyddet tar (just nu) inte in något nytt folk, har varit rätt dött på den fronten länge nu. Etologi, ja det är en helt ny och förtillfället oskapad marknad, men det finns säkert möjligheter om man startat eget och har annat jobb vid sidan av (om man vill vara säker på att ha en inkomst). Det finns lite säsongsjobb på djurparker, där har rätt många hamnat.
Många i min avgångsklass pluggar vidare med master i etologi. Ett par har startat eget och ett par är lärare på naturbruksgymnasier.
Själv är jag arbetslös och bitter, i stort sett oönskad kompetens på arbetsmarknaden som det ser ut nu.
Hör av dig till länsstyrelsen och be om att få göra praktik (antingen via AF eller på egen hand) så får du in en fot. Visstidspersonal behövs hela tiden, men fasta anställningar är länsstyrelsen överlag väldigt snåla med för närvarande.
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Det har jag gjort, och fått avslag.
I och med att sambon har fast jobb här är jag inte beredd att flytta iväg för en kortare praktik, men jag har kontaktat alla länsstyrelser runt om (ca 1,5 h pendlingsväg, enkel resa). Alla säger nej, hänvisar till allt från resursbrist till sekretess.
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Har för mig att SLU ska ha en ettårig förberedande utbildning inför detta program. För de som inte har behörighet.
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Jasså..?
Några fler ledtrådar?
Annars kan jag ju surfa in själv och försöka snoka. :D
Tycker dock att det generellt är svårt att hitta vilket utbud av utbildningar som finns i ens närhet..
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Hmm SLU får ju göra stora nedskärningar just nu och kapar i princip allt "löst" så om det funnits en sån kurs (hörde inget om det förra året eller året innan det) så är de nog ändå borta nu..
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

men det finns en utbildning i umeå som har med annat än djurskydd.. Naturvårdinsektör? nåt med inspektör... den är bredare än bara djur, man kan jobba på företag också. Jag hade nog satsat på en sån utbildning istället.. har en kompis som gått det. Hon och hennes kille(som gick i samma klass) fick jobb efter några månader :) visst dom fick flytta men endå
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Ja. Har funderat i de banorna och inser att det nog är ett bätter och bredare alternativ.
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Kan vara något.
Skulle kunna tänka mig att jobba med ISO-certifiering..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 210
Skola & Jobb här på buke, minst 2 tror jag? :) Som alltså läser till agronomer på slu :) Jag har varit i kontakt med studievägledaren på SLU men...
Svar
12
· Visningar
1 626
Senast: Miao
·
Skola & Jobb Hej alla! :) Tänker att jag släpper en del av min "huvudbomb" här inne hos er djurmänniskor! Jag sitter nämligen med världens kaos i...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 828
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp