Etologi och djurskydd i Skara.

Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

`det är bredare än bara djur :) dock är det ju lite svårt få jobb ändå, men är man villig att flytta på sig så går det nog till slut
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Det sjuka är att man just nu söker Miljö och livsmedelsinspektör både i min hemkommun och i grannkommunen... :(

Synd att man inte tagit tag i detta för många år sedan, eftersom tanken funnits där länge.
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Jag tror att det är lättare att få jobb inom miljö- och livsmedelsinspektion. Det är där "många" från eod hamnar efter lite kompletterande kurser.
Som sagt, eod är en superrolig utbildning, jag ångrar inte att jag valde den. Men framtiden är inte riktigt så ljus som de vill göra gällande. Tyvärr. Jag kommer komplettera min examen med lite miljökurser, i hopp om att möjligen kunna få ett jobb. Just nu är det ju dessutom lågkonjuktru..
Kanske är det lättare för de som har naturbruk i botten. De har lite mer dokumenterad praktisk erfarenhet av "vanligt" djurarbete och kan söka sig till det.
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Konstigt, för der var inte alls längesedan jag läste om det. Det stod även att det inte gav förtur till själva programmet. Ska se om jag sparat sidan som bokmärke :)
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Du har ju fått svar på hur det är upplagt redan men tänkte ge mina tankar om det andra. :)

Jag var i den tredje årskullen som gick programmet och tog examen 2010. Min klass var lite helt rätt i tiden, i princip alla som ville jobba med djurskydd när de gick ut gör det också idag, utspridda över hela landet. Jag var/är dock inte en av dem. :p

När jag började var det antrozoologi som var intressant för mig, om hur djur kan hjälpa människor i vård av olika slag bland annat. Men under tiden gick det över mer och mer till bevarandebiologi och där är jag idag. Fast djurvälfärd står alltid i centrum, oavsett vad jag håller på med inom djur. Mina 3 år i Skara var så mycket värda på så många plan att oavsett hur min framtid ser ut så var det väl investerade pengar och år.

Jag valde att gå inriktningen etologi- bevarandebiologi och månaden i Kenya i slutet på 3an var det absolut bästa jag gjort i hela mitt liv. Efter examen tog jag ett sabbatsår och åkte till min familj i USA där jag jobbade med hästar och volontärade på djurskyddets lokala animal shelter. Sen tillbaka hem till Sverige och började på ett masterprogram inom etologi på Linköpings Universitet. Jag är på mitt andra år där och skriver exjobb, som jag gör inom djurpark och hur besökare påverkar djurparksdjur. Ett projekt som låter mig jobba med både bevarande och välfärd = perfekt! ;)

Mina framtidsdrömmar är många. Inom djurpark fast inte med djurvård utan arbetet bakom, forskning, utbildning... På universitet med både undervisning och forskning... Med bevarandeprojekt... Förbättra produktionsdjurens situation... Det finns mycket jag vill göra, men jobben är såklart få. Jag tror dock att jag förr eller senare kommer kunna jobba med det jag vill, på ett eller annat sätt. Ett drömjobb ligger faktiskt ute just nu, fast i USA i en delstat och stad jag helst aldrig vill bo i. Dessutom är jag inte riktigt kvalificerad men håller på att bli tack vare extrakurser jag går vid sidan av, tänker söka det ändå för man vet ju aldrig. Tjänsten är en ny tjänst på en djurpark där de vill samordna alla beteendeaspekter av parkens arbete, allt från träning av djuren till att förebygga beteendeproblem.

Men om jag ska prata lite allmänt igen så det jag märkt när jag träffat studenter från andra håll är att de som gått EoD har en jäkligt gedigen utbildning, inte bara i sina egna ämnen där den är i särklass bäst, utan även allmänt om man ser på självständighet, källkritik, vetenskaplig nivå osv.
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Hej!

Jag är glad att jag hittade denna tråden just nu. Är precis i valet och kvalet angående denna utbildning. Jag håller på att komplettera mina ämnen för att få behörighet. Har läst biologi och kemi och precis börjat med fysiken, vilket är skitsvårt!
Har därför börjat tveka på om det verkligen är värt det, om utbildningen leder till något konkret i framtiden.

Undrar lite hur själva utbildningen går till... Kommer man i kontakt med djur över huvud taget, eller är det bara litteraturstudier? Behöver man handskas med döda djur (typ dissekera)?
Vad kan en master i etologi leda till för jobb?

Tack på förhand :)
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

De har omarbetat mycket på utbildningen sedan jag gick, det är ju fortfarande en ny utbildning så de försöker hela tiden lyssna på utvärderingar och göra saker bättre.

När jag gick dissikerade vi en del djur, men om man inte ville behövde man inte vara med. Jag tror dock att de sedan dess kört på dataprogram. I övrigt så har det väl inte varit någon hantering av döda djur, men man har sett döda djur på studiebesök tex. Vårt år fick vi inte åka på studiebesök på slakteri pga svininfluensan men andra år har man åkt på sådant besök, men tror inte de tvingar någon som tycker det är obehagligt.

De har lagt till mer praktik sedan jag gick också, men tanken är inte att man ska bli djurskötare och det är ingen praktisk utbildning, utan en akademisk utbildning. Det innebär dock inte att det enbart är litteraturstudier utan man jobbar mycket med problembaserat lärande och knyter hela tiden an till verkligheten, verkliga fall och verkliga problem. Till exempel att man får ett "fall" med ett husdjur med "beteendeproblem" och hur man, med vetenskapen som stöd, kan hjälpa ägaren att lösa problemen. Eller att djurarten X på Y djurpark inte får några ungar trots att de är friska, utifrån förutsättningarna som ser ut såhär, finns det något som kan påverka djurens fortplanting, kan man ändra på något osv.

Om man är ute efter en utbildning där man efteråt kan säga att man blivit ett yrke så är det kanske inte rätt val. Det ÄR luddigt och lika bred som man kan tycka att utbildningen är, lika snäv kan den också vara.

De av mina vänner som inte gått master efter grundutbildningen i Skara jobbar idag bland annat som djurskyddsinspektörer, inom djurpark (djurvård, zoolärare, zoolog), gymnasielärare, inom olika organisationer, egna företag där de tex konsultar åt företag eller hittar egna kunder mm mm. Några läser vidare till sjuksköterskor för att kunna kombinera djur + vård.

Jag har inte lika bra koll på de som läst master, vad de gör nu. Vet att några har egna företag, tror någon doktorerar och så en som fått lite av en drömtjänst som etologisk expert med försöksdjur.

Vad jag planerar att kunna göra med min master kan du läsa ovan. :) Sen borde kanske "doktorera" stå med där. Jag gillar verkligen forskningsbiten, i alla fall nu när jag jobbar med drömprojektet. :p
 
Sv: Etologi och djurskydd i Skara.

Jag var också tvungen att läsa upp bla fysiken och hade sjukt jobbigt med den, men jag tycker absolut att det var värt det! I ettan fick vi vara med om tre dissektioner, ett kräftdjur, en fisk och en höna. Man behövde inte vara och pilla själv om man absolut inte ville men det är inte så farligt, lukten var det värsta tycker jag. Datadissektionerna är borttagna för dom höll för låg kvalitet, men har för mig att dom går att få tag på om man hemskt gärna ville det..

I övrigt är det rätt mycket studiebesök, förra veckan var vi på en foderfabrik och ett active stable

Men jag skulle råda dig att söka, man behöver ju inte börja fast man kommer in men då har man ju alltid det alternativet när det är dags att välja :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 210
Skola & Jobb här på buke, minst 2 tror jag? :) Som alltså läser till agronomer på slu :) Jag har varit i kontakt med studievägledaren på SLU men...
Svar
12
· Visningar
1 626
Senast: Miao
·
Skola & Jobb Hej alla! :) Tänker att jag släpper en del av min "huvudbomb" här inne hos er djurmänniskor! Jag sitter nämligen med världens kaos i...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 828
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp