Etik och moral... jobbiga frågeställningar

Sv: Etik och moral... jobbiga frågeställningar

Jag kanske uttryckte mig lite bryskt. Inte meningen att låta arg, för det är jag verkligen inte jag försökte bara vara tydlig.
Oj! Ord o inga visor där...
En "skitsele" här på forumet innebär inte en som inte håller för ett ryck utan en där bröstan är fäst i dragringar istället för att vara lös.
Ok, nu är jag med på vad du menar med skitsele. Då ska jag omformulera mig. Kan man inte anpassa den s.k. skitselen så att hästen får en rak draglinje är selen skadlig och bör ej användas. Att draglinjen är rak är jätteviktigt. Kan man anpassa selen så att den sitter som en sele ska och hästen får en bra draglinje ser jag ingen anledning att inte använda den.
Hur menar du att mamman utsätter barnen för fara?
Hon ökar risken för att tappa ekipaget, även om barnen står på marken är de i farozonen. Ponnyn springer inte nödvändigtvis i ofarlig riktning. Barnen reagerar i en stressad situation som denna kanske inte på klokast sätt. Vad jag menar är att en förspänd häst som kommit lös är en fara för sig själv och sin omgivning.

Oki. :)

Tycker det här är intressanta funderingar... och åsikterna går ju lite isär.
Jag har upptäckt att det finns väldigt många hobbykuskar, och ännu fler som är intresserade av körning men som inte provat än, som inte "törs" :confused: visa sin okunskap genom att ta kontakt och fråga.
Vi hästmänniskor är ju lite knepiga överlag ;)
Så då kikar man i Hö*ks eller B*rjes och då kan man köpa sele för 2000 eller 10 000 och eftersom man inte vet om hästen går att köra så tar man den billiga, eller hur? :idea:
Att köpa begagnat när man inte vet något som hellst om körning kan vara lurigt... (har sett "skitselar" ute för mer än dubbla priset mot vad de kostar nya!:eek:) och varför köpa begagnat för 5000 när man kan få en ny för 2000? (om man inte ser skillnaden?)

Det tar tid att lära sig förstå det här med körning och olika selar och olika vagnar...
Ibland görs det dumma och förhastade inköp av de som kanske inte vet allt än... och det sista den stackaren behöver då är en totalsågning av oss på forumet. (fast det har ju inte du någon del i, du är ju ny här! Välkommen! :D)

En erfaren kusk väljer en kvalitetssele... ja, och den oerfarne? :confused: Alla föds inte som erfarna kuskar... var börjar man? Hur börjar man? ;):
Jag brukar dra paraleller till ridningen. Har du aldrig ridit är det ovanligt att du köper en häst, sadel och träns och börjar rida utan att prova först. Du söker då upp någon som kan lära dig. Jag tycker man ska göra likadant med körningen. Även om det säkert är lättare att hitta t.ex. en ridskola eller en privatperson som kan introducera dig till ridningen än till körningen. Men det är värt den extra ansträngningen. Räcker det svaret eller ska jag utveckla (med risk för att bli omständig)?

Jag vill ha lite debatt om kostnaderna och var gränsen mellan helt fel och nästan rätt finns...
Här måste jag erkänna att jag nog inte förstår vad du menar med den där gränsen.
Ang. kostnaderna så använder jag Tärnsjöselar när jag kör brukskörning. De selarna kostar ju i nyskick ca 12000:- (lokselarna). Men de är gott och väl 30 år gamla och används på alla olika hästar. (De finns ju i olika storlekar och de är mycket justerbara) Så de har ju betalat sig, jag vet inte hur många hästar vi haft dem på men det är många. Allt från araber, travare, via ridhästar till kallblod.
Vi har även några gamla armeselar som är mycket bra. De är lite enklare men hittar man en sådan så är det oftast ett mycket bra köp! (En välbevarad gamal armesele alltså) Inte sjukt dyra heller.
Ödmjukhet och lyhördhet... jo, det behövs i alla avseenden! :)

Förresten... vad tycker du om travet och deras selning... :angel:

Vanligt är att du har två sorters travsele: En lätt sele med tunn brösta eller förbygel där hästen drar en lätt tävlings- eller träningssulky. Den andra är en samma sele men du byter till en rejälare brösta, den är bredare och har fasta draglinor som viras runt skakeln och fästs där skakeln möter vagnen. Den används när man tränar i s.k. långvagn. Den vagnen är tyngre och man är då mer noga med att hästen inte ska behöva dra i däckeln.
Den lättare selen fungerar bra för träning av travhästar i lätt sulky men är olämplig för annan körning då du har en tyngre vagn exv. rockard. Den rejälare bröstselen och långvagnen (en form av rockard) kan man använda till promenadkörning om man t.ex. har en gamal travare som ridhäst och gärna vill köra den. Eftersom den är van vid den här typen av selning kan man ju börja där.

Men jag står fast vid att man ska ha rätt sorts utrustning för den typen av körning man ägnar sig åt. Trav, välj travsele. Skolkörning välj en bra bröst- eller loksele där du har möjlighet till att anpassa draglinje m.m. För varje olik vagn du spänner hästen för behöver du kunna justera selen, också om din häst ändrar sig i kroppen under året. Brukskörning (skog och jordbruk, remmalag, annan tung körning) använd loksele, det är det snällaste mot din häst. Den har nämligen de bästa egenskaperna för att hjälpa din häst att dra tungt.
Jag jämför igen med ridningen. Ska du hoppa eller rida galopp är det olämpligt att använda en dressyr- eller westernsadel då dessa är anpassade för markarbete. Du frigör inte ryggen som en mindre och lättare sadel gör och ryttarens position och balans rubbas. Ska du rida markarbete (dressyr/western) där du sitter ner är det olämpligt med en hopp- eller galoppsadel då dessa inte ligger an mot ryggen och avlastar ryttarens tyngd på samma sätt. Så man kan säga att travselen är galoppsadeln, bröstselen fungerar både som hopp- och dressyrsadel och lokselen som en allroundsadel. Grovt förenklat.

Men verkligheten ser inte ut så!
Vi vill att den ska göra det men... det är väldigt få som börjar med att prova att ta körlektioner innan de skaffar sig häst. Hästen skaffas först, rids på och så blir man nyfiken på att köra. (eller är jag helt lost nu?)

Kostnadstänket svarade jag nog på när du svarade på mitt svar! :p

Du är duktig och seriös i dina svar... och jag är väl lite provocerande i min frågeställning...:angel: men det med travsele; när man kör m tungvagn kör man i regel på väg eller i skog och har ju varken silettdäckel eller baksele trots den kuperade terrängen. Jag vill jämföra med "skitsele" (enl detta forums mening) kompletterat m baksele... vad är sämst?

Du har helt rätt i att vi hästmänniskor är knepiga. För att inte tala om vilka sjuka fördomar vi har mot varandra! Alltför många av oss är skadligt konservativa i "sin" inriktning. Jag förstår att "utomstående" skakar på huvudet åt oss.
Jag glider mellan de olika grenarna, körning (trav-, skol-, brukskörning), dressyr (klassisk/akademisk), hoppning och galopp och jag får en hel del sneda blickar och sura kommentarer när jag inte favoriserar någons gren. De har alla sin charm. Jag tycker om att provocera. Jag menar inte att totalsåga någon, absolut inte! Men just med körning kan det gå så fel. Jag har oturen att ha träffat hästar som varit fina, "säkra" körhästar som aldrig mer går i närheten av en vagn. Som blir stressad av att få på en sele för den är kopplad till obehaglig upplevelse. Därför kan jag tyvärr bli lite väl brysk i mitt sätt att uttrycka mig. Dåliga erfarenheter alltså. Ta inte illa upp!

Men verkligheten ser inte ut så!
Vi vill att den ska göra det men... det är väldigt få som börjar med att prova att ta körlektioner innan de skaffar sig häst. Hästen skaffas först, rids på och så blir man nyfiken på att köra. (eller är jag helt lost nu?)

Kostnadstänket svarade jag nog på när du svarade på mitt svar! :p

Du är duktig och seriös i dina svar... och jag är väl lite provocerande i min frågeställning...:angel: men det med travsele; när man kör m tungvagn kör man i regel på väg eller i skog och har ju varken silettdäckel eller baksele trots den kuperade terrängen. Jag vill jämföra med "skitsele" (enl detta forums mening) kompletterat m baksele... vad är sämst?

Jag gillar dig! Du utmanar mig att sluta tänka konservativt =)
Jag gillar inte när man kör med travutrustning i kuperad terräng i trav. Den typen av utrustning är gjord för träning på bana. Men travet har också annan mer "rejäl" utrustning när de kör "tungt" exv finns vagn där hästen drar i en bred brösta och en lina som går från ena sidan på bröstan via trissor till den andra sidan. Det blir lite som att köra med draglinor och svängel.
Men många travhästar har ont i kroppen och "sitter fast" därav behovet av viss specialutrustning.
Viket som är sämst? Jag vet faktiskt inte.

Senast ändrad av en moderator:

Du har helt rätt i att vi hästmänniskor är knepiga. För att inte tala om vilka sjuka fördomar vi har mot varandra! Alltför många av oss är skadligt konservativa i "sin" inriktning. Jag förstår att "utomstående" skakar på huvudet åt oss.
Jag glider mellan de olika grenarna, körning (trav-, skol-, brukskörning), dressyr (klassisk/akademisk), hoppning och galopp och jag får en hel del sneda blickar och sura kommentarer när jag inte favoriserar någons gren. De har alla sin charm. Jag tycker om att provocera. Jag menar inte att totalsåga någon, absolut inte! Men just med körning kan det gå så fel. Jag har oturen att ha träffat hästar som varit fina, "säkra" körhästar som aldrig mer går i närheten av en vagn. Som blir stressad av att få på en sele för den är kopplad till obehaglig upplevelse. Därför kan jag tyvärr bli lite väl brysk i mitt sätt att uttrycka mig. Dåliga erfarenheter alltså. Ta inte illa upp!

Ingen fara! :)
Jag glider omkring och är lite av allt, tar till mig det som passar mig o mina hästar från alla olika dicipliner... men är mest "bonnig" :cool:

Har du avskräckande o varnande berättelser om körning så dela gärna med dig! Alltid lär jag, eller någon annan, sig något nytt!

Jag gillar dig! Du utmanar mig att sluta tänka konservativt =)

Viket som är sämst? Jag vet faktiskt inte.

:rofl:

Nä, härligt!
Jag funderar mycket när jag läser o skriver här på körning och så vill jag få andra att tänka till en gång x-tra de oxå!
Äntligen lyckades jag! :banana:
:)

Ingen fara! :)
Jag glider omkring och är lite av allt, tar till mig det som passar mig o mina hästar från alla olika dicipliner... men är mest "bonnig" :cool:

Har du avskräckande o varnande berättelser om körning så dela gärna med dig! Alltid lär jag, eller någon annan, sig något nytt!

javisst, jag kan t.ex. berätta att att jag själv varit med och lärt mig den hårda vägen när det gäller situationen du målade upp där med mamman. Min mamma klev nämligen ur rockarden när jag var liten. Jag var för liten för att komma ihåg varför och vad som skrämde hästen men följden blev att hon tappade hästen som först sprang ner sig i ett djupt dike, kom upp och sprang in i ett hagstaket och fastnade, stolparna drogs ur marken eller knäcktes och resan slutade först när hästen trasslat inn sig så pass att eltråden skurit sig in så djupt i benen på den att den inte kunde springa längre.
Den här hästan var körd i många år (en travare) och hon var så kallat säker. Därför reagerade jag så kraftigt på just den situationen du målade upp.

Fy så läskigt!
Ja, det är lätt hänt att det går på tok o har man vagn bakom blir det ofta riktigt illa...

*knapplån*

Är det någon här som har funderat på varför en Tärnsjö kostar som den gör har någon här varit på fabriken och sett processen från rå saltad kohud vegetabilisk garvning och sömnad av högsta klass av avtalslönade svenska vuxna arbetare
Slå ut ca 10 000 kr plus på en timpeng av ca 300 plus m bara för arbetet så fattar ni att det inte bara är ett märke man köper

Hur många här tittar på eller bryr sig om var Kyras jackor görs hur dom görs eller vem som gör dom
Vem här ägnar en sketen tanke på hur läder garvas i Indien hur barnarbetarna har det som knåpar ihop era selar som ni BÈHÖVER för ni inte har råd att köpa något tillverkat under förhållanden som ni möjligtvis...... skulle kunna tänka er att arbeta under

Vem skulle köpa en Tärnsjö made in india ?

En Tärnsjö är inte bara ett märke det är ett ansvarstagande för hur mycet skall spillas bara för att vi anser att vi BEHÖVER saker ...

Lånar lite knapp...

Jo, på tal om utrustning som är bra eller dålig o kunskapen... jag hittade en bild på nätet med en selad ponny i rockard med annat än den berömda "skitselen" o här finns en hel del justeringar innan allt sitter rätt... Tanken var väl god med selen o nja... ja... det är inte världens dyraste sele detta heller men det är ett exempel på att utrustning är inte allt...

Se o begrunda...

Oj jisses...

För att spinna vådare och låna knapp lite... Jag tycker det är lite intressant hur låg status körningen egentligen har. Det tycks vara möjligt för vem som helst att köpa vagn och sele, spänna för och fara ut och köra även om man inte har någon erfarenhet av körning. Det tycker jag är skrämmande. Dessutom verkar folk (i allmänhet, de jag stött på) tycka att körningen bara är ett komplement till eller en "enklare" motionsform än ridning. Om dessa människor fick se en riktig körtävling kanske deras uppfattning skulle ändras något.

Som tidigare sagt, utrustningen är verkligen inte allt.

Håller delvis med men samtidigt... är det inte samma sak inom ridningen? Folk skaffar sig en gammal pensionerad travare och lullar runt i skogen utan att ha just så mycket aning om vad som krävs för att klara olika situationer etc. etc.

Ibland tycker jag att det borde krävas "körkort" för att man skall få rida, köra eller ens hantera häst.

Håller delvis med men samtidigt... är det inte samma sak inom ridningen? Folk skaffar sig en gammal pensionerad travare och lullar runt i skogen utan att ha just så mycket aning om vad som krävs för att klara olika situationer etc. etc.

Ibland tycker jag att det borde krävas "körkort" för att man skall få rida, köra eller ens hantera häst.

Jo, det handlar om så mycket... det är komplext...
Har en jätteduktig vänninna som kört in tre hästar själv utan att kunna något! :eek: men hon tycker att det är för dyrt att komma på våra träningar a´175:-/30 min... hon skulle ha stort utbyte av det men hon vet inte det... för hon vet inte hur bra det kan bli med tränare!
Sen kan en pensionerad travare bli en fantastisk tävlingshäst i rätt händer (hopp/dressyr/körning) eller en total katastrof i fel händer...
Jo, körkort på häst behövs! :idea: men även på hund och katt och barn... så var dra gränsen? :confused:
I fredags funderade jag över våra krav på hästars utevistelse... det är toppen! Men varför har vi inte det kravet på utevistelse för våra pensionärer?!? :eek: Jag vill inte sitta instängd i ett rum och få "luftas" en gång per månad eller så... aldrig klappa en katt eller lukta på en häst...
Hu så djupt det blev här på fredagskvällen... :crazy:

Hu så djupt det blev här på fredagskvällen... :crazy:

Det blev så djupt att det faktiskt blev lördag :rofl:

Näää det skulle inte funka med körkort för häst misstänker jag. För precis som du säger är det så mycket som skulle behöva körkort då. Fast just det där med att ta hand om en annan varelse är ett så jättestort ansvar att det känns som om det skulle behövas någon sorts - tja godkännande.

Barn, undulater, vovvar, hästar, grisar - samma lika...det är ju levande varelser som så lätt far illa.

Men för att återgå till körning och hästar, i just de fallen skulle det faktiskt kännas rimligt med någon form av körkort. Vi utgör ju en enorm risk för vår omgivning när vi är ute och flänger om vi inte vet hur man gör och vad man skall ha för utrustning.

Jag tänkte på det i dag när jag var ute och körde och vi mötte den där VITA :eek: hunden... (Tom fixar i princip vad som helst men är rädd för vita hundar) nu vet ju jag att det han gör är att stanna upp och i värsta fall försöka hålla ut/ta ett litet skutt i sidled så jag var inte orolig. Men efteråt tänkte jag lite till, om Tom skulle ha råkat i sken där så skulle han och vagnen ha kunnat orsaka både honom, mig och min lilla passagerare allvarliga skador. Men också den där killen som joggade lite längre fram, barnen som lekte vid golfbanan och en himla massa andra människor och djur samt förstås diverse egendom.

Det är ett stort stort ansvar att köra (och rida också) häst!

Det blev så djupt att det faktiskt blev lördag :rofl:

:crazy: veckovill?? :o
Skyller på att jag haft en jobbig dag... först m gubben och Meja o försöka få till utrustningen för körning...
Sen sälja min älskade ridfjording :cry:...

Vad är det för dag i morgon onsöndag? :confused:

Jo jag skulle tro att det finns ett skrämmande antal hästar som inte lever mycket till hästliv eller kommer i händerna på okunniga människor. Det är väl ett faktum. Men det jag vill peka på är främst det här att körningen uppfattas som enklare, mindre bra eller bara ofullkomlig i jämförelse med ridningen. Som att det är ridningen som är basen medan körningen är till för dem som inte vågar rida ungefär... :smirk: Sen finns det de som blir positivt överraskade av att man kör och tävlar i körning, istället för hoppning som är "trenden" härikring :p Och en del härliga människor fascineras av körning och har sett lite på tv osv, och har inte alls nån uppfattning om att körningen skulle vara underordnad ridningen :D

Jaja, det blev lite flummigt såhär en söndag eftermiddag..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka