Etik och moral... jobbiga frågeställningar

L

loch

Jag funderar mycket... och nu för tiden läser jag mer än jag skriver här på forumet.
Jag undrar så mycket över allas iver över att skaffa dyr utrustning... var går gränsen? Vad är bra och vad är dåligt?
"Skitselar" vet jag vad det är. Är de alltid av ondo? Är det sämre med en skitsele på en häst som körs av en duktig kusk som anpassar körningen efter utrustning och häst än en dyr och korrekt utrustning som används av en okänslig och oförstående kusk?
Var går gränsen mellan rätt och fel?
Varför är en loksele från B*rjes sämre än en från T*rnsjö? Beror det inte på hur man använder sin häst och sin utrustning?
Idealet är att vi alla föds som erfarna kuskar med gott om pengar. Nu ser inte verkligheten ut så. Alla är vi barn i början. Var går gränsen för att det är skadligt för hästen? Vad är värst för hästen?
Hur mycket kan man kräva av en nybörjare som är nyfiken på körning? Utrustning för tiotusentals kronor? Ett gott handlag med hästen och dess billiga utrustning?

Jag vill inte dömma någon med mitt inlägg, jag vill bara höra hur ni andra resonerar efterom jag själv är så osäker och kluven i mitt ställningstagande...

Sv: Etik och moral... jobbiga frågeställningar

bra skrivet!!!

bra skrivet!!!

Ehhhehhh...? Tack. :bow:
Men jag behöver faktiskt lite råd för jag känner mig osäker själv i den här frågan.
Finns det några gränser mellan rätt o fel? Vilka är dessa gränser i så fall? :confused:

Ja, jag är ju absolut ingen expert! Men jag tycker för hästens skull, att man som kusk/ryttare/"användare" bör använda BRA och säker utrustning! Vilken i sin tur oftast är dyrare! Tyvärr!

Men....Sen tycker jag när det gäller ex. bröstselar (ofta diskuterat ämne): Har man inte råd med en dyr lädersele, utan riktar in sig på en sk "skitsele" i läder. Varför då inte istället titta på en nylonsele, som åtminstonde är "byggd" som en sele ska? Till ett överkomligt pris. Ett bättre, o billigt alternativ!

En dålig utrustning och en dålig kusk är väl på ett ut, skulle jag vilja säga!

Ja, jag är ju absolut ingen expert! Men jag tycker för hästens skull, att man som kusk/ryttare/"användare" bör använda BRA och säker utrustning! Vilken i sin tur oftast är dyrare! Tyvärr!

Men....Sen tycker jag när det gäller ex. bröstselar (ofta diskuterat ämne): Har man inte råd med en dyr lädersele, utan riktar in sig på en sk "skitsele" i läder. Varför då inte istället titta på en nylonsele, som åtminstonde är "byggd" som en sele ska? Till ett överkomligt pris. Ett bättre, o billigt alternativ!

En dålig utrustning och en dålig kusk är väl på ett ut, skulle jag vilja säga!

Tack för ditt svar... även om jag inte känner mig så mycket klokare av det för tillfället. :crazy:
Säkerheten är väl något som aldrig ska "tullas" på, det håller jag med om!
Hmmm... du undviker lokselefrågan och inriktar dig på bröstselar... kan förstå det. Det är lättare att köpa en "vettig" och billig bröstsele vad jag förstår.
Är det verkligen på "ett ut" med dålig kusk eller dålig utrustning? Där känner jag mig fortfarande lite tveksam... En kusk som är medveten om sin dåliga utrustning och anpassar körningen efter det borde i min tankegång ändå vara snäppet bättre än en okänslig kusk som är oförstående till körning trots en välanpassad utrustning...

Det går alldeles utmärkt bra att använda Börjes loksele, jag har i dagsläget kört in 9 unghästar med den selen, samt använder den till mitt fjordsto nästan dagligen.

Den är lätt att lyfta upp på hästen och lokerna passar bra på ston och unghästar. Ingen har blivit selbruten eller lärt sig att dra dåligt, det enda jag kan anmärka på nu är att läderdäckeln börjar ha sett sitt efter alla år.

Nja, jag menade inte riktigt att undvika loksele-frågan :). Har inte direkt någon erfarenhet av loksele, så jag känner inte till utbudet. Men samma gäller väl för alla selar (läs utrustning), de ska vara "byggda" på hästens villkor. Sen om den heter T*rnsjö el. kommer från B*rjes, kostar 20.000:- el. 1500:- osv, tycker jag har underordnad betydelse! Det är inte märket el. priset som är det viktiga.

Nybörjar-frågan? Jag är själv ny(gammal)börjare. Tycker att kraven på just när man är nybörjare är, och ska vara, högre! Man MÅSTE inse att man inte KAN, och därför försöka lägga sig vinn i att skaffa sig korrekt info o kunskap om hur/vad/när/varför/osv + rätt och säker utrustning. Att ta sig TID att söka information, (och kanske en mentor?).
Sen ÄR ju hästsport en dyr :eek: sport/sysselsättning. Man får kanske försöka att vara lite klarsynt från början. Har man inte råd...så har man inte råd! Hästen ska inte behöva "lida" för det. Då är det bättre att låta bli att ha häst (eller köra osv)!

Och ni där ute i landet som har funderingar på att köpa unghäst!! och dessutom fått för er att börja köra "häst-skrället" (skrivet med kärlek)...
...DET är dyrt....:rofl:!

Det var några tankar från en bankrutt :o unghäst-ägare, ett sömnigt skåne!

Varför är en loksele från B*rjes sämre än en från T*rnsjö? Beror det inte på hur man använder sin häst och sin utrustning?

Nja, rent krasst där så handlar det för det första om däckeln på Börjes loksele och för det andra om läderkvalité. Jag, personligen, är ute efter en loksele från Tärnsjö. Detta för att kvalitén är av toppklass och jag kan räkna med att den håller till mina hästar under hela deras livslängd.

Och ni där ute i landet som har funderingar på att köpa unghäst!! och dessutom fått för er att börja köra "häst-skrället" (skrivet med kärlek)...
...DET är dyrt....:rofl:!

Det var några tankar från en bankrutt :o unghäst-ägare, ett sömnigt skåne!

Jag skriver under på det där.

Ja, det är ju bra funderingar du har där... när jag satt o tittade på fjord SM i somras hade de startande varierande selar. Allt från dyra lokselar de byggt speciellt till just den hästen, fina bröstselar, tunga arbetsselar, billiga selar... allt... att det sen var ett ekipage med kanonutrustning som vann den dagen jag tittade... (grattis Pinge) det är ju en annan sak... han har nog ett antal fler tränings- o tävlingstimmar i ryggen än många andra på den tävlingen...

Jag har sett SM ekipage placera sig i den sk. "skitselen" men med baksele o draglinor... jag tror o vet att det inte bara handlar om utrustning MEN utrustningen underlättar o gör allt roligare. Har man en sele med en sämre däckel ska man inte hänga på världens tyngsta enkelaxlade vagn som klämmer "av" hästen på mitten.

Handen på hjärtat, hur många hobbykuskar kör verkligen så tunga vagnar o lass så det verkligen skadar hästen? Sunt förnuft handlar det om! Jag anser att det nånstans är ok att börja med enklare utrustning o testa om det är kul, om ja, satsa o köp bättre saker så fort pengarna finns men låt inte hästen stå o skräpa o glömma allt bara för att det inte hänger just en Tärnsjösele på selhängaren o väntar.

Vi får inte glömma att alla är nybörjare en dag o att vi skrämmer bort folk genom vårt prylsnobberi. Dagens hästar har det ganska bra med måna ägare, körhästarna förr jobbade mycket hårdare med ofta ganska kass utrustning o det funkade även det...

Jag vill inte va bakåtsträvare men jag vill att vi är måna om nybörjarna o inte avskräcker dem det allra första med all dyr utrustning de MÅSTE köpa för att inte vara djurplågare... påpeka snällt o hjälp så är vi som kör snart inte så få längre!:idea:

Jag funderar mycket... och nu för tiden läser jag mer än jag skriver här på forumet.
Jag undrar så mycket över allas iver över att skaffa dyr utrustning... var går gränsen? Vad är bra och vad är dåligt?

Jag vet inte om man kan sätta en gräns, jag tycker inte att bra eller dålig utrustning har med priset att göra, man kan köpa en billig begagnad sele av kanonkvalitet eller en sprillans ny för många fler tusen som inte kanske håller hälften så länge/bra.

"Skitselar" vet jag vad det är. Är de alltid av ondo? Är det sämre med en skitsele på en häst som körs av en duktig kusk som anpassar körningen efter utrustning och häst än en dyr och korrekt utrustning som används av en okänslig och oförstående kusk?

Här måste jag svara ja, eftersom kvalitén på en sk "skitsele" alltid är av ondo, oavsett om det är en nybörjare eller en ruttinerad kusk, även den mest välkörda häst och ruttinerade kusk kan råka ut för olyckor och då är det viktigt att ha utrustning som tål den påfrestningen.

Var går gränsen mellan rätt och fel?

Återigen är det kvalitén som drar gränsen för rätt och fel, oavsett vad man använder sin häst till.

Idealet är att vi alla föds som erfarna kuskar med gott om pengar. Nu ser inte verkligheten ut så. Alla är vi barn i början. Var går gränsen för att det är skadligt för hästen? Vad är värst för hästen?

Man behöver som sagt inte lägga massa tusen på en bra utrustning om man köper den begangad. Om det är skadligt för hästen eller inte beror ju på hur selen är tillpassad, det värsta för hästen är väl att gå med en utrustning som ständigt skaver eller trycker, men samtidigt kan det ju bli väldigt illa för hästen om utrustningen inte håller.

Hur mycket kan man kräva av en nybörjare som är nyfiken på körning? Utrustning för tiotusentals kronor? Ett gott handlag med hästen och dess billiga utrustning?

Jag tycker man kan kräva att man tar kontakt med någon som kan hjälpa en att komma igång och lära ut det viktigaste, det kostar oftast inget. Som sagt går det att få tag på bra utrustning utan att lägga ner tiotusentals kronor och tar man bara kontakt med någon som vet mycket om körning så vet de även detta. Ett gott handlag är ju alltid ett måste, oavsett dyr eller billig utrustning.

Jag vill inte dömma någon med mitt inlägg, jag vill bara höra hur ni andra resonerar efterom jag själv är så osäker och kluven i mitt ställningstagande...

Så här resonerar jag :)

Eftersom du vet att jag köpt en lite dyrare sele kan jag förklara varför jag gjorde det:)
Jag gillar saker av bra kvalitet, vare sig det gäller kläder, bilar, sadlar eller selar. Jag har den erfarenheten att jag blir irriterad på saker som går sönder/spricker/inte fungerar (gäller särskilt bilar:devil:, men det är en annan fråga). Därför lägger jag gärna ner lite mer pengar på sånt som jag vet håller lite högre klass, med resultatet att det ofta håller längre ( = slipper köpa nytt vilket i slutändan blir lika dyrt som att köpa lite dyrare från början).
När det gäller hästprylar tycker jag det ofta är för dyrt och ibland/ofta får man betala för ett "märke". Exv Tärnsjö/Pessoa/Kyra K. Det finns andra märken som håller precis samma kvalitet, och är lika snygga, och billigare.
Jag köper sånt som jag har kännt och klämt på och som jag tycker verkar vara välsytt och av god kvalitet.
Sen har jag blivit erfaren med åren att kvalitet kan innebära säkerhet. En svår ridolycka som jag såg berodde på en billig NY sadelgjord som brast när hästen hoppade över hindret. Tjejen är idag förlamad från midjan och ner. En annan var en billig tygel som helt enkelt gick rakt av i lädret halvvägs fram till bettet vilket gjorde att hästen skenade hem utan att den gick att stoppa. Tror inte sånt händer med saker som är gjorda av högre kvalitet (vilket också kostar lite mer pengar)
Så, min tes är alltså att det finns många fördelar med att köpa saker som är lite dyrare. Och lika många nackdelar att köpa billig utrustning.
PS. min sele inkl baksele/huvudlag/draglinor/tömmar/adapters och snabbkopplingar (allt) kostade 6700 inkl frakt:D

En svår ridolycka som jag såg berodde på en billig NY sadelgjord som brast när hästen hoppade över hindret. Tjejen är idag förlamad från midjan och ner.

:eek::crazy: Stackars tjej! :cry:

Kom att tänka på en annan sak också:
En bättre/dyrare utrustning har ett högre andrahandsvärde (och håller sig fräschare längre med rätt vård) så vill man sälja den framöver är ju chansen att man får den såld samt att det blir lite pengar tillbaka iallafall.

Ja, det är ju bra funderingar du har där... när jag satt o tittade på fjord SM i somras hade de startande varierande selar. Allt från dyra lokselar de byggt speciellt till just den hästen, fina bröstselar, tunga arbetsselar, billiga selar... allt... att det sen var ett ekipage med kanonutrustning som vann den dagen jag tittade... (grattis Pinge) det är ju en annan sak... han har nog ett antal fler tränings- o tävlingstimmar i ryggen än många andra på den tävlingen...

Jag har sett SM ekipage placera sig i den sk. "skitselen" men med baksele o draglinor... jag tror o vet att det inte bara handlar om utrustning MEN utrustningen underlättar o gör allt roligare. Har man en sele med en sämre däckel ska man inte hänga på världens tyngsta enkelaxlade vagn som klämmer "av" hästen på mitten.

Handen på hjärtat, hur många hobbykuskar kör verkligen så tunga vagnar o lass så det verkligen skadar hästen? Sunt förnuft handlar det om! Jag anser att det nånstans är ok att börja med enklare utrustning o testa om det är kul, om ja, satsa o köp bättre saker så fort pengarna finns men låt inte hästen stå o skräpa o glömma allt bara för att det inte hänger just en Tärnsjösele på selhängaren o väntar.

Vi får inte glömma att alla är nybörjare en dag o att vi skrämmer bort folk genom vårt prylsnobberi. Dagens hästar har det ganska bra med måna ägare, körhästarna förr jobbade mycket hårdare med ofta ganska kass utrustning o det funkade även det...

Jag vill inte va bakåtsträvare men jag vill att vi är måna om nybörjarna o inte avskräcker dem det allra första med all dyr utrustning de MÅSTE köpa för att inte vara djurplågare... påpeka snällt o hjälp så är vi som kör snart inte så få längre!:idea:

mycket bra skrivet av dig,håller fullständigt med dig.:bow:

Ja, det är ju så jag tänker också! :idea: men så blir jag så osäker ibland, "tappar" liksom mina egna åsikter när jag läser alla andras inlägg och börjar fundera på om jag har en knepig inställning till hästhantering, hästhållning och framförallt körning... :crazy:
Men det finns kuskar med jättefin utrustning som inte kan köra och det om något sliter på hästen!
Och så finns det fantastiska kuskar med kass utrustning som gör det bästa av det de har och hästen mår bra...

Nä, ibland blir jag "obstinat" och vill irritera... som min kompis som rider medelsvår dressyr i skitiga mjukisbrallor o gummistövlar! :love: hellre kommer jag med kass utrustning o är duktig än med tipp-topp utrustning o är kass kusk! :p
(men jag tänker inte klassa mig själv... :cool:)

härligt djup tråd detta . vill bara tillägga att bra selar håller i evighet med bra vård och de ska vara rätt anpassade till häst och arbete. sen om färgerna inte matchar eller är det senaste suck!:mad: Hästens bästa måste råda! ny inköpt eller arvegods använd och smörj. :bow:

Jag tillhör förmodligen de där "sämre" kuskarna, men har bra utrustning. Och det skäms jag inte för. Även om jag tidigare resonerade som du. (Ok, mina kläder och hur jag ser ut är allt annat än godkännt och rent i andras ögon men det skiter jag i ).
Jag har en bra häst som inte gillade att få sin nya fina säkra bla bla bla...utrustning. Hatar bakselen. (Envis shettis) Efter en olycka, tänker man anorlunda.
Naturligtvis är felet mitt att jag gått för fort fram med tilvänjningen antagligen, men fått hjälp av DUKTIGA instruktörer och allt har fungerat sen dess.
Efter ett uppehåll med körningen i några månader skulle jag i dag inviga min nya (beg) tidaholmsrockard. Var beredd på reaktioner på bakselen , men inte så kraftiga som vid de första gångerna. Han blev som en galen tjur och slog i vagnen vid MINSTA nerförsbacke. Vid raksträckorna glad och med öronen framåt igen!
Jag kan säga som så.Denna dyra vagn är värd sin vikt i guld! Inte en repa, ingen häst i kläm.Trots denna bravad idag kom häst vagn och människa hem hela och med öron framåt! (otroligt)
Svar: Ja det lönar sig att köpa säker utrustning som oftast är lite dyrare.

Håller med dig till 100%, säkerheten ska man aldrig "tulla" på!
Ibland känns det som att ni läser in lite annad än just det jag skriver.
För utrustningen ska ju vara hel och ren och anpassad till hästen och det arbete den ska utföra...
men vad jag vill fördjupa mig i är; måste allt vara så perfekt från start?
Kör man en nätt liten rockard på jämn, plan väg ½-timme per vecka kanske man kan använda en skitsele? Eller är det bättre att lägga av med körningen helt då?
Eller en mamma med två små barn som körde ponny med skitsele, när de kom till en backe gjordes det halt, barnen lastades av och mamman gick med ponnyn nedför backen. Det kanske var deras enda sätt till att kunna ha ponny? Det kanske inte fanns pengar till riktig utrustning...? För okunskap verkade det inte vara eftersom mamman var så medveten om hur hon körde ponnyn. vore det bättre för ponnyn att inte bli körd? Kanske borde inte den familjen ha ponny alls?
Var går gränsen mellan rätt och fel här? Hur mycket kan man acceptera?
På körtävlingar är det ofta "högt i tak" om man jämför med kraven från oss här på forumet.

Jag tillhör förmodligen de där "sämre" kuskarna, .

Skulle inte tro det! :)
De som är riktigt dåliga är oftast inte medvetna om det! ;) och de skyller alla problem på hästen eller utrustningen istället för att fundera över sin egen körning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka