Estniska Ponnyer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare J3ssie
  • Startdatum Startdatum
J

J3ssie

hej , tänkte bara kolla om det finns någon annan som har en estnisk bergsponny ? har inte fått fram sådär jättemycket information om dom , bara någon rasbeskrivning på engelska , kanske någon som vet lite mer ?
jag har ett 8 årigt sto och känner väl till ett par estniska till , undrar bara hur vanlig rasen är egentligen ? :)

Sv: Estniska Ponnyer

moderatorn vill bara påpeka...
Diskutera gärna rasen här!
Vill ni ha presentation av ponnyerna så hör det hemma på gnägg... ;)

Hej!
Vill bara tala om att jag såg en del estniska hästar när jag var i Estland i somras. Det var den som kallas Estonian Native bla, eller klepper, dvs den lilla estniska hästen, som är i storlek i stort sett som en islandshäst.
Jag tyckte de var mycket trevliga hästar, som kunde vara ett alternativ för den som sökte en framåt men stabil häst i ponnystorlek. De verkade ha ett gott och framåt temperament, men samtidigt lugna och samarbetsvilliga.
Jag vet att det finns en del i Sverige, bla finns det en grupp som används för att försöka avla fram en häst som påminner om den gamla utdöda ölandshästen.Det finns säkert fler, och jag hade som plan att försöka luska fram fler, men tiden har inte räckt till riktigt.
Tyvärr är jag ny Bukeanvändare, och vet inte hur man bilägger bilder, men jag skall försöka läsa på hur man gör och återkomma....

Vilka berg i Estland kommer den ponnyrasen från? Jag har varit i Estland flera gånger och inte sett några berg och inga ponnyer från den rasen. Däremot har jag sett många trevliga estniska ponnyer av andra raser.

Vilka berg i Estland kommer den ponnyrasen från? Jag har varit i Estland flera gånger och inte sett några berg och inga ponnyer från den rasen. Däremot har jag sett många trevliga estniska ponnyer av andra raser.
Ölänningarna som importerat ponnier från estland hävdar att dom heter Estonian Bush Pony (estnisk buskponny.....)eller driver dom bara med mig.....:confused: :confused: :confused:

Buskar finns det ju gott om i Estland, men berg:confused:
För mig låter det lika konstigt som dansk bergsponny.

Om jag har förstått dem rätt som vi pratade med i Estland, och de tidningar och annat vi fick när vi var där, så är det den sk Estonian Native som köptes hit i Ölandsprojektet.
Och som Görel sade, mycket berg finns det nog inte i Estland..

Är det inte den rasen som det är en artikell om i senaste numret av Ridsport Special? Det handlar iaf om nån baltisk bergsponny, rätt liten ras om jag minns rätt, tror det bara finns runt 700 st.

jag håller med, men det svenska namn jag hört för rasen är just estnisk bergsponny. annars har den kallats estonian native. har inte så stor koll och det vore kul att hitta en hemsida eller liknande där inte allt står på estniska :angel: :)

Knapplån.

Jag har varit i Estland flertalet ggr (har släkt därifrån, samt har ett hus där) och har heller aldrig stött på något som kan kallas vid mer än en kulle. Har dock aldrig varit i de inre delarna av landet, utan mest hållt mig till kusten.
Just "berg" kanske kommer från att stora delar av Estland ligger på en kalkgrund? Berg är ju gjorda av sten.. och kalksten är ju en typ av sten så.. :idea:
Kanske inte den mest hållbara teorin, men ändå :D

låter iofs som en bra teori :)
jag har somsagt ingen aning om var det kmr ifrån, men det är den svenska benämningen jag hört för estonian...

Jag har pratat med en kompis som kan mer om estniska hästar än vad jag kan, och hon har heller aldrig hört talas om någon estnisk bergsponny.

hej!
jag har en estnisk häst som jag nu har haft lite drygt 2 månader.
som är hur cool som helst, han har ett otroligt bra psyke , lugn och stabil.
Nu har jag blivit väldigt intresserad av den estniska hästen och vill såklart veta mera om den. Så jag hittade ditt inlägg, och eftersom du vill veta mera, trotts att det var väldigt långt tag sen du skrev detta, du vet säkert mer en vad jag vet. men skulle vara kul att prata och höra hur det går för dej!

glömde skriva att min häst är en av dom 25 imoporterade hästarna från estland till öland år 2005.

tjohej:bump:
gammal skåpmat men såg detta nyss, du har svarat tråskaparen alldeles förträffligt.
...estnisk bergsponny:rofl::rofl:

till trådskaparen o den som grävt fram tråden: det finns inga bergskedjor alls i estland. platt och några enstaka höjder på några hundra m. stort nog.
:p kladruby

hej, jag har en estniskponny "Estonian Native" .
jag har skrivit lite längre ner i den här tråden om honom.
men han är lugn i hantering, en helt underbar ras.
för 1 år sen när jag skrev det där (bara några månader efter jag köpt min häst) så fick jag höra att dom kallades bergsponny. men nu har jag läst på mera och sett att det knappt finns några berg i Estland. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
435
Senast: Mearas
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 508
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka