Espanolan har anlänt!

!

Hovbölden är nu tömd och hon går med gipsad hov.

Jag ska ta bilder på min Tez, ska göra det i helgen tänkte jag, jobbar mycket nu.
Många lägger sadeln för långt fram och då blir det fel, men om man lägger sadeln så man har 5 cm från bogbladets bakre kant-framvalvs fickan så ligger den rätt.
Sen gäller det att lägga bossorna rätt...lägg på sadeln och kolla så den inte vippar genom att trycka på framvalv och bakvalv. Vippar den så får du justera bossorna igen.
Ett tips:
Om den ser ut att ligga i bakvikt så breddar du på bossorna fram och även flyttar bak bossorna en bit.
OM det ligger i framvikt så tvärtom.

Man kan inte låta kanalen mellan bossorna vara lika bred under sadeln, man måste flytta isär dem på vissa ställen om sadeln inte passar.
Det bästa är att man breddar så att kanalen mellan bossorna är brett då kommer sadeln ner och ryggmusklerna går verkligen fria!
Har man för smalt så trycker det på rygmusklerna och förhindrar dem att kunna röra sig i olika rörelserikningar.

Nu har jag strl 5 på framvalvet så nu ska det passa ännu bättre!

Har märkt att det är svårt att titta på sitsen var den ligger som djupast, det bästa är att se till att sadeln inte vippar , sitta upp och känna hur man kommer att sitta, så ja det gäller att veta att man sitter i lodräts sits och det utan att spänna sig!

Hade en tjej som provred espanolan, hon satte sig och kom ner snyggt i en lodräts sits, så ligger sadeln bra så kommer man att sitta i det automatiskt!

I love my Espanola!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Espanolan har anlänt!

Har du något kort på din hästs rygg från sidan utan sadel? Hade gärna vilja se hur h*n såg ut...

Nu äääääääääntligen har jag känt DET!
Jag lånade en kilpad och vips inget mer -bakåtlut -stigläderinfästningspunkten kändes rätt -min mage dunsade inte i framgallerian när jag travade
Nu är jag lycklig :bump: och blir fattig när jag måste specialbeställa bossor :devil:
/T

Va kul!
Va bra att de kan specialbeställa ett par bossor tiill dig!
De har en sån otrolig service!
Jätte kul! :)

Lite dum fråga kanske, men rekommenderar ni andra ryttare att köpa en espanola???

Har sett att det finns några begagnade till salu... Och de borde ju inte vara så förtjusta i sadlarna...

En annan fråga, är det svårt att ha sadeln till flera hästar?? Har nämligen en fjording och ett halvblod... Skulle vilja ha bomlöst till bägge, men ekonomin säger att det är stört omöjligt att köpa två...

Jag har min ute på annons just nu. Det är dock bara för att den är för lång för min superkorta häst. Jag har beställt en ny, fast specialbeställt den ett antal cm kortare.

ligger den på bukefalos eller? vad ska du ha för den? bilder?

har espanolan ändrats nått sen du köpte den?? läste i gamla trådar att anläggningsytan var 50 cm, men på kaupres hemsida står det ju 45 cm.. Går det att få i ännu kortare modell?? Fjordisen är nämligen mkt kort i ryggen...

Jo den har förändrats. De första exemplaren som såldes till sverige är snart ett år sedan och dessa var längre över 50 cm.

Anläggningsytan är ju lite beroende på bossorna och på min så är de snarare 43 cm långa(korta) :D

Ang. de som säljer så vet jag en "granne" som annonserar ut sin Espaniola och det är enbart på grund av att hon vill kunna komma snabbt i och ur när hon sitter/rider in sin häst. Samt om hästen har tendenser att lägga sig mm.

Sadeln kan användas till fler hästar om de drar samma vidd på koppjärnet. Det är enkelt att byta men inget man pillar med dagligen.

Jo visst. Jag skulle rekomendera Espaniolan till alla ryttare, erfarna som nybörjare. Den är skön och hjälper till en lodrät sits.

/T

Min som jag ska sälja (köpt vid årsskiftet) är 52 cm i sadeln och 48 cm i bossorna (går ju att beställa kortare). För mig var det dock ändå för långt. Så jag har beställt sadel som är 46 cm och 42 cm i bossorna..

Jag har också min ut till försäljning, men det är inte för att jag varit missnöjd utan för att min häst har förändrat sig nåt enormt! Jag har provat allt vad gäller placering av bossorna och paddat och haft mig. Är väldigt emot att padda, eftersom jag anser att sadeln ska ligga bra Utan extravaddering. Men vad gör man inte när man har köpt en ny sadel och inte ens ridit i den....

(Jag har jobbat honom från marken, samt tränat bort ett enormt sadeltvång.)

Du kan kolla bilder på honom här så förstår du skillnaden www.gater.se jag köpte sadeln i februari....

Mvh P

Tack :-) *Rodnar* Ja, han är en helt underbar häst och jag är så glad att ha honom!

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 545
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar