Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren
Vi kan väl börja med det klassiska exemplet med att slicka leverpastej från en kvinnas underliv.
Och så kan vi ta det när en hanhund sätter på en kvinna.
"
Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen, döms för sexuellt utnyttjande..."
(Ur brottsbalken, 6 kap 3 §.)
Att "förmå" någon att "företa" sig en sexuell handling, är väl i allra högsta grad vad man gör då man placerar pastej i sitt underliv och låter en hund slicka bort den? Denna lag inbegriper förvisso inte djur, men om man (som jag) i sammanhanget inte gör skillnad på människor och djur i beroendeställning så kan man tolka det likvärdigt.
Min åsikt är att det inte är så stor skillnad på att ta emot (dvs inte avbryta) "sexuella närmanden" från djur och att med helt eget initiativ göra närmanden. Jag har svårt att tro att ett djur har sex med en människa mot människans vilja. Det ligger i människans ansvar att avbryta, annars utnyttjar människan det för egen vinning. En människa som inte har något intresse av att bli påsatt av ett djur, låter det knappast hända. Än mindre inbjuder han/hon till det.
Om en människa inte avbryter eventuella "sexuella närmanden" från djur så anser jag som sagt att denne utnyttjar det för något eget behov. Oavsett det gäller pastejslickning eller juckande. Men säg den hund som slickar pastej från ett underliv utan att pastejen placerats där? Alltså ett sätt från människans sida att förmå djuret att företa sig handlingen = utnyttjande. Jag kan inte på något sätt se det som att det är djurets initiativ.
Fö så är juckande från hundar riktat till människor ofta ett dominansbeteende och om en människa alltid tolkar juckningar som parningsrelaterat är det nog mkt baserat på okunskap. Hundar kan även jucka som en sorts överslagshandling relaterad till stress. Då skulle jag snarare utreda varför min hund agerar dominant mot mig eller stressjuckar, istället för att dra av mig byxorna och ställa mig med röven i vädret...
Allting tolkas ju utifrån vad man vill se. Vill man endast se hundens juckningar som en sexuell invit och att det är taskigt mot hunden att inte ställa upp, då tycker man ju kanske att det är rätt att göra det. Men jag anser inte det. Frågan är om denne person även anser det vara en skyldighet att ställa upp på sexuella inviter från människor?
Om man tycker att ens hund ska få uppleva en parning så tycker jag att man ser till att skaffa en villig hund till den. Att ställa upp själv ser jag inte som något annat än att man själv vill ha lite hundballe. Har man själv inget intresse i sex med hunden, och man bedömmer att det är nödvändigt för hunden att den får para sig med någon, då ser man väl till att ge den en annan hund? Om man hellre vill ställa upp själv så ser jag det helt enkelt som att människan är angelägen om att det ska vara just kombinationen människa + djur. Därför blir hunden utnyttjad. Som sagt.
Jag tror inte att många djur väljer en mänsklig sexparter före en av samma art. Sex mellan människor och djur kan jag inte se som något annat än människostyrt. Det är lika mkt styrande att inte avbryta, som att tvinga hunden till något/förgripa sig på den. Det är min personliga åsikt. Den har nu framgått så många ggr att den inte ska kunna misstolkas.
Vad anser du vara sex mellan djur och människa?
Vänligen räkna upp olika exempel.
Vad som är sex med djur tycker jag är allting man gör med sexuell anspelning. Det är handlingen i sig som avgör om det är tidelag eller sexuellt utnyttjande men båda ingår i vad som definieras som "sex" av mig.
Om man gnider sitt kön mot ett djur gör man det väl sällan i annat syfte än sexuellt? -Om det kliar där så kan man klia sig själv.
Kvinnan som låter hunden slicka pastejen gör väl det inte heller i annat än sexuellt syfte, varför skulle hon annars göra det? -Vill hon bara bli av med pastejen så kan hon tvätta bort den utan hundens hjälp.
Om man gnider sitt ansikte mot ett djurs könsorgan, varför gör man det om det inte är sexuellt betingat? -Om man tex vill titta närmare på en eventuell skada på djurets könsorgan behöver man knappast gnida sig mot det.
Vad fyller det för syfte för djurets del att en människa gör sexuella närmanden?