Sv: Escudo I?

El Bundy, källa Hengstverteilungsplan, Hann.Verbands hemsida:
number of registered offspring in Hanover: 616
number of registered broodmares: 102
number of state premium mares or candidates: 17
Verden auction horses
foals in foal auctions: 10
riding horses in Elite auctions: 2
riding horses in riding horses auctions: 11
licensed sons in Hanover: 1

616 reg avkommor bör väl betyda närmare 1000 betäckta, räknat på samma fölnings% som här, dvs drygt 100 per år han varit i avel.

Embassy I :
number of registered offspring in Hanover: 540
number of registered broodmares: 108
number of state premium mares or candidates: 37
Verden auction horses
foals in foal auctions: 37
riding horses in Elite auctions: 9
riding horses in riding horses auctions: 26
licensed sons in Hanover: 10 licensed sons, entered in stallion book I in Hanover: 2

Hannover index:
(studbook inspect)
Typ 143 (El Bundy 103)
ben 120 (El Bundy 108)
Mare perf test (114 st)
dressyr 105 (El Bundy 58... (89 st))
hopp 158 (El Bundy 147)

Embassy III är för ung för att ha siffror

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mkt!! Ni båda för avkommernas resultat på El Bundy o Embassy.

Har Embassy bättre möderne tro?

Jag själv har lovat mig själv att ej ha en Rebel Z till ( Ligger dock som Morfar på El Bundy) då den val jag hade visade sig För försiktig o det vill jag Ej ha men på El Bundy ligger det ju lite längre bak...

Inressant statistik då de ändå fått en del avkommor!

Ska försöka ta reda på Vad Embassy passar till o även hans fertilitet o pris :).

Som jag skrev i en annan tråd kommer följande till Flyinge:

Från Celle: El Bundy och Satisfaction, :d , de hade försökt få Embassy men har inte tillr bra skick sperma :cry: Tyvärr!!!

När tycker ni att jag ska börja planera för seminering?
Grandezza ser mkt bättre ut nu, och rör sig helt obehindrat igen!!!:love:

Hon busade i hagen idag...

96dzyq.jpg

3hk7n.jpg

När det blir lite varmare :idea: ;)
Men framför allt när du fått upp vikten på henne,man ska inte kunna räkna revbenen bara av att se henne på bild.

Naturligtvis när det blir varmare, var inte tänkt nått annat. Man ser inte revbenen på henne längre, men man kan ana dem när hon är så här spänd i kroppen, men om du hade sett henne för 1 månad sedan, så hade du nog tyckt att hon blivit jättefin:mad: Blev rätt ledsen när du skrev så.

Tror inte Dobbis menade ngt illa... det var min första tanke oxå att först se till att hon kommer upp i bra hull, hon har ju uppenbarligen varit skadad (vet inte med vad) o då är det inget konstigt att de inte håller hullet fast man kan kämpa som en gris... :p har ett Contender sto som var tvungen att op ut en rutten tand mitt i en dräktighet o jag kan lova att hon (TYVÄRR) såg ut som ett spjälstaket, jag skämdes som en hund varje gång jag såg henne :o men vi kämpade som idioter för att försöka hålla henne och hennes så klart jättestoooora fölunge (HAN var inte tunn... ) så gott det gick, nu fick hon ett års vila o vi kämpar fortfarande med att få på henne hull innan det ska semineras, de blir lättare dr om de helst nästan är lite mulliga... ;)
så fortsätt mata på o vänta in att hon kommit igång med en ordentlig hårfällning, då vet man att de börjar bli redo :)

Senast ändrad av en moderator:

Northern har rätt,det var inget illa ment bare en reflektion,sorry!!
Hade glömt att hon haft "rumsarrrest" pga skada,så en säck soja kanske är på sin plats,kul att hon mår bättre nu :)

jo, jag förstår det, men jag hade nog glömt att inte alla sett henne när hon var som dåligast:o Men ja, hon såg ut som du beskrev ditt sto, otroligt smal, ryggraden stack upp, låren gick innåt, det syntes t.o.m på huvudet att hon magrat:cry:
Men nu går hon stadigt uppåt i vikt och börjar bli riktigt fin igen!

Men när skall jag börja, ifall hon behöver sköljas o behandlas i en brunst, och kanske inte tar sig i nästa? Vill inte ha ett sent föl...

Ja, det kanske jag ska prova med... Har varit lite mot det innan, men jag vill samtidigt få upp henne i hull så snabbt det går...

Nu får hon 3kg kraft grov, 2kg havre, 1kg luzern + vit, mineraler o betfor... olja med;)

tycker det verkar som du inte kan ge så mkt mer än (men det tar jag för självklart att hon redan får :) ) FRI tillgång dygnet runt på BRA grovfoder.

Även om hon skulle beh provtas, sköljas osv är det ingen idé, t o m en dålig idé att ha för bråttom, är inte livmoderslemhinnan igång så kan den inte hjälpa till med rening utan är tvärt om mer infektionskänslig, så koll på hårfällning, ser du inte brunster så be ngn UL henne för att känna på o kolla slemhinnans kondition, du bor ju långt söderut så slutet på mars/april borde du kunna komma igång, o då är det ju gott om tid även om hon inte skulle ta direkt, var noga med mkt ljus från slutet av feb. Lycka till! :)

Ja, hon får fri tillgång på mkt fint hö! Äter bra av det med! Så hon kommer sig nog!
Tack för råd!
Men jag får nog åka till seminstationen för ul, kostar för mkt att ta ut distriktaren;)
Finns det någon annan stans att beställa sperma från Escudo än flyinge? Skiljer det i frakt och pris?
Han kostade 8.000kr vid språng förra året... (+moms)

Ojdå, det var lite skillnad... Men det kan seminstationen göra el gör jag det? Inget krongel med regg el så?
Men det lät ju kanon:idea::banana:

8000kr är väl ungefär 750e om man räknar på hur euron stod under 2009 så det är väl same same egentligen

Däremot tycker jag det känns onödigt att pröjsa svensk moms... Har för mig att på Celle så kostar han 750 INKL 7% vilket ju man får dra av om man har firma, diffar ju liksom på flera tusen då... Hos de flesta andra importörer betalar man ju tyska priset med tysk moms och sen ev. nån svensk bokningsavgift på 800-1000kr + moms. (Vilket jag för övrigt tycker är helrätt...) Men Flyinge har väl någon annan deal med Celle och fakturar kanske själva istället för att Celle gör det?

Surt för stoägarna... :(

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka