Ert bästa hundschampotips!

Människodofter har alltid ett värde, jo? Men hunden behöver ju inte utföra något beteende för det? Information är en primärförstärkare, sociala dofter är - för enkelhetens skull - i förlängningen primärförstärkare. I en vardagssituation kan man väl tänka sig att hunden uppnår mättnad på den förstärkaren, men jag vet inte vad det i så fall har för betydelse i sammanhanget?

Det känns som operant och klassiskt är väldigt ihopblandat i situationerna du pratar om? Jag får liksom inte ihop kopplingen med människodoft och lavendel... När det gäller sök så letar ju hunden inte efter figgarna på smeller, så hur hänger det ihop menar du (ens om dofttyperna vore jämförbara). Mantrailing skulle väl i så fall vara mer likt, men igen, sociala dofter. Och ens om man accepterar att dofterna är likvärdiga (vilket jag inte gör), det går ju inte att undvika människodofter så det får man bara acceptera i så fall. Men det går ju alldeles utmärkt att inte doppa hunden i lavendel, så varför skulle man göra det?

Arbteskommando = S(fa), dvs ett villkorande stimuli, om/så. Stimuli för A, dvs operanta beteenden. Vilket är något helt annat än vad jag pratar om...

Människodofter har väl inte alltid ett värde? Varför skulle de ha det?

Mjo, men även om man inte använder lavendel på hunden så kan man ju stöta på doften på andra ställen.

Hur menar du att operant och klassiskt är ihopblandat? Att lära hunden leta efter en doft är ju detsamma oavsett vilken det är?

Människodofter har väl inte alltid ett värde? Varför skulle de ha det?

Men det har jag ju skrivit: de bär på social information.

Mjo, men även om man inte använder lavendel på hunden så kan man ju stöta på doften på andra ställen.

Ja? Det har jag också redan skrivit. Som sagt, just därför är det väl en god idé att inte själv hjälpa till åt fel håll då?

Hur menar du att operant och klassiskt är ihopblandat? Att lära hunden leta efter en doft är ju detsamma oavsett vilken det är?

Att lära hunden leta över huvud taget är operant, dvs ett viljestyrt beteende. Det jag pratar om är klassiskt, att skapa en betingning som orsakar ett reflexivt responsbeteende kopplat till doften. Enkelt exempel: lavendel = glad.

Klassiskt och operant är inte samma sak - de har en samtidig inverkan, men de fungerar inte på samma sätt. Ett sökarbete efter en doft som är responsutlösande är ett operant beteende, och ett sökarbete efter en doft som inte är responsutlösande är precis lika mycket ett operant beteende. Men de är utsatta för olika selektorer! Vilket kommer att leda till operanta beteendeskillnader på längre sikt.

Men det har jag ju skrivit: de bär på social information.

Ja? Det har jag också redan skrivit. Som sagt, just därför är det väl en god idé att inte själv hjälpa till åt fel håll då?

Att lära hunden leta över huvud taget är operant, dvs ett viljestyrt beteende. Det jag pratar om är klassiskt, att skapa en betingning som orsakar ett reflexivt responsbeteende kopplat till doften. Enkelt exempel: lavendel = glad.

Klassiskt och operant är inte samma sak - de har en samtidig inverkan, men de fungerar inte på samma sätt. Ett sökarbete efter en doft som är responsutlösande är ett operant beteende, och ett sökarbete efter en doft som inte är responsutlösande är precis lika mycket ett operant beteende. Men de är utsatta för olika selektorer! Vilket kommer att leda till operanta beteendeskillnader på längre sikt.

Jag vet skillnaden på klassiskt och operant.. Jag undrade varför skillnaden att leta efter olika dofter var olika vad gäller operant och klassiskt.

För mig är det tvärtom. Jag hade nog inte velat att hunden kopplar ihop doften med jobb utan arbetstecken.. Speciellt inte om det är en doft som man stöter på då och då. Sen är det givetvis så att om man nästan enbart stöter på doften när hunden jobbar så kommer den automatiskt att få en förväntan. Men frågan är om hunden jobbar bättre pga att det är en isolerad doft eller ej? Jag vet inte om jag tror det.

Social information? Vad menar du?

Jag älskar k9 keratin:love: Kanske är det inbillning, men jag tycker faktiskt att det är som det står på flaskorna: att pälsen torkar fortare :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka