Ert bästa hundschampotips!

Stinaelin

Trådstartare
Min sheltie har massor av hår (massor!) och skitar ner sig något kopiöst nu i vårt fantastiska vinterväder med 6 grader plus , regn och gegga. :arghh:

Jag måste i stort sett duscha honom varje dag, och söker ett schampo som är milt, effektivt och drygt. Han har massor av underull och är svårborstad, så en balsam vore inte fel det heller. Helst inte spray, för det gnuggar han av sig på golvet, så vi får halkbana inomhus...

Vad har ni för favoritprodukter? Bring it on!
:bow:

Jag har testat Espree silky show schampo som jag tycker funkar bra och är väldigt drygt. Har nu gått över till Botaniqa och ser ingen större skillnad än, ngt mindre drygt till och med. Chris Christensens produkter gillar jag också men har bara använt det för sträva pälsar.
Plush Puppys balsam är kanon om man får tag i det!

Jag älskar Chris Christensens produkter så skulle satsa på ett schampo och balsam för din hunds pälstyp därifrån.
Mina hundar är strävhåriga så jag kör deras strävhårsserie. Sjukt drygt, har haft en flaska i snart sex år nu och finns fortfarande kvar.
Varvar med Rainforestschampot från Espree men det är långt ifrån lika drygt och tycker doften försvinner snabbt från pälsen (gillar när dom luktar gott :p )

Kan du inte borsta ur pälsen lite "slarvigt" eller liknade så att hunden får mindre päls, och kanske ha på en ofodrad regnoverall? Då blir det inte lika mycket tvättande och behöver inte schamponeras så mycket, vilket blir både enklare, billigare och miljövänligare :)

Kan du inte borsta ur pälsen lite "slarvigt" eller liknade så att hunden får mindre päls, och kanske ha på en ofodrad regnoverall? Då blir det inte lika mycket tvättande och behöver inte schamponeras så mycket, vilket blir både enklare, billigare och miljövänligare :)

Vi borstar för sällan, jag ska skärpa mig med det ( ett nyårslöfte!), men han skulle behöva vadarstövlar då smutsen kommer underifrån. Benhår och mage är värst.

Kl
Tack för alla tips! Tror jag ska shoppa på my dog minsann! :idea::up:

Vi borstar för sällan, jag ska skärpa mig med det ( ett nyårslöfte!), men han skulle behöva vadarstövlar då smutsen kommer underifrån. Benhår och mage är värst.
Jag tänkte mig något sådant här, borde inte det fungera? :)
11226549_600284353453282_7867331138573327289_n.jpg

Jaaa! Fast han skulle nog gå under av förnedring....
Vad heter outfitten?
Just den där har jag köpt på Hööks för en billig peng, finns flera overaller bland deras hundtäcken. Annars om du googlar på "Overall hund" så kommer du garanterat få en enorm mängd alternativ :) För det mesta så är det ägarna, inte hundarna, som tycker att det är fånigt med kläder på hundarna. Jag själv använder overall på mina hundar så fort det är blött ute, just för att slippa få in blöta och smutsiga hundar i hemmet.

Jag använder som @Red_Chili overall till mina pudlar eller bara benskydd, dock är ju dom högre än en sheltie men overall hade ju passat bra där.
Skulle dom bli smutsiga ändå eller jag inte haft på overall så sköljer jag bara av dom med vatten när jag kommer hem. Känns inte som att shamponera varje dag är så bra för huden på hunden plus blir dyrt i längden :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka