"Ersättningspengarna" vid en utdömning

Evergreen

Trådstartare
Lite dumt formulerat, men ni förstår kanske?...

Iaf, måste hästen vara avlivad innan man får tillbaka dom?

Sv: "Ersättningspengarna" vid en utdömning

Ja, du skickar in en avräkningsnota från nödslakten eller slakteriet, alternativt från veterinären om den avlivats av veterinär, till försäkringsbolaget.

Sv: "Ersättningspengarna" vid en utdömning

Det behövs ingen avräkningsnota, det räcker med fakturan eller liknande med, bara hästens identitet framgår på den.

Dvs det är precis som Mia R säger, att du måste skicka in ett intyg på att hästen är död, sen får du pengarna.

Om du tar bort hemma med lantbrukstjänst får du ett papper som talar om att de hämtat X kg häst (och sen en faktura i brevlådan), eller så får du en kontantnota direkt (om du betalar kontant). Den räcker sålänge det finns hästnamn eller liknande styrkt på det. När jag tog bort unghästen så skrev killen av uppgifter ur passet (namn, regnummer och födelseår) ochs krev på själva lappen om 'hämtning, häst, upp till 400 kg'. Det skickade jag in och försäkringsbolaget var helt nöjd.

Sen fick jag fakturan senare.

Bara så man inte sitter och tycker 'men jag fick ju ingen avräkningsnota, vad gör jag nu?'.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 070
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar