Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Sparrisen123

Trådstartare
Jag kanske är helt ute och cyklar nu.
Men som jag förstår det får man, om man är under 25 och deltar i något program inom arbetsförmedlingen, 142 kronor/dag om man inte uppfyller villkoren för a-kassa. Det blir typ 3000 kr/månad.
När man fyllt 25 höjs summan till 225 kr/dag, så runt 4700 får man då.
Om man är under 25 och har aktivitetsersättning får man ca 8000 kr/månad. Det är då, antar jag, tänkt att man ska kunna leva på den summan.

Men ska man inte kunna leva som arbetssökande? Varifrån är tanken att man ska få de övriga ca 5000 som jag antar är beräknat som något slags "lägsta-nivå"?
Är det någon som har koll på det här och kan räta ut frågetecknen för mig?
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

försörjningsstöd?

Har faktiskt ingen aning. Själv så fick jag ju mitt aktivitetstöd och det gav ca 3800 kr i månaden och det var ju tänkt att jag skulle klara mig på det. Helt sjukt.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Men det verkar ju jätteknäppt om tanken är att alla unga arbetssökande ska gå på socialbidrag..?
Oj, ja det är verkligen sjukt. Hela systemet verkar alltså uppbyggt på att man har andra som kan försörja en?
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Japp. Det verkar inte bättre.

Jag hade ju fullt aktivitetsstöd = 40 timmar i veckan. Så dom 3800 kr var min "månadslön".
Kunde ju inte jobba utöver det heller eftersom jag fick dom för att jag arbetstränade. Hade inte fixat det heller för den delen.
Får väl kalla mig lyckligt lottad som har en man som försörjer mig.
Nu har jag ju sökt halv aktivitetsersättning och skulle då få ut ca 3000 kr i månaden att klara mig på.
Hade ju hellre varit frisk och kunnat jobba mig till en dräglig lön jag faktiskt kunnat klara mig på. Och folk tror man inte "vill" jobba för att kunna leva på bidrag. Kan ju inte ens betala en hyra för dom pengarna.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Men det verkar ju jätteknäppt om tanken är att alla unga arbetssökande ska gå på socialbidrag..?
Oj, ja det är verkligen sjukt. Hela systemet verkar alltså uppbyggt på att man har andra som kan försörja en?

Varför knäppt? Vart skulle man få pengarna ifrån annars menar du?
Det är ju inte som att de kommer från tomma luften.

Har man någon som försörjer en behöver man ju bevisligen inte bli försörjd från annat håll. Har man ingen som kan försörja en så kan man få pengar så man klarar av att ha ett helt okej liv.

Får man bara en liten summa pengar från tex arbetsförmedlingen så kan man i de flesta fall söka bostadsbidrag.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Förstår inte heller varför det skulle vara knäppt.
Har man haft tillräckligt med arbete för att uppfylla villkoren för a-kassa får man ju pengar därifrån.
Har man aldrig jobbat, eller bara i väldigt liten utsträckning, verkar det för mig rimligt att det är försörjningsstöd från socialen.
A-kassan är ju en försäkring som ska ersätta inkomstbortfall om man blir arbetslös, inte om man aldrig haft ett jobb.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Fast varför ska den man bor med tvingas försörja en?
Nu är ju jag gift så min man är försörjningsskyldig gentemot mig men det är väl inte sambos?
Och vill inte den andra hjälpa en så sitter man ju i skiten.

Och ja, jag tycker att 3800 kr är lite i aktivitetsstöd när man jobbar 40 timmar i veckan för pengarna. Nu gjorde aldrig jag det för jag klarade inte av det, inte ens halvtid.
Och jag tycker att 3000 kr är lite för halvt aktivitetsersättning. Jag får ju det för att jag är sjuk (inget jag kan bli frisk ifrån) och inte kan jobba. Jag får nästan dubbla i vårdbidrag för sonen. Ett sjukt barn ger alltså mer än vad en sjuk vuxen får.

Men nej, det är inte knäppt att man måste söka försörjningsstöd om man inte är berättigad A-kassa. Jag som varit sjuk hela mitt liv har aldrig varit berättigad det och självklart hade jag sökt försörjningsstöd om jag var tvungen. Någonstans måste man få pengar ifrån om man ska överleva. Men man kan inte räkna med att ens sambo eller släktingar har någon lust med det.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Det som egentligen räknas som minimum att leva på/dag är 300 kr, så Akassa är rena vansinnet eftersom det är mindre än hälften. Skulle detta följas skulle minimum ut vara 9000 kr vilket är litet som det är när man räknar på vad det kostar att leva! Även om det finns hjälp att få så är det mig veterligen både långdraget och ibland även komplicerat och inte en säkerhet att man får hjälp.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Håller med dig! Att man inte ens kan få en tjänlig summa för att arbeta lika mycket som alla andra är hemskt! Det krävs ju att uppbåda all optimism och ork man bara kan för att jobba gratis i princip!
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Det tycker jag med. Man får vara positiv för dom pengar man får. Min svärmor höll på att trilla av stolen när hon hörde hur lite pengar man får i aktivitetsstöd. Hon tyckte jag lika gärna kunde gå hemma istället för att slita för i princip ingenting. Men nu ville jag ju arbetsträna för att se hur mycket jag klarar av att jobba. Och så slutar det med att jag får mindre i aktivitetsersättning som jag ändå ska leva permanent på om dom ens beviljar mig det. Skickade in papperna för typ två veckor sen så får se vad dom säger men är inte speciellt optimistisk. Jag är säkert för frisk, som hälften av alla sjuka tydligen är enligt fk.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Fast varför ska den man bor med tvingas försörja en?
Nu är ju jag gift så min man är försörjningsskyldig gentemot mig men det är väl inte sambos?
Och vill inte den andra hjälpa en så sitter man ju i skiten.

Därför att det inte enbart är samhällets ansvar att ta hand om medborgarna. Först och främst är det individens ansvar, därefter familjens och sist statens, vilket många verkar ha missat. Självklart ska inte skattepengar gå in och försörja en individ tillhörande en familj med tillräcklug ekonomi bara för att partnern är en snål-ove och egoist. Någon måtta får det vara på individualismen.

FYI så är även sambos försörjningsskyldiga gentemot varanda när det gäller försörjningsstöd.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Har man aktivitetsstöd och arbetstränar är det högst otroligt att man arbetar lika mycket som en vanlig anställd, oavsett antal arbetade timmar. Om man kunde uträtta lika mycket skulle man inte behöva arbetsträna.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Är personen över 18 år och inte pluggar och är arbetslös utan rätt till A-kassa så är det fortfarande inte föräldrarnas skyldighet att försörja henom.
Min syster bor hemma hos min mamma, 22 år gammal och lever på socialen. Mamma betalar inte för min systers uppehälle för det är inte hennes ansvar längre. Däremot är hon snäll som låter henne bo hemma. Och det lär hon göra hela livet skulle jag tro.
Min andra syster som också bodde där har även hon fått socialbidrag innan hon fick ett jobb. Självklart betalade hon hyra när hon började jobba innan hon fick en egen lägenhet.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Jag talar inte för andra men när jag arbetstränade så jobbade jag precis lika hårt som dom andra gjorde.
Nu jobbade jag inte ens halvtid som jag skrev innan eftersom jag inte klarade av det men när jag var där så gjorde jag precis allt som dom andra gjorde och dom var mer än nöjda med mig.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Jag får ingen a-kassa för att jag för ung dvs unger 20. Dock tog jag studenten ett år tidigare än min årskull då jag hoppat över en klass på högstadiet. Så får ingen a-kassa trots jag jobbat häcken av mig som timanställd i 3 år samt varit med i facket.. Jag får inget soc-bidrag/bostadsbidrag (bor inte hemma) heller då de tycker jag är för ung.

"Egentligen så skulle du ju ha tagit studenten nu i somras"

Kändes som att det var mitt fel på något sätt att jag var "för snabb" med att bli klar med skolan.

Fick rådet att skriva in mig på arbetsförmedlingen (vilket jag ju redan har varit hur länge som helst) som senare tyckte jag skulle skriva att jag sökte jobb i min statusrad på fb.. Kändes ju seriöst! :banghead:
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Fick rådet att skriva in mig på arbetsförmedlingen (vilket jag ju redan har varit hur länge som helst) som senare tyckte jag skulle skriva att jag sökte jobb i min statusrad på fb.. Kändes ju seriöst! :banghead:

Seriöst och seriöst. Självklart söker man i alla kanaler när man är arbetslös. Något annat är för mig helt otänkbart!
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Grejen var den att det var det enda "tips" jag fick.

Jag söker inte jobb via min statusrad på facebook, det är bara patetiskt i mina ögon. Kontakter har jag, men tyvärr är det knapert med jobb där jag bor. Har redan jobbat hos vissa och har jobbat såpass mycket att de måste fastanställa (vilket de inte kan). Samtliga som jag har berättat för om arbetsförmedlingens förslag tycker det är absurt.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Grejen var den att det var det enda "tips" jag fick.

Jag söker inte jobb via min statusrad på facebook, det är bara patetiskt i mina ögon. Kontakter har jag, men tyvärr är det knapert med jobb där jag bor. Har redan jobbat hos vissa och har jobbat såpass mycket att de måste fastanställa (vilket de inte kan). Samtliga som jag har berättat för om arbetsförmedlingens förslag tycker det är absurt.

Jag jobbar just nu som timanställd igen bemanningsföretag men då det kan gå veckor mellan arbetspassen klarar man sig inte. Det är inte det att jag inte vill jobba, utan att det inte finns arbetsmöjligheter.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Himla tråkigt att du hamnat mellan stolarna :(

Det är så korkat att man inte kan få A-kassa från man är 18. Det borde vara allas rättighet att få det om man har rätt till det och inte hindras för att åldern råkar vara fel.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Jag får ingen a-kassa för att jag för ung dvs unger 20. Dock tog jag studenten ett år tidigare än min årskull då jag hoppat över en klass på högstadiet. Så får ingen a-kassa trots jag jobbat häcken av mig som timanställd i 3 år samt varit med i facket.. Jag får inget soc-bidrag/bostadsbidrag (bor inte hemma) heller då de tycker jag är för ung.

"Egentligen så skulle du ju ha tagit studenten nu i somras"

Kändes som att det var mitt fel på något sätt att jag var "för snabb" med att bli klar med skolan.

Fick rådet att skriva in mig på arbetsförmedlingen (vilket jag ju redan har varit hur länge som helst) som senare tyckte jag skulle skriva att jag sökte jobb i min statusrad på fb.. Kändes ju seriöst! :banghead:

Men alltså det är ju inte facket som betalar ut A-kassa, ska du vara berättigad A-kassa måste du vara med i en A-kassa och uppfylla deras krav. 20-års gräsen är bara för grundbeloppet, har du jobbat häcken av dig i tre år borde du ha fått ihop nog många timmar varje år för att uppfylla kraven för att få 80% av din lön.
 

Liknande trådar

Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp