Ersättning smakar metall

Badger

Trådstartare
Vi har ett problem med mjölkersättning Semp2. Vi brukar ge den på tetra men nu när min man är hemma behöver vi betydligt mer så vi har köpt ett paket pulver.

Problemet är att A vägrar dricka ersättning på pulver. Det kunde bero på att han bara inte är van men pulvret smakar faktiskt förfärligt. Jag och min man smakade båda två och har fortfarande en äcklig bismak i munnen.

Varianten på tetra smakar söt mjölk (nästan likadant som bröstmjölk), pulverersättningen smakar finmald gaffel. Luktar icky och smakar metall. Ska den verkligen göra det? Känns lite dyrt att köpa ett nytt paket bara för att se om det är något fel på vårt, man kan väl inte heller gärna klaga hos tillverkaren om vi inte vet att det är fel på den.

Så är det någon som har lust att smaka lite hemma :crazy:

Sv: Ersättning smakar metall

Vi kör baby semp2 här och den luktar och smakar lika som ettan =Vädligt söt. Jag tycker tetran är mkt osötare och äckligare(m vill inte ha den)
Får ingen bismak i munnen som sitter i, smakar bara väldigt sött just när man smakar den och sen går det över! Om du bott nära så skulle du kunnat få en portion och smakat!
Ring tillverkaren och hör tycker jag! Kan ju ha blivit fel någonstans!
Stackars barn OM det är fel på den!

Tycker inte att det var något fel på babysemp 2 pulvret. Det var det enda Selma drack, hon fick aldrig lyxa till det med tetra. Tycker inte den smakade metalliskt, mer en neutral söt smak.

Prova att ge Hipp om du har möjlighet.

Många småttingar som bara dricker tetra och ratar sempers och nestles pulverform accepterar Hipp. Semper tycker jag luktar vidrigt, nestle har inte en lika tydligt doft men nära.

Sempers luktar apa i normal skick klarar inte lukten alls så er förpackning är nog helt ok. Prova hipp el nestle om du vill.

Hej!

Upplevde också att sempers pulverersättning smakade och luktade metall. Bytte till nestlés Nan istället och det var helt ok, dessutom gillade pojken det bättre än sempers :)

Aha, har Hipp ersättning!? det kanske ska provas helt enkelt.

Kn: Undrans om det kan vara vattnet? Vi bor i Uppsala, eller vattenkokaren, eller tja. Första gången han fick pulvret var det inget problem, då drack han allt. Haken är att det inte är helt bra om det är så att det är ngt fel på det.

Eller Nan kanske, får se vad som finns.

Men då vet jag att det kanske inte är ngt fel på det.

Det kanske helt enkelt är tillsatsen av järn som gör det (för det är väl järn i).

Ja Hipp har ersättning i två steg, men bor man på mindre orter så är det ibland svårt att få tag på tyvärr :)

Sempers luktar ju fy fan rent ut sagt, jag fick kväljningar av lukten =/

delvis knapplån:

Tack så mycket alla! Hipp-pulver gick ned med viss glupskhet :D

(Förresten är orsaken till att han fick dricka tetra att han egentligen ammades, (/ammas) ersättning användes bara om jag red och han den dagen inte klarade tre timmar utan mjölk (ca 1 tetra i veckan). Om vi hade köpt pulver skulle han fortfarande inte använt en hel förpackning av variant 1. :))

Senast ändrad:

min första tanke var faktiskt vattnet... har ni kollat värdena i det? bor ni i stad så ska det ju inte ha någon betydelse för då ska det kollas regelbundet av kommunen men på landet.. ar man barn under 8 månader får man testerna grati annars kostar de nog 300-500kr..
vårat järnfilter hade lagt av i somras och det smakade som du beskriver det, metalliskt.
vi trodde först att det var fel på ersättningen då, hade först nan. bytte till hipp men det tålde han inte..det spydde han upp mer än han fick i sig av, och sist provade vi babysemp, det luktade inte mumma och vad jag kom ihåg sen barn 1 luktade det inte så. efter ett par dagar noterade vi att det var väldigt tyst= det hade slutat filtrera.. när vi bytte pump och det blev filtrerat igen försvann den där lukten från ersättningen...
men om det funkar bättre på hipp så fortsätt med den,
här tror jag tom att vi har 3 steg av hipp..

Vad jag förstått så är 3:an mer komplement till annan föda för bebisar över 6 månader, dvs inte ren ersättning som man kan ge enbart.

här i österrike är lite annorlunda indelningar pa ersättningen, men det finns
Hipp pre- kan ges fran födseln
Hipp 1- kan ocksa ges fran födseln
Hipp 2- Fran ca 6 man, när barnet äter smakisar av allt. Är väl ingen ren ersättning men nästan
Hipp 3- Fran 10 man, ingen ersättning utan bara ett kompement
Hipp "barnmjölk"- Fran 1 ar, ist för vanlig mjölk.

Uppsalavattnet är lite skumt, men vi bor i hyreshus så det ska inte vara ngt problem. Eftersom det funkar med Hipp så tror jag nog helt enkelt att pulvret smakade mer av järntillsatsen än tetran.

Kanske ngt i semper som reagerar med vattnet pa ett sätt som inte ingredienserna i hipp gör.

Ja det är det alldeles säkert jag vet bara ett det finns 3 olika på ica här, men eftersom nan3 är komplement så borde hipp3 vara det oxå:)

det kanske är tillagningsmetoden oxå?
en del kokar upp vatten och blandar när de svalnat av en del blandar när det är varmt, en del mikrar vattnet och en del tar varmvatten direkt ur kranen.

vi kokar alltid upp på vattenkokaren och sen häller vattnet på termos tills de är dags o användas.. då är det ganska varmt men inte superhett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka