Ersättning för kattvakt

Magiana

Trådstartare
Om du har en katt som du behöver kattvakt till, är det okej att ge en gentjänst eller någon grej som betalning eller är det pengar som gäller? Spelar det någon roll hur lång tid kattvakten får passa katten och spelar det någon roll hur krävande katten är? Om du i efterhand får reda på att din snälla misse betett sig störande under dygnets alla timmar hos kattvakten, vill du ge någon extra kompensation då?

Om det är du som ska vara kattvakt, spelar det någon roll om kattägaren är familjemedlem, nära vän eller ytlig bekant när det gäller vilken betalning du vill ha? Finns det någon gräns för när du vill ha kontanter i betalning? Nöjer du dig med ett tack eller att få en grej som du egentligen inte är intresserad av? Finns det i så fall något samband mellan längden på kattvakteriet och med att du nöjer dig med grejen?
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Mina kattvakter får som betalning umgås med min underbara katt! :D De slåss nästan om det...
:love:
Ibland får grannen gå in bara och ge mat och fixa lådan, och vi kollar deras katt på samma sätt när de är borta.
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Skulle du ge samma svar om kattvakten inte var kattfrälst (utan bara tycker katter är okej) eller inte har en egen katt som du passar?
 
Sv: Ersättning för kattvakt

tjänster och gentjänster är bra, känner man däremot att personen inte har mycket att tillföra tillbaka så är kontanter bra
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Är det något som sker relativt sällan så tycker jag tjänster och gentjänster är det bästa.

Det är väl som att be någon bekant kolla brevlåda + vattna blommor ifall man är bortrest någon gång. Att förvänta sig kontant lön för sådant är i alla fall för mig totalt främmande.

Sen är det inget som hindrar att du ger en liten present när du kommer hem för att visa uppskattning (t.ex. blommor eller en flaska vin) ifall det handlar om en person du normalt inte brukar byta tjänster med.


Sen finns det väl alltid en gräns ifall man känner att den som man hjälper inte hjälper tillbaka när man ber om det. Fast i ett sådant läge skulle jag nog hellre sluta hjälpa personen istället för att börja kräva kontant betalning. Folk som utnyttjar en kan man vara utan.
 
Sv: Ersättning för kattvakt

När jag vaktar föräldrarnas katt brukar jag bo gratis i deras hus och få låna en bil. Brorsans katt tar jag ofta hand om samtidigt, åker dit ett par timmar några gånger på dagen och matar och myser. Brukar få nån liten grej som tack för det, skulle förmodligen inte ta emot om de erbjöd mig pengar. Klart man ställer upp för sin familj :)
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Senast vi hade kattvakt försvann katten och kom inte tillbaks. Kattvakten skulle ha fått en flaska vin men fick den inte.

Jag är kattvakt vid några tillfällen per år åt olika kattägare. Jag blir glad om jag får pengar, choklad eller grej, men jag är gärna kattvakt gratis.
Antingen bor jag hemma hos katten eller besöker två gånger per dag.
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Är det någon jag känner väl kör vi tjänster och gentjänster. Oftast kattvaktar vi kattfolk åt varandra. Ytligt bekanta får betala via företaget. Jag tar inte hem främmande katter till mig utan jag passar i kattens hem dvs. åker dit 2 ggr/dag. För korta perioder tar jag vanlig timtaxa (350 kr/tim) men vid längre perioder blir det lite mer pensionattaxa.
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Vi har några grannar som kan se till katten när vi är borta kortare perioder. Har inte gett nåt betalt, men hjälpt dem med andra saker, och tagit hem nån liten present från resan.

Är vi borta många dagar vill vi att nån bor med katten i alla fall en del av tiden, då brukar det vara nån kompis som får reseersättning och fri tillgång till skafferit (brukar laga till nåt extra gott som finns färdigt också).

Nu i sommar ska vi facebookannonsera och se om vi kan hitta några djurvänner som ser det som en go semesterchans att låna vårt hem, då det ligger väldigt fint med mycket natur och badsjöar och ändå smidigt ta sig till stan. Vi skulle i så fall kunna planera vår semester efter detta. Katten klarar sig fint med grannarnas tillsyn egentligen, men vi får ändå dåligt samvete om han blir för mycket själv, även om han är mycket ute på sommaren.
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Senast vi hade kattvakt försvann katten och kom inte tillbaks.

Slarvade dom bort den :o eller var den utekatt och kom inte tillbaka?
Väldigt tråkigt, måste vara hemskt om sånt händer när man ansvarar för någon annans djur.


Jag brukar köra med tjänster och gentjänster kring djurpassning, men ger gärna någon gåva också.
 
Sv: Ersättning för kattvakt

I det här fallet som jag tänker på skulle katten bo hos kattvakten (d.v.s. mig). Den jamade dygnet runt och gick inte att ha inne om vi skulle få sova på nätterna eller kunna koppla av någon gång på dagtid. Det var passning hela tiden: vill katten gå ut?, vill katten komma in? vill den ha mat? vilken mat vill den ha? kan den inte sluta vara missnöjd någon gång?

Ett kattpensionat hade tagit mellan 720 och 1500 kr för dessa 8 dagar. Kattägaren tyckte att jag skulle nöja mig med några plantor som tack, som jag dessutom inte var intresserad av, för de var inte i min smak. (Själv brukar jag ge bort mitt överskott av plantor helt gratis till både kända och okända helt utan krav på motprestation.) Mitt misstag här var att jag trodde katten var snäll och att jag inte sa i förväg att jag ville ha betalt (mindre än kattpensionaten) för besväret, för jag är inte så otroligt intresserad av katter. Kattägaren är jag relativt ytligt bekant med och hon ställde frågan bara några dagar innan de skulle åka.

Min lärdom av det här är att vara tydlig med vad jag förväntar mig tillbaka, om jag känner att jag faktiskt vill ha något tillbaka, eller helt enkelt säga nej. Jag kan faktiskt ställa upp gratis också men det här gick definitivt utanför gratistjänsterna.

Märkligt förresten att den här tråden hamnat i kattforumet då den inte handlar om katter utan ekonomi/tjänster. Jag hade lika gärna kunnat byta ut katt mot hund, fågel, marsvin eller vad som helst men i det här fallet så råkade det vara en katt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ersättning för kattvakt

Utekatt, vid kattvaktstillfället, som levt delar av sitt liv utan människohem. Han har sedan han flyttade in hos oss (mina föräldrars hus) varit borta veckovis vid flera tillfällen men nu är det drygt ett år sedan han var hemma.
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Eftersom jag reser en del i jobbet så har jag kattvakt ung 1g/månad, ofta 4dgr i sträck. Det är alltid samma person även om jag har 4-5reserver som kan hoppa in om personen har förhinder.

Min kattvakt är helt underbar! Bor i samma hus som mig och kommer upp två ggr/dag och matar katterna/tömmer lådan/kelar osv. Vet hon att jag kommer hem sent så brukar hon gå upp en extra gång och likadant om hon vet att jag är borta en kväll kan hon gå upp och kika till dem. Det har t o m hänt att hon har stannat en hel kväll och kikat på TV m mina katter :D.

Tidigare brukade jag oftast ge något - en vinflaska, choklad, handla på bodyshop etc men nu vill hon verkligen inte ha något. Det vi har löst det med är att eftersom jag har bil och inte hon så brukar vi åka och storhandla tillsammans 1gång/vecka och hon får även låna bilen hur mycket hon vill när jag är bortrest eller när jag inte behöver den själv. Eftersom vi jobbar nära varandra så brukar vi även samåka lite då och då. Jag brukar också ibland köpa med mig ngt bara för att jag vill ;)

Min kattvakt är numera även en av mina bästa vänner :)
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Har kattvakt som kommer hit nu när Lilleman är stor!
Vi har två katter, förut brukade vi sära på dem, så den ena åkte till min pappa ( hon har bott där tidigare i sitt liv, född hemma ) och lilleman till min Sambos föräldrar. Brukar ge en liten present för att de ha tagit hand om dem :)
 
Sv: Ersättning för kattvakt

kl.

Det finns tydligen gott om folk som ställer upp gratis, dygnet runt i princip hur länge som helst och som inte har behov av att sova eller koppla av. Synd att kattägaren inte frågade någon av dem. Undrar hur kattpensionaten överlever...?
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Nu är jag visserligen kattintresserad. Så när jag har suttit kattvakt hemma hos mig ett par veckor brukar jag få "betalt" i hämtmat vid avlämnande och upphämtande av katten, bor jag hos personen jag är kattvakt så har jag fått busskort och utnyttjande av det som finns hemma hos kattägaren. Eller ja whiskey och finsprit kanske man ska hålla sig borta ifrån, men jag är inte så förtjust i alkohol :D
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Mina kattvakter brukar ringa och fråga om de inte får låna min kisse snart! :)

Men det är ju skillnad på katt och katt förstås. Jag blir själv tokig på ouppfostrade katter som skriker och klättrar på möbler, en sån skulle jag aldrig passa.

Med min katt i huset är det betydligt lättare att koppla av, och jag sover klart bättre med en spinnande katt på kudden.
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Det finns tydligen gott om folk som ställer upp gratis, dygnet runt i princip hur länge som helst och som inte har behov av att sova eller koppla av. Synd att kattägaren inte frågade någon av dem. Undrar hur kattpensionaten överlever...?


För de flesta handlar det nog om tjänster och gentjänster. Sen finns det givetvis folk som själva inte har katt, men ändå gillar katter. För dem kan ju att vara kattvakt vara lite som att hyra en katt utan att behöva betala för det. Det blir ju en win-win situation för båda parter.


I ditt fall verkar det ju handla om att katten var olämplig att flytta från sitt hem. Det hade antagligen varit bättre för alla parter (inklusive katten) ifall katten fått bo kvar hemma med någon som kom och tittade till den ibland. Förhoppningsvis förstår kattägana det tills nästa gång de behöver kattvakt.

Ett tips till dig är ju att du ber kattägaren om en tjänst som ungefär motsvarar vad du tycker du gjort åt kattägaren.
 
Sv: Ersättning för kattvakt

Tidigare har de bett någon granne mata katten men den har inte trivts med det för den vill ha sällskap. Det var för sällskapets skull som den flyttades till oss.

Jag tror inte kattägaren har så mycket att komma med egentligen mer än några trista ointressanta plantor och den här historien gjorde att vi blev osams. Det var mycket stök och bara skit tillbaka. Jag har dessutom tappat all lust att någonsin ställa upp som djurvakt igen oavsett vem som frågar eller vilket djur det gäller.
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 245
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 656
Tjatter Goda roller Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL Siare – Får varje natt veta en deltagares roll. NattDL. Tvillingar –...
37 38 39
Svar
766
· Visningar
22 411
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Jag ska vara kattvakt åt två sphynxar, 1år resp. 5månader gamla. De ska bo hos mig i 2veckor. Ägarna tar med allt som behövs till...
Svar
9
· Visningar
9 346
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp