Ersättning för förstörd egendom?

Pia

Trådstartare
Om en häst förstör i stallet där den hyr plats, hur brukar man göra då?
Nu tänker jag inte på normalt slitage, utan mer om den t.ex. sparkar sönder en vägg totalt, spränger staketet om och om igen eller andra mer kostsamma saker
Om det inte står något om detta i kontraktet, vad gäller då? Hur brukar ni göra?

Sv: Ersättning för förstörd egendom?

Vi står i ett kollektiv, så normalt slitage ingå ju i själva avgiften för det sätts pengar undan. Men skulle hästen däremot förstöra utöver vad som kan anses som normalt, då får ägaren ersätta detta utöver den avgift som redan betalas för boxen.

I de anläggningar jag stått har stallägaren stått för reparation av sånt som gått sönder då detta uppenbarligen varit för klent för att hålla hästen inne. Men jag har även ex vid ett tillfälle skruvat upp gummi matta på väggen och byggt vägg hela vägen upp i tak när jag hade ett sto som var hemsk mot boxgrannar.

Nu har jag alltid stått uppstallad i anläggning med tjänster och det kan skilja om det gäller ett kollektivstall.

Om du är stallägare skulle jag ta en diskussion med hästägaren och se om ni kan mötas (om det är större och upprepade skador) och hur ni ska kunna lösa så att det inte händer fortsatt. Går det inte att komma överrens får du väl säga upp boxplatsen och framöver skriva in i avtal vad som ska gälla.

I de anläggningar jag stått har stallägaren stått för reparation av sånt som gått sönder då detta uppenbarligen varit för klent för att hålla hästen inne.

Vem av gör vad som är för klent, om stall och hagar är konstruerade för till normalt brukande, dvs man har den typ av häst stallet är avsett för och en specifik häst har sönder olika saker gång på gång? Om en häst är på det humöret så finns det inte mycket som står pall även om det skulle vara taget i överkant, så får man nog anse att ägaren får ta den smällen. Jag vill inte påstå att detta är enbart för kollektiv stall, men här märks det säkert mer och folk skulle protestera på en gång än för en ensam stallägare.

Kontrakteras detta förfarande så håller det juridiskt också, varför skulle jag behöva betala för att en stallkamrats häst gång på gång har sönder box, staket eller vad det nu än må vara och jag kan inte se att detta ska behöva drabba en ensam stallägare heller förutsatt att kontrakt skrivs ordentligt.

Men jag har även ex vid ett tillfälle skruvat upp gummi matta på väggen och byggt vägg hela vägen upp i tak när jag hade ett sto som var hemsk mot boxgrannar.

Och det verkar väl som en bra ide om du har en häst med speciella behov, och som du vet är utöver den normala hästen. Om det inte ingår i boxen från början, så är det väl inget krav man kan ställa på den som hyr ut boxen heller.

*KL*

En sak som jag kan tycka mig märka är, att många med häst som söker stall har väldigt snälla hästar när man pratar med dem och är inom ramen för vad som stallet har att erbjuda. Men efter ett litet tag dyker problemen upp, då visar det sig att hästen är sk notorisk hagdemolerare, den kan inte gå med andra hästar, den får inte gå i vilken hage som helst, den får inte äta hö trots att hö är det foder som erbjuds osv. Det här gör ju det jättesvårt för alla parter, och jag kan mycket väl tänka mig att detta ger upphov till många konflikter.

Alltså handlar det för stallägaren att vara så tydlig som möjligt, och för den som vill hyra box bör vara så ärliga som möjligt och vad som ingår i deras kännedom. Som stallägare vill man inte i efterskott få höra att en speciell häst är just notorisk förstörare av hage, när man fått reparera den ungefär 55 gånger. Vissa hästar är sådana, och kräver således andra typer av hagar än vad som kanske erbjuds på sökt stallplats.

Normalt slitage och "olyckor" där något går sönder är sånt som stallägaren får ta. Men en häst som konstant går igenom bra staket eller slår ner boxväggar och inredning, där är det hästägaren som får ersätta enligt mitt tycke. När boxen återlämnas vid flytt skall den vara i det skick den hyrdes ut i (borsett från ev slitage då förstås).

Men vem?

Det har ingenting hänt (än) med den som hyr här nu, så jag frågar mer för framtida behov.

I mitt tycke är det stallägaren om får stå för sådana omkostnader. I extremfall får hästägaren stå för det, som tex en häst som smäller en boxvägg i veckan eller liknande. Staket och liknande anser jag är stallägarens uppgift att se till att hästarna inte går ut det är stallägarens ansvar att staketet håller inne de hästar dom hyr ut boxar till samt att el agregat osv hålls i skick samt fungerar.

På de ställen jag har stått har samma gällt som t ex en lägenheten. Normalt slitage och saker som går sönder av ålder etc står hyresvärden (stallägaren) för. Saker utöver detta står hyresgästen för. Behöver inte bara var hästen som gör det kan ju även vara någon på två ben som har sönder något.

Om något är för klent för att hålla för en häst, ja då är inte det godkänt längre av djurskyddslagstiftningen utan det ska stall ägaren åtgärda med en gång.

Som stallägare lagar jag det mesta. Men det finns såklart undantag. Ex. om hästägaren ger lite mat så att hästen äter på inredningen, då får hästägaren ersätta. Vi har haft några hästar som stått på begränsad foderstat som fullständigt bitit sönder, den gången lagade vi och stod för det, men blir det mer får hästägaren ta det.

Där jag har stått inackorderad, har hästägarna aldrig behövt bekosta ex sprängda hagar eller gnag på väggarna, däremot när hästar fullkomligt förstört vilket hänt vid iaf ett par tillfällen, ex sparkat sönder boxvägg, så har hästägaren fått stå för materialkostnaden även om stallägaren gjort jobbet med att laga...

En sprängd hage får nog anses som normala kostnader, det kan hända. MEN om hagen sprängs upprepade gånger och av samma häst, så har kostnaden lagts på hästägaren hos oss.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 061
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 715
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka