"Ersätter" ni MSM/glucosamin med gurkmeja??

Lill

Trådstartare
Alltså, nu är jag snurrig i huvudet :confused: och måste fråga rent ut av någon som vet. Många skriver att dom ger gurkmeja istället för ditt och datt. Men alla säger olika tycker jag. Vissa skriver gurkmeja istället för MSM och andra skriver gurkmeja istället för glucosamin. Så nu vill jag veta, gurkmeja istället för VAD? Och VAD är gurkmejan bra för, vad gör den i hästens kropp?

Sv: "Ersätter" ni MSM/glucosamin med gurkmeja??

Jag har läst på om MSM och det finns ingen forskning som stödjer att det hjälper.

Alla dessa preparat anses påverkar bildningen av ledvätska och/eller benbildning. Det som verkar bäst belagt enligt vad jag sett/läst hört är glukosamin. Forskningen har inte mycket att komma med men det kan bero på att studierna är för små för att visa resultat.

I vilket fall tycker jag att en häst bör undersökas och diagnosticeras om den visar tecken på ledproblem. Sen kan man i samråd med veterinär ge olika fodertillskott. Det finns en bra rapport från en veterinär expertgrupp ang detta, ska se om jag hittar länken......

Jag tror att alla de tre du skriver har liknande effekt. (Om det nu har någon=) Alltså bl.a. hjälpa till att bilda ledbrosk och ledvätska, "smörja lederna". Jag har själv provat både biosynov (vilket innehåller gurkmeja) och glucosamin på en häst med ganska lindriga ledprobelm under relativt lång tid. Men det hjälpte inte. Har däremot hört andra som säger att det har hjälpt deras hästar...

Det finns massor av forskning på gurkmeja,

"Gurkmeja blir allt mer intressant inom modern forskning. År 2005 i en artikel i Wall Street Journal ("Common Indian Spice Stirs Hope") beskrivs hur forskningen kring curcumin, ett av de aktiva ämnena i gurkmeja, exploderat. De senaste åren har något över 300 forskninsrapporter publicerats.

En viktig anledning till intresset är att gurkmeja verkar ha en viss effekt mot sjukdomar där moderna läkemedel inte är särskilt effektiva. Gurkmeja är knappast något mirakelmedel men det ser ut att kunna förebygga och kanske lindra vanliga kroniska sjukdomar.

Gurmeja innehåller kemikalier som både är antiinflammatoriska och antioxiderande. Båda dessa egenskaper gör att den kan vara användbar för behandling av reumatism och andra inflammatoriska sjukdomar."

"Gurkmeja kan motverkar ledgångsreumatism enligt en studie från University of Arizona College of Medicine. Forskningen pekar på att det är curcumin och nära besläktade ämnen som ger den skyddande effekten."
(nyfikenvital)

"Gurkmeja har genom tusentals år använts i traditionell Ayurvedisk medicin för att behandla en mängd olika besvär. Forskning i sista hälften av det 20:e århundradet har identifierat curcumin som den viktigaste aktiva substansen i gurkmeja. Curcumin tillhör en grupp växtpigment kallad polyfenoler som ofta visar sig ha potenta antioxidantiska och antiinflammatoriska egenskaper och hälsofördelar.

Både in vitro-studier och studier på djur har antytt en mängd potentiella terapeutiska eller förebyggande effekter förknippat med curcumin. Fram till nyligen fanns det inte så mycket forskning på effekterna av curcumin på människor, men de senaste åren (sedan 2008) har flera kliniska studier på människor startats för att studera effekten av curcumin på olika sjukdomar som myelomatos, cancer i bukspottkörteln, myelodysplastic syndrome, tjocktarmscancer, psoriasis och Alzheimers (ref 2). In vitro-studier och studier på djur har antytt att curcumin kan ha antitumör- (ref 3, 4) antioxidant-, anti-amyloida-, blodtryckssänkande -(ref 5) och antiinflammatoriska egenskaper.

Ang referenser så se http://fis.eqology.com/index.php?do=category_show&tag=Nyheter/Eqology Nytt&page_id=138 där det finns en lång lista längst ner under texten. "

För att svara på frågan också - jag har en gammal dam med knäppande leder. Får hon sina två teskedar gurkmeja i fodret varje dag så knäpper det inte alls. Jag ser ingen anledning att ge glucosamin, MSM eller andra preparat när det finns billigare "råvaror" som hjälper henne.

Däremot har jag även en misstänkt artroshund. Han har de senaste månaderna fått glucosamin, med tveksamt resultat. Han var både piggare och gladare och framförallt rörligare när han bara fick gurkmeja. Jag ska ta upp det med veterinären igen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 911
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar