Sv: "Ersätter" ni MSM/glucosamin med gurkmeja??
Det finns massor av forskning på gurkmeja,
"Gurkmeja blir allt mer intressant inom modern forskning. År 2005 i en artikel i Wall Street Journal ("Common Indian Spice Stirs Hope") beskrivs hur forskningen kring curcumin, ett av de aktiva ämnena i gurkmeja, exploderat. De senaste åren har något över 300 forskninsrapporter publicerats.
En viktig anledning till intresset är att gurkmeja verkar ha en viss effekt mot sjukdomar där moderna läkemedel inte är särskilt effektiva. Gurkmeja är knappast något mirakelmedel men det ser ut att kunna förebygga och kanske lindra vanliga kroniska sjukdomar.
Gurmeja innehåller kemikalier som både är antiinflammatoriska och antioxiderande. Båda dessa egenskaper gör att den kan vara användbar för behandling av reumatism och andra inflammatoriska sjukdomar."
"Gurkmeja kan motverkar ledgångsreumatism enligt en studie från University of Arizona College of Medicine. Forskningen pekar på att det är curcumin och nära besläktade ämnen som ger den skyddande effekten."
(nyfikenvital)
"Gurkmeja har genom tusentals år använts i traditionell Ayurvedisk medicin för att behandla en mängd olika besvär. Forskning i sista hälften av det 20:e århundradet har identifierat curcumin som den viktigaste aktiva substansen i gurkmeja. Curcumin tillhör en grupp växtpigment kallad polyfenoler som ofta visar sig ha potenta antioxidantiska och antiinflammatoriska egenskaper och hälsofördelar.
Både in vitro-studier och studier på djur har antytt en mängd potentiella terapeutiska eller förebyggande effekter förknippat med curcumin. Fram till nyligen fanns det inte så mycket forskning på effekterna av curcumin på människor, men de senaste åren (sedan 2008) har flera kliniska studier på människor startats för att studera effekten av curcumin på olika sjukdomar som myelomatos, cancer i bukspottkörteln, myelodysplastic syndrome, tjocktarmscancer, psoriasis och Alzheimers (ref 2). In vitro-studier och studier på djur har antytt att curcumin kan ha antitumör- (ref 3, 4) antioxidant-, anti-amyloida-, blodtryckssänkande -(ref 5) och antiinflammatoriska egenskaper.
Ang referenser så se
http://fis.eqology.com/index.php?do=category_show&tag=Nyheter/Eqology Nytt&page_id=138 där det finns en lång lista längst ner under texten. "
För att svara på frågan också - jag har en gammal dam med knäppande leder. Får hon sina två teskedar gurkmeja i fodret varje dag så knäpper det inte alls. Jag ser ingen anledning att ge glucosamin, MSM eller andra preparat när det finns billigare "råvaror" som hjälper henne.
Däremot har jag även en misstänkt artroshund. Han har de senaste månaderna fått glucosamin, med tveksamt resultat. Han var både piggare och gladare och framförallt rörligare när han bara fick gurkmeja. Jag ska ta upp det med veterinären igen.