Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

MissFideli

Trådstartare
Min syster jobbar utomlands (Frankrike) och var tyvärr inblandad i en liten olycka med arbetsgivarens bil. Min syster åkte in på en enkelriktad väg åt fel håll (hon skulle följa efter en som skulle visa vägen och som också åkte fel) och kom emot en annan bil. På hennes bil blev skadorna ytterst små, men tydligen blev det värre på motpartens bil. Nu vill arbetsgivaren att syster min ska betala alla skador ur egen ficka, för dom vill inte utnyttja försäkringen för att det skulle innebära en bonusförlust och dyrare premier.

Min systers försäkringar gäller inte eftersom det var på arbetstid, men kan dom verkligen kräva henne på pengar för allt? Självklart skulle hon stå för en självrisk om det skulle bli sån, men att betala alla skador direkt?
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Du får kolla upp försäkringsvillkoren, dom är inte densamma som i Sverige, men eftersom du och den andra bilen du följde var vållande till olyckan så har din chef rätt om höjda premier.

Min man jobbar också i Frankrike men kör svenskreggad bil när han är där och då gäller det svenska försäkringsbolagets villkor.

Han sa han kan testa att krocka den franskreggade nästa vecka så får vi veta hur det blir :D;)
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag är mig veterligen kvar i Sverige, men min syster är i Frankrike ;)
Även i Sverige får man ju höjda premier, men frågan var väl mer om arbetsgivaren kan tvinga syster att betala allt ur egen ficka.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jo, jag läste att det var hon som var nere och jag gjorde en felskrivning, sorry.

Det kan ju låta konstigt att hon ska stå för kalaset. Mn mans chef skulle inte låta min man stå för allt själv om det händer något om han krockar den franskreggade bilen. Det händer ju på arbetstid och då borde den försäkringen gå in precis som i Sverige.
Han vill nog slippa betala helt enkelt.
Kan ju höra med min man om han träffar sin chef imorgon så kanske han kan höra hur det ligger till :)
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Det får du gärna göra! Jag kör ju buss och vi skulle nog inte vara många som körde om vi fick betala skadorna på buss och motpart själva :crazy:

Arbetsgivaren (vars bil min syster körde, kanske inte framgår ordentligt) säger att det går på försäkringen, men dom vill inte ta det på den för att dom då får högre premier.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Facket är bra grejjer ;)

Hon ska naturligtvis inte betala ur egen ficka, det skedde på arbetstid.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Ja, jag vet. Hon är med i "fel" förbund, kan dom hjälpa ändå tro?
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Det kan vara så att det blir billigare för företaget att betala ur egen ficka. Företag har ofta mycket höga självrisker och räknar man på bara ett år med höjda premier dessutom så kan det bli riktigt dyrt och alltså dyrare än vad själva olyckan blev. Din syster ska därför inte säga att hon är villig att betala självrisken heller. Det hände på arbetstid och då ska hon inte betala något alls utan enbart lämna sin redogörelse för vad som hände. Du hade ju inte blivit tillsagd att du skulle betala självrisken om du var ute för en olycka med bussen på ditt jobb. Man ska vara väldigt försiktig vad man säger när sådant här händer så att det inte blir dumt.
Även om hon är med i fel fack så ska hon kontakta dem så att de kan hjälpa henne. De kan hjälpa henne med jurist och de vet/kan ta reda på vad för regler som gäller.
Vad jag tycker om arbetsgivare som säger sådant här till sin arbetstagare när olyckor händer vill jag inte ens skriva :mad:
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Men alltså, hon jobbar ju i Frankrike. Sannolikheten är extremt låg, för att inte säga obefintlig, för att någon här ska veta vad som gäller för MissFidelis syster.

Som utländsk arbetskraft är hennes ställning sannolikt väldigt svag.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Min syster jobbar utomlands (Frankrike) och var tyvärr inblandad i en liten olycka med arbetsgivarens bil. Min syster åkte in på en enkelriktad väg åt fel håll (hon skulle följa efter en som skulle visa vägen och som också åkte fel) och kom emot en annan bil. På hennes bil blev skadorna ytterst små, men tydligen blev det värre på motpartens bil. Nu vill arbetsgivaren att syster min ska betala alla skador ur egen ficka, för dom vill inte utnyttja försäkringen för att det skulle innebära en bonusförlust och dyrare premier.

Min systers försäkringar gäller inte eftersom det var på arbetstid, men kan dom verkligen kräva henne på pengar för allt? Självklart skulle hon stå för en självrisk om det skulle bli sån, men att betala alla skador direkt?

Jag är i Franskrike just nu, inte hos en jurist men en rättsexpert inom div områden. De har haft AuPairer i 15 år med egen bil och försäkringar till AuPairerna. Jag kan fråga under dagen och uppdaterar ikväll om jag får något bra svar :)
Vet att många tidigare AuPairer har krockat och det har höjt premien på "AuPair"-bilen som tydligen har en specialförsäkring, men inte de andra bilarna i familjen. De står som vanliga privata bilar, "AuPair"-bilen är det någon annan deal med. Ingen har dock behövt betala något om de krockat och inte varit uppenbart vållande. (En tjej sa att hon kunde köra jättebra men blev rädd för de trånga gatorna när hon mötte en buss och väjde in i en stenvägg :banghead: Hon fick betala, men hon var ju bara dum rent ut sagt och bilen fick skrotas... Smällda speglar, repor, påbackningar och övriga "kan-även-hända-den-bäste"-olyckor behöver man inte betala själv.)
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Det får du jättegärna göra!! Vore kanonsnällt :bow:
Hon har ju inte gjort det av vårdslöshet och sade till arbetsgivaren att hon var nervös och inte ville köra eftersom hon inte hittar. Men men. Återkom gärna!!
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Tydligen är det några som kan höra sig för. Det finns ju många här som jobbat utomlands och kanske har en aning.

OT: Ny prickar i Bilder-tråden på katt :angel:
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

En fråga - är syster i Frankrike tillfälligt på jobb, eller bor och jobbar hon permanent i Frankrike? Svensk eller fransk arbetsgivare? Känns som relevanta frågor för att kunna ge bra svar.

Om svensk arbetsgivare så kan jag inte tänka mig att hon ska behöva betala några skador själv.
Jag hade en arbetskamrat, som förvisso inte skadade någon, men som på annat sätt (försumlighet, kan man väl kalla det) drog på företaget en extra kostnad på drygt 40.000 pengar. Det var bara för chefen att sucka djupt och betala...
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Tillfälligt jobb, vet inte om arbetsgivaren är fransk men tror det. Det är ett stort stuteri där frun i huset är svensk och mannen är fransk. Dom tar emot hästar även från Sverige, men var företaget har för "nationalitet" vet jag tyvärr inte.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Tillfälligt jobb, vet inte om arbetsgivaren är fransk men tror det. Det är ett stort stuteri där frun i huset är svensk och mannen är fransk. Dom tar emot hästar även från Sverige, men var företaget har för "nationalitet" vet jag tyvärr inte.

Kanske hon är utlånad från ett svenskt företaget till det franskt?
Det kan ju vara en filial.

Det är min man och då gäller svenska försäkringen.
Han har en svensk chef.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Ska man jobba utomlands måste man nog dels ha bra koll på sitt eget försäkringsskydd, dels göra ett noggrant avtal med arbetsgivaren om hur hens försäkringar ska gälla för saker man gör. Jag förstår visserligen om din syster inte tänkt på det, men det kan göra att hon inte har mycket att komma med här.

Jag tycker att hennes arbetsgivare är taskig som kräver henne på pengar. Jag skulle i första hand försöka resonera med honom - och om han ändå krävde att jag skulle betala så skulle jag nog inte jobba kvar. Jag skulle känna mig för orolig för vad han skulle kunna kräva mig på nästa gång.

OT: Åh:love:
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Nej, hon hade en annons ute på hastnet och denna tjej svarade. Det gick snabbt, 2-3 från svaret till att hon åkte ner. Vet inte om det är en filial, ska kolla med syrran.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 343
Senast: strösslet
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 995
Senast: Sockertoppen
·
Övr. Hund Mammas granne har en katt,som ofta är på mammas gård,och vi har hundar... Problemet är att hon har gämt sin hund lös på gården,och...
2
Svar
36
· Visningar
2 671
Senast: Jolanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp