ersätta protein

R

rare

om höet innehåller lite protein, vad kan man ge för tillskott för att väga upp det? har en unghäst, så det känns extra extra viktigt(även om det alltid är viktigt). Ger Krafft groove, men vad har ni för tips på vad man kan ge mer?

Sv: ersätta protein

Hur mycket mer protein behöver du?
Räcker det inte att ge mer av Grooven?
Vilken Groov använder du, 90 eller 125?

Vi hade jätte dåligt i förra årets hö och min häst fick Krafft Protein under vintern och sen när det började komma upp gräs fick hon Groov 125.

Vi hade skitdåligt (ursäkta uttrycket men så var det verkligen) hö i vintras. Jag gav min häst lucernhack och det höll honom i bra skick. Vi hade völdigt skev kvot på höet så han kunde inte äta så många kilon som behövdes för att tillgodose tuggbehovt, men lucernhacket kunde jag ge mycket av och få en bra foderstat. Bara bra erfarenheter!
Har även gett krafft pluss grön en period men såg ingen skillnad alls på hästen.

vad är skillnaden på krafft protein och krafft groove?
är det mer protein i groove 125 än 90?

Vi hade jätte dåligt i förra årets hö och min häst fick Krafft Protein under vintern och sen när det började komma upp gräs fick hon Groov 125.

Svar ja. Groove 125 har 125 i protein, och Groove 90 har 90 i protein ;)

Det går att läsa analysgarantin på Kraffts hemsida.

Håller med om Lusernhack, det i hop med helhavre 3ggr/dag och en giva med enbart helhavre, kornkross lägger oxå på hullet. Sedan massor med hö, helst fri tillgång, är vad jag ger. Har själv ALDRIG fodrat med något av de färdigsammansatta kraftfodren, är lite rädd för dem. Men det är min uppfattning. En unghäst behöver verkligen ett stort energi intag då den växer och utvecklas. Har uppfattningen att många gånger så är folk rädda för att skjuta på kraftfoder på sina ungdomar, men samtidigt vill alla ha välväxta och hållbara hästar. Har en bekant som har fött upp en nordsvensk travare och hon behövde visst inget kraftfoder, men så håller inte benen på henne heller. Den är nu 5 år och blir ingenting inte ens ridhäst. Hon har funderat på betäckning!!!! Hoppas att hon avstår när hon inget begriper...ursäkta.

Jag har ju gott om unghästar och dräktigaston som alla behöver sitt protein. Förra året fick urusla proteinvärden på vårt grovfoder speciellt för just dessa typer av hästar. Jag kompletterade med lucernpellets för att få upp proteinet till bra nivå. Kraftfoder kompletteras efter den enskilda individens behov. Men lucernen fick alla mer eller minder fri tillgång till, tillsammans med det övriga grovfodret.

Så jag håller med Lovisaleonora om att i första hand använda någon typ av lucern innan man börjar med olika kraftfoder. Speciellt till unghästar som vill ska växa och utvecklas i lagom takt.

Pellets eller hack beror på dels vilka värden som både hö och lucernfodret har dels på tillgång där man bor och dels på vad man vill/kan betala för det. Det finns pellets som är klart med prisvärda än andra lucernprodukter. Precis som det finns stråformer som nästan bara är bort kastade pengar. Det är de som egentligen är avsedda att helt ersätta annat grovfoder. De är billigare att köpa men har sämre värden.

vad är skillnaden på krafft protein och krafft groove?
är det mer protein i groove 125 än 90?

Kraft Protein är det starkaste proteinfodermedlet som finns i pelletform. Det innehåller hela 330gram smältbart råprotein per kilo.

Krafft Grooven har betydligt lägre innehåll - 125gram respektive 90gram per kilo. Jämför det med spannmål som har ca 80-90gram. Alltså ger du inte särskilt mycket mer om du ger Krafft 90, och inte helelr jättemycket mer med 125:an.

Det hela beror på HUR MYCKET protein som fattas i grovfodret. Bara då kan du veta VAD för proteintillskott som behövs. Räcker det med lusern eller Groov? Som är svaga proteinfodermedel. Eller krävs det lite starkare som Pluss Grön eller t ex linfrö? Eller riktigt starka medel som soja och Krafft Protein? Och i så fall hur mycket behövs? Allt det får man räkna sig till när man vet värdena i höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 228
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka