Ersätta lucern med soja

Zolimita

Trådstartare
Fram till betet tänkte jag skippa att köpa lucern,hinner inte använda allt men däremot har jag kvar mycket soja.Hon äter 1 kg lucern och 200 g soja,hur mycket soja kan jag ge fram till betet?

Sv: Ersätta lucern med soja

Eftersom hästen snart ska på bete antar jag att den fått börja beta som invänjning. Du kan lätt ersätta lucernet med kanske en timmes bete på kraftigt gräs, det är väldigt proteinrikt såhär års. Billigt och bra:)

Ja,hon brukar få beta på våran gräsmatta,och så kommer det ju upp lite strån i hagen de går i nu.Fast i år är värmen sen:(
Jag kanske inte behöver ge mer soja heller utöver de 200g hon får?

Mjo jaha du bor i norrbotten. ja där kanske det inte är lika mkt bete som här ännu. Fast man får ju vara lite försiktig med soja, det är ju rätt kraftigt. Men om du ändå vill ersätta proteinet från lucernet med soja så kan du tänka typ såhär. Sojan innehåller ca 400 g smrp per kg. Lucernet ca 105 (om det är krafft eller hippo(Dangrönt)) Så ett kg motsvarar ca 250 g soja. Men det blir en på tok för hög giva, totalt 450 g per dag, jag skulle aif inte våga ge så mkt. Det är skillnad på att ge protein fårn grovfoder (dit även lucern räknas)
och kraftfoder.

Låt den beta istället och fortsätt med samma mängd soja:)

Vad bra! Gav faktiskt samma mängd soja ikväll då jag inte tordes öka.Snart får man ju minska på sojan också eftersom gräset växer mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka