"Ersätta" hö med lucern?

sthu

Trådstartare
Jo, jag har, som så många andra, drabbats av mögligt hö. Jag har kvar så jag klarar mig till sommaren, men då får inte hästen så mycket som jag hade planerat. Han är väldigt hungrig hela tiden (det är han förvisso alltid :crazy: ), och han är inte speciellt sammarbetsvillig. Jag har testat att ge honom lite halm bara för han ska ha något att tugga på, men han rör inte halmen.
Hästen i fråga är en fjording/islandskorsning med lätt att lägga på sig. Han har kvar några kilo sen i somras.. Vårt hö har dåliga värden, men han är fin i kroppen förutom sin övervikt. För tillfället får han 3x2 kg per dag samt 0,5 kg halm varannan dag (han äter knappt upp det) och lite betfor+kraftfoder och lite andra "tillsatser".

Nu undrar jag om man kan/vågar lägga till lucern för att ge mättnadskänsla? Eller finns det något annat man kan ge för att hästen ska känna sig mätt utan att gå upp?
Får inte tag i mer hö på rimligt avstånd och till rimligt pris, annars hade ju det varit det bästa..

Sv: "Ersätta" hö med lucern?

Du kan ge lusernpellets som enda foder om du vill. HH

Okej.. Jag tänkte väl mest på stråformen men det ska väl inte vara så stor skillnad. Det jag är rädd för är att han kommer gå upp i vikt, är det inte stor risk för det när man fodrar med lucern? Fullbloden här hemma äter det för att bli feta, och det är lite skillnad mot min fetknopp ;)

Kan det vara värt ett försök i alla fall? och i så fall, på ett ungefär hur mycket ska man ge? Är som sagt mest ute efter en mättnadskänsla.

Vilken jobbigt situation:(. Krafft har något som heter Lusern Mix som består av varmluftstorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja och kan enligt Krafft jämföras med ett välkomponerat hö med kvalitetsgaranti.

Det kan kanske vara nåt?

Ja, det låter ju bra. Nästan lite väl bra för oss :crazy: Är skiträdd för att han ska bli tjock, men han måste ju få äta! Vågar man chansa?

Det bästa är nog att räkna ut hur mycket han behöver och utifrån det sätta samman en foderstat så han inte får för mycket energi.

Ett alternativ är att du skippar kraftfodret och ger honom antingen lusern eller lusern mix istället för att på så sätt öka ättiden.

Våra hästar käkar hö med lusernvärden, de är jättefina i hull :) Prova ge enbart lusern du, blir hästen lite tjockis så ge en del halm. Ta bort kraftfodret och ge bara lite betfor och blanda tillskotten i.

Som sagt finns Krafft LusernMix som är lite mer likt hö (lägre värden) än den vanliga Lusernen.

Ge för allt i världen inte enbart pellets! Hästar behöver stråfoder för att ha något att tugga och att enbart ge dem pellets är rent skadligt både psykiskt och fysiskt. :eek: Ska du ge honom extra luzern så köp hellre hackat strå som ger honom lite mer sysselsättning. Är det dåliga värden på höet så kan han behöver luzernet även om höet skulle räcka, underskott av protein gör att de inte sätter muskler och kan se feta ut när de egentligen är undernärda. Jämför med svältande barn, stor mage och bara skinn och ben i övrigt. :crazy:

Ge för allt i världen inte enbart pellets! Hästar behöver stråfoder för att ha något att tugga och att enbart ge dem pellets är rent skadligt både psykiskt och fysiskt. :eek: Ska du ge honom extra luzern så köp hellre hackat strå som ger honom lite mer sysselsättning. Är det dåliga värden på höet så kan han behöver luzernet även om höet skulle räcka, underskott av protein gör att de inte sätter muskler och kan se feta ut när de egentligen är undernärda. Jämför med svältande barn, stor mage och bara skinn och ben i övrigt. :crazy:

:bow: :bow:

Ge för allt i världen inte enbart pellets! Hästar behöver stråfoder för att ha något att tugga och att enbart ge dem pellets är rent skadligt både psykiskt och fysiskt. :eek: Ska du ge honom extra luzern så köp hellre hackat strå som ger honom lite mer sysselsättning. . :crazy:

Lusern pellets har grovfoderstruktur. Hack eller pellets spelar ingen roll ur den aspekten. HH

Har du rätt kvot mellan mj/smrp så får du knappt en tjock häst. Skulle tro att ditt hö har för mkt mj o det är därför den är tjock. Så om du byter ut ett par kg hö mot lusern så går han ner i vikt.

LUSERNpellets är ju i princip finhackat och komprimerat stråfoder.
Rent faktamässigt är det ingen fara att ge enbart alltså, även om det inte låter så lockande kanske och inte så mkt att tugga på kan jag tänka.

Lusern pellets har grovfoderstruktur. Hack eller pellets spelar ingen roll ur den aspekten. HH

Men då hoppar jag in å undrar: Om hästen är van att äta lucernpelletsen, kan man då byta till hack utan att vänja in? Det verkar ju vara samma innehåll? Å finns det egentligen lucernhack utan melass? :confused:

Men då hoppar jag in å undrar: Om hästen är van att äta lucernpelletsen, kan man då byta till hack utan att vänja in? Det verkar ju vara samma innehåll? Å finns det egentligen lucernhack utan melass? :confused:

Melassen är bla tillsatt för att lusernen inte ska damma .

Jag skulle byta ut en del av höet mot lucern. Hack eller pellets spelar inte så stor roll, men om du upplever att hästen behöver mer mängd foder att tugga på för att känns sig mätt kan nog hack hålla den sysselsatt lite längre.

Men jag skulle nog inte ge enbart lusernpellets även om det räknas som ett grovfoder. Om din häst verkar hungrig pga för liten mängd foder att tugga på= inte tillräcklig mättnadskänlsa skulle jag inte byta ut allt foder mot lucern, utan försöka dryga med höet så det räcker hela vägen till sommaren. Ett mer energitätt foder som ju lucern är i jämförelse med ditt hö måste ju ges i ännu mindre mängd för att inte öka på övervikten ytterligare.

Visst är det i princip detsamma, men strukturen är annorlunda och det är mer att tugga när de får hack istället för när de får pelleterat. Jag har gett bägge delarna så jag vet att det tar längre tid för dem att äta ett kg hackat jämfört med pelleterat. :smirk: Det är tuggandet och sysselsättningen som är viktig för hästar, annars skulle vi ju inte behöva ge dem stråfoder öht! :idea:

Ja, du kan ersätta rakt av. Och ja, det finns lusernhack utan melass. Jag köper i 400 kg balar från Dangro. Den är dock dammig, inte för att det finns mögelsporer utan för att den är så torr. Därför får faktiskt inte hosthästar hosta av den (men jag får det!). Pga detta – min egen hosta alltså-föredrar jag pellets.

Till Mia_R
Ja visst går det litet fortare att äta pellets än opelleterat stråfoder.
När marken är snötäckt är det ju bra att lägga till halm eller blanda med hö om det passar in och hästen tål det. Vi tar ibland emot litet krassliga hästar och när ensilage inte funnits tillgängligt har lusernpellets och betfor varit utmärkt helfoder för hosthästar som inte kunnat äta hö eller halm. HH

det lät intressant!
Har du nån länk till nån återförsäljare av Dangro?
Eller länk där man kan läsa om det. Googlade men hittade bara disskussioner på buke utan länkar... :(

hittade lite sidor nu, men inte nån återförsäljare i närheten:(. och vad heter den lusernen utan melass som man skulle kunna byta ut rakt av istället för hö?

Dangros ÅF är samma som Hestekraffts ÅF, de finns på nätet ngnstans! HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
768
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka