Ersättning för stalltjänst

TS ska ändå till stallet, så kostnaden för att komma dit och tidåtgången för resan är ju redan "gratis" i den bemärkelsen.

Det som tillkommer är tiden för extrajobbet. Och om man leker med tanken 120 kr/timme blir det ju 84 kr i handen/timme (när skatten är dragen på ett vitt jobb). Tillkommer semesterersättning 12 % och skatten bort på det beloppet. 94 kr ut per arbetad timme alltså. 100 kr/gång, blir ju då högre timlön, eftersom det tar under en timme/gång.

Jag hade tyckt det var rimligt.
 
I mitt jobb finns ingen sådan gräns när jag är i beredskap. Å andra sidan räknas varje "störning" som en halvtimme så i mitt jobb är väl en halvtimme minimigräns.
När du har beredskap så får du ersättning för att vara tillgänglig skulle jag tro, vi får minimum lön för en timme om vi blir inkallade under beredskap.
 
Ja, 1/16 tim per timme. Vi får lön för 30 min.
Det finns ju olika slags avtal vilket är vad jag ville visa.
Men vad säger ditt avtal om att jobba en timme om dagen? Får man det eller ska man ha lön för mer? Det är mer intressant än hur ni får ersättning vid beredskap som ju är något helt annat.
 
I dagsläget får jag 100kr per gång, men har då bara haft 12 hästar, nu utökas stallet med 5 hästar å då tyckte jag man skulle höja ersättningen.
Jag har egen häst i stallet så ska hur som helst dit & tycker det är mysigt att gå i stallet på morgonen men fått känslan av att jag "jobbar billigt", men vet inte vad man normalt får betalt för liknande jobb.
Tycker inte 150-200 är alls orimligt. Nu vet jag inte hur det står till i hästvärlden men oavsett tycker jag det är vad man lätt kan begära!
 
Jag har 1.6mil till stallet ToR. Det är olika hur ofta jag utför men blir 2-4 dagar i veckan (vardagar alltså), de andra dagarna har en annan tjej,
Utsläpp ingår i stallhyran så det är inte de andra hästägarna som betalar för att få tjänsten utan det är stallägaren som betalar oss för att hon, efter ändrade familjeförhållanden, inte kan utför det själv längre. Skulle jag avsäga mig arbetet finns det ingen annan som kan ersätta då den andra tjejen inte man ta mer morgnar.
 
Jag har 1.6mil till stallet ToR. Det är olika hur ofta jag utför men blir 2-4 dagar i veckan (vardagar alltså), de andra dagarna har en annan tjej,
Utsläpp ingår i stallhyran så det är inte de andra hästägarna som betalar för att få tjänsten utan det är stallägaren som betalar oss för att hon, efter ändrade familjeförhållanden, inte kan utför det själv längre. Skulle jag avsäga mig arbetet finns det ingen annan som kan ersätta då den andra tjejen inte man ta mer morgnar.

Gå upp en hundring i pris då tex, alltså 200kr per gång? Jag tycker det skulle vara märkligt om man protesterar vid ökat hästantal faktiskt. Och som här när du och de andra står i en beroendeställning att hästarna ska komma ut vissa dagar.
 
TS ska ändå till stallet, så kostnaden för att komma dit och tidåtgången för resan är ju redan "gratis" i den bemärkelsen.

Fast jag måste få inflika att det tankesättet känns lite snålt? Ts och en till är de som åker för att ta ut, alla andra spar på sina färdkostnader och sin tid.
Egentligen är det ju inte ts heller som "ändå ska ut" varje tillfälle iom att vad jag förstod så ingår egentligen utsläppen i hyran? Om inte ts och den andra kunnat göra detta så hade ju läget varit så att var och en fick åka alla dar själva.
( jag hade i det läget och frågan om ev höjning för ersättningen om någon påstått att jag "ändå ska ut" faktiskt blivit så irriterad att jag meddelat "ta ut era hästar själv så fixar jag min själv" för jag hade ansett att folk är förbannat snåla, ofta i situation när de själva är i beroendeställning men ändå vill ställa krav hit och dit)

Om utsläppen egentligen ska ingå i stallhyran och så kan man väl visst räkna med sådant? Annars skulle ju inte heller ts behöva åka ut alla sina dagar. Kanske blir det extra vändor till stallet pga detta?

Så en liten slant för soppa kan man väl gott och väl tänka sig att räkna in tycker jag när detta blivit en form av gemensam lösning iom situationen.
 
Senast ändrad:
*iom att det ska ingå i hyran egentligen så blir det ju en ersättning som måste till från någons sida.
Antingen som här att stallägare betalar, eller reducerad hyra + att hästägare betalar den som släpper ut, eller reducerad hyra och alla släpper ut var för sig, alt på ett gemensamt schema.

Sista alternativet kanske annars är att alla säger upp sig pga detta felet i avtalet och flyttar från stallet.

..problemet känns lättlöst tycker jag iaf, det finns de som vill/kan ställa upp men vill ha en ersättning de tycker är ok..(Det tycks inte handla om några ofantliga summor heller)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 576
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 060
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp