Ersättning för stalltjänst

Har en liten fråga om ersättning vid stalltjänst. I dagsläget släpper jag ut stallets hästar ett x antal ggr i månaden mot en ersättning för varje gång. men har haft en diskussion med sambon hör hemma då jag anser att jag "jobbar" för billigt.
stallägaren fodrar alla hästar inne innan hon åker till jobbet sen kommer jag senare & släpper ut dom. Det är 17 hästar som ska till 5 olika hagar (2 hästar som går i sjukhage), ibland ska de slängas ut lite hö i hagen, ibland någon som frågar om man kan byta ett täcke eller Linda av lindor. När hästarna är ute ska påsar och hinkar ställas iordning samt sopa hela stallet. Har ca 50-100m från stallet till hagarna & alla hästar leds ut. Vad tycker ni är en rimlig summa att ta betalt för per gång?

Jag står i ett stall med 9 boxar. Vi betalar för morgonfodring, ett täcke på och utsläpp 200 kr/per morgon för alla våra.
Då får de först en tuss grovfoder och ev kraftfoder inne. Sen får de med sig resterande grovfoder ut efter att ev täcken satts på.
Foderpåsar med kraftfoderburkar är färdiggjorda. Men fodraren får bära ut grovfodret som ska ges ute till hagen.
Morgonfodrare sopar även stallet efter sig.
Vill man ha lindor/benskydd annat än vid sjukdom/skada får man betala extra för det.
Sommartid då de ska gå på bete kan det ju bli väldigt mycket mindre jobb iom att hästarna antingen är borta helt eller går på dagbete. Kanske är det mindre täcken etc perioder också.
Vi betalar för service alla månader utom en. Så alltså får fodraren 200 kr oavsett om det är 3 hästar där då.
 
I vårt stall är det e tjej som sköter utsläpp mån-fre. Detta betalar vi hästägare 150:-/häst/månad.
För 50:- extra byter hon också täcke innan utsläpp.
Är i dagsläget 16 hästar som ska ut i 4 olika hagar (plus sjukhagar), 3 av dom går att släppa ut till om man vill.

När hästarna är ute så ska stallet sopas.
 
Har du egen häst i stallet, eller du är "bara" extrahjälp? I så fall hade jag personligen om det var möjligt få stallhyran reducerad. Annars får du räkna in kostnaderna för att ta dig dit och hem också, är det vitt?
 
Ja visst det gäller ju att tänka realistiskt på rimlig kostnad. Men jag hade inte heller tyckt att det jobbet som ska göras för 17 hästar hade vart värt under 100kr per gång heller per tillfälle då jag nog hellre vill tänka per gång här än i timtid iom att det inte kommer ske varje dag och inte en halv eller heltidstjänst ens ju

Så för att hästarna är många, ska du ha högre ersättning än normal timlön?
Är det så mycket tråkigare än vanliga jobb, eller så mycket farligare, att det motiverar högre lön?
 
Har du egen häst i stallet, eller du är "bara" extrahjälp? I så fall hade jag personligen om det var möjligt få stallhyran reducerad. Annars får du räkna in kostnaderna för att ta dig dit och hem också, är det vitt?

Man förväntas själv ta sig till och från en arbetsplats, det får man inte extra lön för (jag utgår som sagt från att detta är "vitt" och då ska man ju följa normala arbetsmarknadsregler).
 
I vårt stall är det e tjej som sköter utsläpp mån-fre. Detta betalar vi hästägare 150:-/häst/månad.
För 50:- extra byter hon också täcke innan utsläpp.
Är i dagsläget 16 hästar som ska ut i 4 olika hagar (plus sjukhagar), 3 av dom går att släppa ut till om man vill.

När hästarna är ute så ska stallet sopas.
Med den matematiken blir det ca 5kr/häst och dag. 16 hästarX5kr, blir 80kr/dag. Stämmer rätt väl med de förslag som givits tidigare utifrån rimlig timlön.
 
Kanske ot, men svart så är inte 200kr för 6-7h jobb ovanligt i stall. Har varit standard i de stall jag varit i. Så en 100kr för 45 min är bra betalt.
 
Så för att hästarna är många, ska du ha högre ersättning än normal timlön?
Är det så mycket tråkigare än vanliga jobb, eller så mycket farligare, att det motiverar högre lön?

Eftersom att arbetet i så fall är väldigt, väldigt tidsbegränsat och som här kanske inte ens varje dag ser jag det inte riktigt fullt ut i timlön eftersom att man ju inte har det som ett jobb med flera timmar varje dag utan resonerar nog mer att till vilken summa per månad totalt är man villig att göra det.

Skulle aldrig släppa ut hästar, som här 17 st dagligen eller flera dagar i veckan för några ynka hundralappar i månaden. Det hade inte varit värt det helt enkelt
 
Eftersom att arbetet i så fall är väldigt, väldigt tidsbegränsat och som här kanske inte ens varje dag ser jag det inte riktigt fullt ut i timlön eftersom att man ju inte har det som ett jobb med flera timmar varje dag utan resonerar nog mer att till vilken summa per månad totalt är man villig att göra det.

Skulle aldrig släppa ut hästar, som här 17 st dagligen eller flera dagar i veckan för några ynka hundralappar i månaden. Det hade inte varit värt det helt enkelt

Vilken tur att du inte behöver göra det! (Obs, ej sarkastiskt menat)
 
Nej för mig hade det helt enkelt inte lönat sig, gratisarbete :)

Du verkar värdera din tid högt.
Det gör jag också, och hade inte jobbat (alls) för så låg timpenning. Men det beror ju också på att mitt löneläge inte är i den nivån. Det vet vi ju i och för sig inte hur det är för TS heller.

Som tur är får var och en av oss välja, men när man diskuterar ersättning för en arbetsinsats så tycker jag att det är rimligt att utgå från normal timersättning.
Därefter får man själv välja om man vill göra jobbet mot den ersättningen eller inte.
 
Du verkar värdera din tid högt.
Det gör jag också, och hade inte jobbat (alls) för så låg timpenning. Men det beror ju också på att mitt löneläge inte är i den nivån. Det vet vi ju i och för sig inte hur det är för TS heller.

Som tur är får var och en av oss välja, men när man diskuterar ersättning för en arbetsinsats så tycker jag att det är rimligt att utgå från normal timersättning.
Därefter får man själv välja om man vill göra jobbet mot den ersättningen eller inte.

Absolut, däremot kan man ju lägga sig lite utöver "normal" nivå också just iom att personen binder upp sig ganska rejält även om man som det framgått från ts håll inte ens har detta "jobb" varje dag..Det kan jag tycka är skäligt att ha med i åtanke kanske för att vara schysst.
Jag tror liksom oavsett blir kostnaden ganska fjuttig per hästägare och månad för tjänsten.

Jag tycker timlön i stallar verkar vara urusla för det mesta och skulle aldrig drömma om att försöka sko mig på det varje månad..ett slaveri utan dess like i mina ögon iom att man jobbar i utsatt miljö, inte komfortabelt osv som många andra yrken lägger tillägg på utöver timlönen - gör man ens det i stall eller hästyrken??
Ordnar man kläder till personalen så de slipper frysa häcken av sig?

Det känns som att man i överlag förväntas offra sig i mycket i hästvärlden och alla bör jobba nästan gratis i alla fall tyvärr
 
Senast ändrad:
Absolut, däremot kan man ju lägga sig lite utöver "normal" nivå också just iom att personen binder upp sig ganska rejält även om man som det framgått från ts håll inte ens har detta "jobb" varje dag..Det kan jag tycka är skäligt att ha med i åtanke kanske för att vara schysst.
Jag tror liksom oavsett blir kostnaden ganska fjuttig per hästägare och månad för tjänsten.

Jag tycker timlön i stallar verkar vara urusla för det mesta och skulle aldrig drömma om att försöka sko mig på det varje månad..ett slaveri utan dess like i mina ögon iom att man jobbar i utsatt miljö, inte komfortabelt osv som många andra yrken lägger tillägg på utöver timlönen - gör man ens det i stall eller hästyrken??
Ordnar man kläder till personalen så de slipper frysa häcken av sig?

Det som ofta blir problem är ju i andra ändan:
de som hyr in sina hästar på anläggning vill ha så billig som möjligt stallhyra.
Där jag var inhyrd tidigare, betalade jag 1600kr/ponny och 1800kr/storhäst. Då ingick foder, strö, mockning, in- och utsläpp, fodring, vattning. Den personen köpte in foder och torv vitt, foder från välrenommerad dyr producent.
Den personen lär inte ha tagit ut någon egen lön... åtminstone inte marknadsmässig. Det gick eftersom han var pensionerad travtränare och trivdes med att plocka kring hästar.

Visst verkar det vara dålig ersättning. Men det finns ju fler dåligt ersatta jobb. Jag hade besök hemma under helgen av en usk:a inom äldreomsorgen. Hon hade visst 120kr/tim före skatt. Jättedålig lön för ett fysiskt och psykiskt tungt arbete.
 
Det som ofta blir problem är ju i andra ändan:
de som hyr in sina hästar på anläggning vill ha så billig som möjligt stallhyra.
Där jag var inhyrd tidigare, betalade jag 1600kr/ponny och 1800kr/storhäst. Då ingick foder, strö, mockning, in- och utsläpp, fodring, vattning. Den personen köpte in foder och torv vitt, foder från välrenommerad dyr producent.
Den personen lär inte ha tagit ut någon egen lön... åtminstone inte marknadsmässig. Det gick eftersom han var pensionerad travtränare och trivdes med att plocka kring hästar.

Visst verkar det vara dålig ersättning. Men det finns ju fler dåligt ersatta jobb. Jag hade besök hemma under helgen av en usk:a inom äldreomsorgen. Hon hade visst 120kr/tim före skatt. Jättedålig lön för ett fysiskt och psykiskt tungt arbete.

Oj ja det kan man kalla gratishyra :o (i min närhet skulle det nog motsvara närmare 3.500-5000 per månad lite beroende på läge då det får räknas som helinack bara för platsen då, inga ridhus eller ridbanor inkluderade).

Nä jag skulle inte jobba gratis för att vara snäll i första hand, inte i stallmiljöer i alla fall så att man kanske kan motivera folk att våga ta mer faktiska priser.
 
För mig är det rimligt med en normal timpenning, men på det måste man även beakta att det även är rimligt att ha en viss minimitid per pass och normalt tror jag att den ligger på 2 eller 3 timmar. Nu bor du nära så att inte insistera på så lång tid är kanske att ta i, men att få betalt för mindre än en timme ser jag inte som rimligt.

I slutändan så handlar det om vad du kan acceptera och vad arbetsgivaren är villig att betala och så tillgång och efterfrågan (om det finns någon som kan tänkas vilja arbeta för mindre och du har något bättre jobb).
 
Senast ändrad:
Jag hade krasst rundat av till en timme, och velat haft 150-200kr för besväret varje gång. För mej hade det varit rimligt, och hade det inte passat så fine.
Får man fråga, Ts, vad får du nu?
 
I dagsläget får jag 100kr per gång, men har då bara haft 12 hästar, nu utökas stallet med 5 hästar å då tyckte jag man skulle höja ersättningen.
Jag har egen häst i stallet så ska hur som helst dit & tycker det är mysigt att gå i stallet på morgonen men fått känslan av att jag "jobbar billigt", men vet inte vad man normalt får betalt för liknande jobb.
 
I dagsläget får jag 100kr per gång, men har då bara haft 12 hästar, nu utökas stallet med 5 hästar å då tyckte jag man skulle höja ersättningen.
Jag har egen häst i stallet så ska hur som helst dit & tycker det är mysigt att gå i stallet på morgonen men fått känslan av att jag "jobbar billigt", men vet inte vad man normalt får betalt för liknande jobb.

Hur ofta blir "per gång" ?

Hur stort är behovet hos andra? (är det jättestort kan du ju i princip bestämma själv vad du vill ha utan att måsta ta hänsyn till "normalt" pris fullt ut) Tycker man att din hjälp är betydande så tror inte jag att folk rynkar på näsan faktiskt

Om du vet på ett ungefär tycker jag det blir lite lättare att avgöra - känner du dig nöjd med den totala ersättningen per månad eller inte?
Jag hade nog krävt mer än 100kr/tillfälle för 17 hästar iaf (om alla delar på det så blir det en minimal kostnad per hästägare oavsett anser jag)

Oavsett är det viktigaste av allt - du ska inte känna dig utnyttjad
 
Senast ändrad:
Hur långt har du till stallet TS?

För mig är det en viktig del att räkna med - kostnaden för att ta mig till ett arbete. Det är ju pengar som jag får lägga ut. Jag letar nytt extrajobb av flera skäl, vilket är svårt med mitt skolschema, och har fått ett par erbjudanden som jag fått tacka nej till trots att jag gärna velat ha jobbet i sig. Mycket jobb och tyvärr så pass långt till jobbet (utan möjlighet att åka kollektivt) att bensinkostnaden skulle ha ätit upp en för stor del av lönen ( = mycket jobb för rätt lite pengar, i praktiken).
 
För mig är det rimligt med en normal timpenning, men på det måste man även beakta att det även är rimligt att ha en viss minimitid per pass och normalt tror jag att den ligger på 2 eller 3 timmar.

I mitt jobb finns ingen sådan gräns när jag är i beredskap. Å andra sidan räknas varje "störning" som en halvtimme så i mitt jobb är väl en halvtimme minimigräns.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 576
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 060
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp