Ersättning för stalltjänst

GulleTrollet

Trådstartare
Har en liten fråga om ersättning vid stalltjänst. I dagsläget släpper jag ut stallets hästar ett x antal ggr i månaden mot en ersättning för varje gång. men har haft en diskussion med sambon hör hemma då jag anser att jag "jobbar" för billigt.
stallägaren fodrar alla hästar inne innan hon åker till jobbet sen kommer jag senare & släpper ut dom. Det är 17 hästar som ska till 5 olika hagar (2 hästar som går i sjukhage), ibland ska de slängas ut lite hö i hagen, ibland någon som frågar om man kan byta ett täcke eller Linda av lindor. När hästarna är ute ska påsar och hinkar ställas iordning samt sopa hela stallet. Har ca 50-100m från stallet till hagarna & alla hästar leds ut. Vad tycker ni är en rimlig summa att ta betalt för per gång?
 
Hur lång tid tar det?
Utan att stressa..

Vet inte hur man ska räkna egentligen men om man utgår från en timpenning kanske man kan komma fram till en rimlig summa utifrån det?
 
Tar ca 45 min, under förutsättning att hästarna ätit klart. Ibland har hon fodrat frukost lite sent då får jag vänta
 
130 kr? Det måste vara en generös ersättning. Jag hade nog satsat på runt 110-120 kr/timme. Men det är som sagt vitt, så då ska skatten dras ifrån (c a 30 %) och sedan ska arbetsgivaren betala arbetsgivaravgift på det.
 
Jag har 112 kr i timmen som habiliteringsassistent, så det känns väl rimligt med 110 kr/timme. Det blir 77 kr kvar efterskatt per timme.
Tar det då 45 minuter och man ska vara petig, så blir det 57,75 kronor.

Men, det är ju bara en uppskattning, som Lovisaleonora säger så ska det ju räknas arbetsgivaravgift osv om det hade varit vitt också.
Men, en fingervisning om vad man hade fått i plånboken om det hade varit "ett riktigt jobb" är det ju.
 
Har en liten fråga om ersättning vid stalltjänst. I dagsläget släpper jag ut stallets hästar ett x antal ggr i månaden mot en ersättning för varje gång. men har haft en diskussion med sambon hör hemma då jag anser att jag "jobbar" för billigt.
stallägaren fodrar alla hästar inne innan hon åker till jobbet sen kommer jag senare & släpper ut dom. Det är 17 hästar som ska till 5 olika hagar (2 hästar som går i sjukhage), ibland ska de slängas ut lite hö i hagen, ibland någon som frågar om man kan byta ett täcke eller Linda av lindor. När hästarna är ute ska påsar och hinkar ställas iordning samt sopa hela stallet. Har ca 50-100m från stallet till hagarna & alla hästar leds ut. Vad tycker ni är en rimlig summa att ta betalt för per gång?

Jag tar in hästarna hemma lite då och då, ungefär samma antal hästar + att jag fodrar. Runt 170 kr får jag per gång för det och då tar det runt en timma. Alltid sent på kvällen dock.

Som vanlig hästskötare får jag 199 kr i timmen helg och 149 kr i timmen vardag.
 
En fundering.. Måste man räkna i timlön/tid eller kan man räkna kostnad per tillfälle?

Tänker som så att det borde ju knappt bli någon ersättning att tala om per dag, efter att alla avgifter är dragna?
 
Det går ju att räkna hur man vill, men rimligt är ju att titta på timlön för att jämföra.

Förvisso, men om det inte ens kommer upp i motsvarande en halv eller heltidsjobb varje dag blir det inte lite knepigt att bara jämföra i timlön? Vem jobbar för knappa timman per dag?

(personligen tycker jag att ersättningen annars lätt skulle bli alldeles för lite för att jag skulle tycka att det var värt iom att man mycket väl på extraknäck kan tjäna sig ett par tusenlappar i månaden)

Kanske tänker helt fel, men säg att man tar x summa per häst i månaden, per dag eller vecka i stället för timlön och de är 17 stycken. Det bör ge en liten slant till den som utför tjänsten och det är en väldigt ringa kostnad per hästägare? Nu står det ju dock inte hur ofta ts ska göra detta.
 
Senast ändrad:
Nu minns jag inte vad hon tog, det är för många år sedan..Det enda jag minns är att det var väldigt eftertraktat och uppskattat, de allra flesta av oss köpte utsläppen alla vardagar i alla fall.
Hon mer sålde "stalltjänster" och hon hade en prislista istället för beräknad tid så hade hon nåt liknande:

mockning x kr/tillfälle
fylla vatten/göra i ordning kraft x kr/tillfälle
göra höpåsar x kr/tillfälle
ut/insläpp x kr/tillfälle
fodring x kr/tillfälle
täcken/benlindor x kr/tillfälle
(tror även det fanns med handräckning för vet eller hovslagare)

Jag vet dock inte vad som skulle vara mest lönsamt..mycket hänger väl på som vanligt hur många kunder man får och hur ofta :)
 
Du tänker nog lite fel. Prislistan baseras ju på något, och då blir det ju rätt rimligt att titta på tidsåtgången. Få betalar nog motsvarande 500 kr/timme för att få hästen lindad, även om det inte kostar det per gång.
 
Du tänker nog lite fel. Prislistan baseras ju på något, och då blir det ju rätt rimligt att titta på tidsåtgången. Få betalar nog motsvarande 500 kr/timme för att få hästen lindad, även om det inte kostar det per gång.

Ja visst det gäller ju att tänka realistiskt på rimlig kostnad. Men jag hade inte heller tyckt att det jobbet som ska göras för 17 hästar hade vart värt under 100kr per gång heller per tillfälle då jag nog hellre vill tänka per gång här än i timtid iom att det inte kommer ske varje dag och inte en halv eller heltidstjänst ens ju
 
DET är ju upp till var och en. Jag kan säga att jag hellre gör det själv, än betalar någon 600 kr/timme för att släppa ut hästarna någon gång i veckan.
 
DET är ju upp till var och en. Jag kan säga att jag hellre gör det själv, än betalar någon 600 kr/timme för att släppa ut hästarna någon gång i veckan.

Jag hänger inte med riktig, på summan 600 tex hur har du tänkt? Tänker du per häst då eller utslaget på alla som här 17st? (ca 35kr per gång om det är splittat tycker jag iaf är en struntsumma då för den motsvarande timkostnaden)

Som exempel kostar ju egna bensinpengar plus tid med. I övrigt håller jag med dig, tex många betalar ju för helinack och andra ink mig själv vill ha lägre hyra men tar mer jobb själv
 
Jag tänker på det sätt jag räknat, se ovan. Blir timkostnaden absurt hög, är det ju en bättre besparing att göra det själv än att betala någon annan.

Om jag betalar någon 600 kr/timme för att komma en timme tidigare till mitt eget jobb, som jag drar in 230 kr/timme på, blir det ju helt snett. För att räkna med relevans.
 
Jag tänker på det sätt jag räknat, se ovan. Blir timkostnaden absurt hög, är det ju en bättre besparing att göra det själv än att betala någon annan.

Om jag betalar någon 600 kr/timme för att komma en timme tidigare till mitt eget jobb, som jag drar in 230 kr/timme på, blir det ju helt snett. För att räkna med relevans.

Men räknar man per häst eller betalas timlön uppdelat för alla, dvs alla hästägare delar på kostnaden? Om det är per häst kan jag hålla med men hur tusan får man lönsamhet beräknat på 17 hästar och ca 45 min jobb om det betalas i ebart tid?
Timlön x tex 4-8 timmar visst men för en timma enstaka tillfällen.. Jag får inte till det? Alltså så liten summa som 130kr/h minus alla avgifter per gång? Hade vart intressant att veta hur många dagar i månaden det rör sig om :)
 
Har en liten fråga om ersättning vid stalltjänst. I dagsläget släpper jag ut stallets hästar ett x antal ggr i månaden mot en ersättning för varje gång. men har haft en diskussion med sambon hör hemma då jag anser att jag "jobbar" för billigt.
stallägaren fodrar alla hästar inne innan hon åker till jobbet sen kommer jag senare & släpper ut dom. Det är 17 hästar som ska till 5 olika hagar (2 hästar som går i sjukhage), ibland ska de slängas ut lite hö i hagen, ibland någon som frågar om man kan byta ett täcke eller Linda av lindor. När hästarna är ute ska påsar och hinkar ställas iordning samt sopa hela stallet. Har ca 50-100m från stallet till hagarna & alla hästar leds ut. Vad tycker ni är en rimlig summa att ta betalt för per gång?

Ett vanligt vitt jobb som på mitt förra jobb där fick jag 144 kr timmen sedan skall skatten dras. så runt 100 kr timmen efter skatt.

Så antar att detta är ett svartjobb och en 100 kr timmen är tycker jag ett bra betalt svartjobb tar de 45 min så 75 kr om dagen ska du ha.
Så tar du ut hästarna mån-Fredag 5 dagar i veckan gånger 4 veckor skall du ha 1500 kr månaden.
 
På mitt extrajobb tjänar jag avrundat 150:-/h, plus eventuell OB etc etc. Vitt som snö, inga konstigheter (underhåll/städning av tåg).
Jag hade inte räknat med 30% skatt rakt av - jag hade gått efter skattetabellen utifrån min totala månadsinkomst (vilket jag bett min arbetsgivare att göra också, och ändå får jag någon liten slant tillbaka på skatten varje år). Har aldrig förstått vitsen med att betala full skatt bara för att vänta på att få tillbaka dem runt midsommar året därpå.
 
Hm, jag har funderat lite och jag hade inte gjort det om jag varit i samma situation för under 2-4000:-/mån i alla fall, beroende på hur resväg, antal dagar etc ser ut. Men jag utgår från att det rimligt kanske rör sig om dagar fr må-fre och flertalet dagar i veckan?

Jag har inte gjort någon noggrann uträkning men baserar det på att det är en summa jag hade tyckt varit ett minimum och utslaget på alla 17 hästar som då motsvarar ca 117- 235:-/per häst och månad (enl mig en struntsumma att lägga ut per månad för tjänsten oavsett om man nyttjar det varje dag eller ej. Kanske 500 kr i månaden hade varit rimligt tom för detta må-fre?Jag hade lätt betalt det för jag hade tjänat på det iom minskad bensinåtgång)

Jag klarar fortfarande inte av att mäta det i timlön som så om jag bara blir tilldelad knappa timman här och där, utan ser det snarare som att "detta vill jag ha" för att ens tycka att det är värt det, man ska ha lite för att vara tillgänglig denna tjänst och finns behovet tycker jag absolut att man kan tänka lite på vad man vill ha faktiskt.

För mig är det ändå en del saker som ska göras:

17 hästar ut (vilket är många för mig)
Hö i hagen
Byta täcken, linda av
Göra i ordning foder
Sopa

Ts: Vad får du i betalt nu och hur många dagar rör det sig om?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 576
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 060
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp