Ersättning av hö?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag funderar vilket kraftfoder som är bäst för att ersätta hö. Nu menar jag inte att ersätta allt hö utan det är så att min häst får inte i sig mer hö på en dag (behöver få i sig mer för att hålla vikten) och jag har inte möjlighet att ge mer.
Funderat lite på lusern och då funderat på hur mycket som motsvarar 1 kg hö.

Eller finns det några andra kraftfoders alternativ som är bättre och motsvarar 1 kg hö?
 
Hästen äter inte upp mer hö, men kraftfoder går. Därav att jag letar andra alternativ, gäller egentligen bara nu under vintern.

Ok, men vad är det den behöver mer av?

Nackdelen som kan vara med lucern är att vissa petiga hästar ratar det med (speciellt om de inte är intresserade av grovfoder)
 
Jag funderar vilket kraftfoder som är bäst för att ersätta hö. Nu menar jag inte att ersätta allt hö utan det är så att min häst får inte i sig mer hö på en dag (behöver få i sig mer för att hålla vikten) och jag har inte möjlighet att ge mer.
Funderat lite på lusern och då funderat på hur mycket som motsvarar 1 kg hö.

Eller finns det några andra kraftfoders alternativ som är bättre och motsvarar 1 kg hö?

Om hästen äter så mycket den kan och lämnar kvar hö och ändå har svårt att hålla vikten, låter det som om du behöver ett bättre hö. Har du gjort analys för att se hur höet ser ut? Är det dåligt med energi eller protein? Håller med föregående talare - vad är det som brister i höet så att hästen inte håller hull trots att den äter så mycket den orkar?
 
Ok, men vad är det den behöver mer av?

Nackdelen som kan vara med lucern är att vissa petiga hästar ratar det med (speciellt om de inte är intresserade av grovfoder)
Den behöver egentligen mer hö, men i och med att den inte äter upp så går inte det. Har tidigare gett kraft 90, men känner att det är bättre med något som är som hö fast i kraft-form så att säga och det var då jag funderade på lusern.
 
Om hästen äter så mycket den kan och lämnar kvar hö och ändå har svårt att hålla vikten, låter det som om du behöver ett bättre hö. Har du gjort analys för att se hur höet ser ut? Är det dåligt med energi eller protein? Håller med föregående talare - vad är det som brister i höet så att hästen inte håller hull trots att den äter så mycket den orkar?
Vet inte, finns ingen analys på höet har frågat. Går heller inte att ta analys, då balarna går åt på löpande band och alla balarna är inte från samma skörd.
Det är hösilage.
 
Vet inte, finns ingen analys på höet har frågat. Går heller inte att ta analys, då balarna går åt på löpande band och alla balarna är inte från samma skörd.
Det är hösilage.

Om ingen analys finns hur vet du då att den behöver ett kilo till? Faller den ur?
Och som sagt, finns ingen analys är det ju omöjligt att svara på vad som är bäst iom att man inte vet vad som det är eventuell brist på och behövs läggas till
 
lucern är ju som hö, men är den inte intresserad av stråfoder kanske den ratar det.

Annars finns ju även betfiber (dock lågt protein)

Sen är jag partisk till havre (helst krossad), då det ligger ganska nära gräs i sin sammansättning, har lågt stärkelseinnehåll vilket gör att det har en hög smältbarhet.
 
Vet inte, finns ingen analys på höet har frågat. Går heller inte att ta analys, då balarna går åt på löpande band och alla balarna är inte från samma skörd.
Det är hösilage.

I hösilage kan ju TS halten skilja väldigt = hästen får i sig olika mycket men på samma mängd, om du förstår vad jag menar
 
I hösilage kan ju TS halten skilja väldigt = hästen får i sig olika mycket men på samma mängd, om du förstår vad jag menar

Just det. Har ensilaget låg % torrsubstans så får hästen i sig mycket vatten men inte så mycket näring i förhållande till antal kilo. Tänk vilken skillnad det är om det är 50% eller 80% torrsubstans.
 
Om ingen analys finns hur vet du då att den behöver ett kilo till? Faller den ur?
Och som sagt, finns ingen analys är det ju omöjligt att svara på vad som är bäst iom att man inte vet vad som det är eventuell brist på och behövs läggas till
Om en häst blir magrare, så behöver den mer mat (hö i det här fallet) och får den inte i sig mer hö, får man hitta ett alternativ inom kraftfoder världen som kan täcka upp.

Det jag nu vill veta hur mycket lusern motsvarar 1 kg hö?
 
Om en häst blir magrare, så behöver den mer mat (hö i det här fallet) och får den inte i sig mer hö, får man hitta ett alternativ inom kraftfoder världen som kan täcka upp.

Det jag nu vill veta hur mycket lusern motsvarar 1 kg hö?
det beror ju helt på hur mycket ett kg Hö innehåller. Tex om ett kg Hö är 5mj och 50smbr så är det ett halvt kg lucern men är ett kg Hö det dubbla så är det ca dubbla mängden. Eftersom du inte har analys på ditt hösilage och därmed inte vet varken värden eller torrsubstanns så är det omöjligt att säga. Då får du helt enkelt prova dig fram.
 
Om en häst blir magrare, så behöver den mer mat (hö i det här fallet) och får den inte i sig mer hö, får man hitta ett alternativ inom kraftfoder världen som kan täcka upp.

Det jag nu vill veta hur mycket lusern motsvarar 1 kg hö?

Okej så hästen magrare alltså av. Är det ett problem skulle jag köra på fri tillgång på hö och lucern under en period. Men hur mycket lucern 1 kg hö motsvarar är fortfarande omöjligt att säga utan värden på höet.
 
det beror ju helt på hur mycket ett kg Hö innehåller. Tex om ett kg Hö är 5mj och 50smbr så är det ett halvt kg lucern men är ett kg Hö det dubbla så är det ca dubbla mängden. Eftersom du inte har analys på ditt hösilage och därmed inte vet varken värden eller torrsubstanns så är det omöjligt att säga. Då får du helt enkelt prova dig fram.
Nu pratar du grekiska med mig, jag vet inte vad "mj" och "smbr" är, så hänger inte alls med på vad du menar.
 
Okej så hästen magrare alltså av. Är det ett problem skulle jag köra på fri tillgång på hö och lucern under en period. Men hur mycket lucern 1 kg hö motsvarar är fortfarande omöjligt att säga utan värden på höet.
Jag har redan skrivit att jag inte kan ge mer hö än vad hästen får i dagsläget och då funkar inte fri tillgång heller, dessutom är fri tillgång helt uteslutet då hästen är uppstallad på en anläggning och de får inte en helt egen bal i hagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 476
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp