ersätta krafft grov?

J

Jenni73

Halloj,

Jag har ganska nyligen köpt ett sto från holland. Stoet är 175 cm hög och väger väl ca 800 kg, och hon måste upp i hull.

Nu ger jag henne:
9 kg hösilage(hon har fri tillgång men äter inte mer ännu, blir mer och mer för varje dag :))
1 liter betfor
3 kg krafft grov
ca 2 liter lusern(i strå format)

Jag har inte någon analys på höt, eftersom vårt tog slut och vi fick köpa ett mindre antal för att klara oss tills det nya kommer.

Nu är det så att jag tycker att det är för dyrt med krafft grov. Om det är det ända möjliga att ge henne så köper jag det naturligt vis, men jag har ju inte något emot att ge henne billigare mat.

Är det någon vis människa här som har tips på andra produkter eller hur man kan ge utan att använda "helfabrikat"

//Jenni
 
Kanske äter din häst mer silage om du ger mindre kraftfoder?

Du kan ju ev byta mot havre/korn och soja. 2,5 kg havre och 0,5 kg soja motsvarar 3 kg Groov i energi och protein.

mvh Jessica
 
jag har funderat på havre eller korn, men jag vet inte hur man räknar så att hon fortfarande får samma näring och sånt :)
 
Jag har ändrat i mitt inlägg ovan.

3 kg Groov motsvaras ungefär av 2,5 kg havre och 0,5 kg soja.

mvh Jessica
 
Tack för hjälpen, jag ska successivt byta över.

Kan man köpa soja på lantmännen?

//Jenni
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 558
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp