Erlischias

LMCarlsson

Trådstartare
Jag har en häst som just avslutat en erlischias behandling (antibiotika i fem dagar), jag undrar nu hur jag bäst ska gå tillväga när jag sätter igång henne. Är det någon som har varit med om detta och har några bra tips?

Kan tilläggas att min häst inte behandlades i akutafasen utan hon blev trött och muskelöm och halt. Hältan flyttde runt en del... så efter blodprov konstaterades höga värden av antikroppar.

Sv: Erlischias

Hoppas att du har bättre tur än vad jag haft med min som också behandlades efter akuta stadiet. Han har nu vart konvalescent i över 5 år!

Till och från är han bättre men ibland så är han riktigt stel.
Han har dock inte vart ridbar ordentligt sedan han blev sjuk.(Nu har han ju iofs oxå haft en väldig otur med ett par vrickningar också som ställde till det. Hans huvudsakliga problem har vart stelhet i bogmuskulaturen, han är inte halt men ändå inte helt ok)

Efter 2 avslutade behandlingar(för 4 år sedan) så började jag igångsättningen med att promenera honom korta bitar på hårt jämt underlag, han blev bättre och bättre av det. Utökade successivt promenaderna och hela tiden gick han dagligen i hagen.

Sedan så flyttade jag tyvärr och ingen hade tid med honom varpå han blev ståendes och stelheten kom tillbaka.

Jag fick hem honom till mig för snart 3 år sedan och då var han riktigt stel igen. Började om proceduren med korta promenader och daglig utevistelse i kuperade hagar.

Han har regelbundet fått massage och behandling av osteopater.
Sakta men säkert så blev han bättre och efter ca ett och ett halvt år var han så pass att jag kunde börja skritta honom på rakt spår. Gjorde det ett par månader och började sedan med att trava lite, korta bitar på rakt spår. Allt funkade bra tills han en dag i hagen stod på 3 ben. Han hade vrickat sig i en framkota och behandlades sedan ett par gånger för det.

När hältan väl var borta så hade tyvärr stelheten kommit tillbaka igen och det var bara att börja om. Han släpptes på bete och nu så har jag precis börjat om hela proceduren igen.. Han känns bättre nu så jag hoppas att vi denna gång har lite tur.

Nu är väl just min ponny ett extremexempel på hur trist det kan bli av en ehrlichia infektion men mitt råd är att gör en LUGN igångsättningsplan. Ha inte för bråttom.

Det hela beror ju iofs på just vad din häst har problem med, för det kan ju te sig väldigt olika med denna sjukdom.

Nu undrar du säkert varför jag har valt att ha denna ponny kvar så länge.! Svaret på det är att han är så otroligt trevlig, har ett gott humör, är pigg och glad trots att han är stel ibland och jag har nogrann kontroll på hur han mår. Minsta tecken på att han inte vill vara med längre då får han sluta sina dagar. Har turen att ha eget stall och han fungerar som sällskap till de andra om han nu inte skulle bli ridbar igen.

Hej!

Jag har liksom Grängesberg haft en häst med långdragna problem efter sin erlichias, dock inte lika illa.

På min började det i okt-02, runthoppande hältor och muskelömhet i hela kroppen som kom och gick. Halt ena dagen, ohalt nästa. Det var dock alltid någonstans i kroppen hon hade ont. Min gick med detta i nästan ett år innan hon fick behandling. Veterinärerna ville inte ens ta blodprov på min tjej för att utesluta just B/E, konstigt tycker jag när inga ledbehandlingar hjälpte, och alla vet. stod och kliade sig i huvudet när de såg hur hon rörde sig(blockhalt i skritt, ohalt i trav, blockhalt flera varv på volt för att i nästa sekund gå helt klockrent!)
Nåväl, hon fick sin behandling (inte akut erlichios mao) i sep-03 och hältorna och det kroppsonda försvann som ett brev på posten :)
Dock var hennes dagsform väldigt varierande ett helt år efter. Vissa dagar pinnade hon på, glatt framåt och gick klockrent. För att vissa dagar vara väldigt stel och stapplig. De dagar hon var som värst fick hon stå (men natrurligtvis gick hon i hage från morgon till kväll).

Hursom, under detta år blev det endast tömkörning och promenader. Dels för att hon inte var helt ok i kroppen (fast hon var som sagt inte halt, men däremot stapplig och eländig), och dels för att bygga upp henne ordentligt med tanke på den långa konvalecensen.

Förra sommaren-04 var hon helt plötsligt som ny igen!
Började skritta lite försiktigt i juni, men lyckan varade bara ett par veckor, sen lyckades hon hitta på andra tokigheter som dock INTE hade med erlichiasen att göra, men som gjorde att hon blev konvalecent ,återigen, till september.

Skrittade igång henne försiktigt i slutet av september-04. Började med 15-20 min varannan dag. Tömkörde och tog promenader däremellan. Efter en månad ca ökade jag på skritten till 30-40 min varannan dag och sen ökade jag på med ytterligare en dag vecka osv tills jag var upp i 5 dagar/vecka. Minst en dag/vecka(oftast 2) tömkörde jag och en vilodag i hagen.
Först i mars i år började jag lägga in lite korta travpass och nån månad senare lite galopp. Då hade jag skrittat i drygt 5 månader, och jobbat med henne en hel del i skritten, så hon hade fina muskler :)

Nu rids hon som vanligt, hon är dock ingen tävlingshäst, men alla gångarter, lite dressyr i paddocken, hoppar vanligt och terränghinder(dock inga långa pass), lite galoppjobb osv.
Och hon är fräschare än någonsin :love: :love:

Ett år tog igångsättningen ungefär, vilket jag tycker är rimligt med tanke på att hon inte blev riden på 2 år.
Hur du ska göra med din häst är svårt att svara på eftersom dom repar sig olika efter behandlingen, en del får inga följdproblem alls, vi hade en hel del :(

Mitt enda tips är att LYSSNA på din häst! Hur är dagsformen? Hur mår hon?

Önskar dig ett stort lycka till, hoppas ni snart är igång igen!

Senast ändrad av en moderator:

Precis så reagerar min - ena dagen spring i benen & en andra stapplar hon
Nu har jag precis satt igång henne efter 1 år och det märks att hon varit väldigt sjuk = hon blir trött fort
Jag kommer att ta det lugnt så att hon hinner jobbas upp till snön kommer med bara skritt
Förhoppnigsvis kommer hon att då vara OK till nästa vår/sommar :banana:

Blir nog installning lite tidigare i år så hon får sova om nätterna
Hon har slutat att ligga ner + att knälåsen har slutat fungera så när hon somnar ramlar hon och jag tror att hon står och spänner sig hela tiden :cry:

Skönt att läsa att det gått så bra trots allt med din häst :banana:
Jag har dig & din häst som en sporre :love:

mysko skrev:
Precis så reagerar min - ena dagen spring i benen & en andra stapplar hon
Nu har jag precis satt igång henne efter 1 år och det märks att hon varit väldigt sjuk = hon blir trött fort
Jag kommer att ta det lugnt så att hon hinner jobbas upp till snön kommer med bara skritt
Förhoppnigsvis kommer hon att då vara OK till nästa vår/sommar :banana:

Blir nog installning lite tidigare i år så hon får sova om nätterna
Hon har slutat att ligga ner + att knälåsen har slutat fungera så när hon somnar ramlar hon och jag tror att hon står och spänner sig hela tiden :cry:

Skönt att läsa att det gått så bra trots allt med din häst :banana:
Jag har dig & din häst som en sporre :love:

Sådan är min gubbe också..
Vissa dagar kan ingen tro att han har vart dålig någonsin.. och andra dagar går han med i stort sett raka framben, stapplar fram..

Verkar inte vara som så att han blir sämre av själva buset i sig utan han kan vara bättre i flera dagar för att sedan helt plötsligt bli sämre igen för en dag. Så håller det på och har så gjort länge nu.

Har börjat att massera in Arnika på musklerna mellan frambenen, faktiskt med framgång. Han är väldigt stram där i muskulaturen och det har lättat lite!

Fy farao för ehrlichia!

Härligt att våran tråkiga historia (fast med ett gott slut :love: ) kan peppa andra :) !
Det är bara att ge det tid, tid, tid... och så lite mera tid ;)

Du gör nog klokt i att stalla in henne på nätterna så att hon får vila ordentligt, om hon har svårt för det på betet. Sen får man som sagt anpassa sig efter hästen, hur den är för dagen osv.
Det hände att min häst verkade ok, jag slängde på tömkörningsgrejerna och gav mig iväg,men vände hem efter 5 minuter eftersom jag märkte att hon inte ville. Jag tvingade henne inte till något öht.
Men sen tyckte jag att det var svårt att avgöra om hon inte ville för att hon var trött? eller hade hon ont? Eller orkade hon bara inte helt enkelt, ställde jag för stora krav? (fast jag ställde verkligen inga höga krav på henne, men man funderade ju!?)
JAg kunde grubbla ihjäl mig på detta, det var nog det jobbigaste!

Synd att vi bor så långt ifrån varandra, annars skulle vi kunna ta en bus-tur i skogen nästa sommar när din är fullt igång igen.
För jag slår vad om att hon kommer igen! ;)

Har du funderat över om det verkar ha något med vädret att göra??
Om han blir sämre vid hastiga väderomslag?

Jag inbillade mig att det hade inverkan på min häst när hon var dålig.
Tyckte hon blev sämre när det plötsligt slog om från varmt till kallt, från torrt till fuktigt!?

Kanske bara inbillning som sagt, hjärnan funderade ju ihjäl sig på tänkbara orsaker till knackigheten :crazy:

majja22 skrev:
Har du funderat över om det verkar ha något med vädret att göra??
Om han blir sämre vid hastiga väderomslag?

Jag inbillade mig att det hade inverkan på min häst när hon var dålig.
Tyckte hon blev sämre när det plötsligt slog om från varmt till kallt, från torrt till fuktigt!?

Kanske bara inbillning som sagt, hjärnan funderade ju ihjäl sig på tänkbara orsaker till knackigheten :crazy:

Japp!
Här har det funderats över allt tänkbart! Jag har fört dagbok i olika omgångar genom åren över hur han mår och då även på väder och vind.

Min ponny blir bättre vid kyla. Han är extremt värmekänslig, han får tex "koliksymptom" om han blir överhettad. Han har lurat mig och veterinärerna de senaste 2 höstarna att han haft kolik när det egentligen var för varmt! När jag klippte gick det över.. Så i år är jag beredd.. Han blev denna veckan klippt.

Jag har även märkt att han blir sämre av liniment? Har ju i olika omgångar provat att linimenta och linda honom, vid vrickningarna bland annat och då går han mycket sämre dagen efter.

Köpte även Back on Track. Det hade också en försämrande verkan på honom. Så kyla.. det gillar vi!

Då är det bara att kyla på då, och längta till vintern :)

Låter nästan som nån form av omvänd reumatism?? :crazy:

majja22 skrev:

Vet precis vad du menar. Man tänker och tänker och klämmer och känner.. Alla man pratar med får ge sin åsikt och sen tänker man lite till.

Men man kommer ingenstans. Många gånger tänker jag att jag ska ge upp och ta bort honom. Men oftast då så får han en bra period och hoppet tänds igen!

Han är ju en så härlig individ och han riktigt lyser av livsglädje trots att han är stel. Full av liv och bus.

Har ju i alla fall turen att han är klapphingst och har hållt sig mycket bra musklad hela tiden. Tror att det har hjälpt honom en hel del. Han ser faktiskt inte ut att ha stått i 5 år!! Ser ganska normal ut även om han skulle kunna ha lite mer muskler över ryggen. Dock så kan ju dessa endast skapas av arbete och där är vi ju inte ännu....

majja22 skrev:
Då är det bara att kyla på då, och längta till vintern :)

Låter nästan som nån form av omvänd reumatism?? :crazy:

Det är precis vad jag brukar beskrivad det som när någon inte förstår!!

Kanske skulle exportera honom till Eskimåerna.. ;)
Hoppas bara att dom har mint där. För det är hans stora last!

Mint? :rofl: :rofl: :rofl:
Min skulle flemma i tre timmar om jag stoppade en minttablett framför näsan på henne :rofl:
Fast jag var lite fascinerad häromdagen då min faktiskt åt en bit kanelbulle, hon äter annars INGET som inte är gjort för hästar! Förutom morötter och äpplen och sånt då.
Men kaffe ville hon INTE ha till bullen, då åkte överläppen upp i hundranitti knyck på en halv sekund :p Sötisen!

Jag hoppas ialla fall, och fortsätter hålla tummarna för att din pålle blir helt återställd tids nog!

majja22 skrev:
Mint? :rofl: :rofl: :rofl:
Min skulle flemma i tre timmar om jag stoppade en minttablett framför näsan på henne :rofl:
Fast jag var lite fascinerad häromdagen då min faktiskt åt en bit kanelbulle, hon äter annars INGET som inte är gjort för hästar! Förutom morötter och äpplen och sånt då.
Men kaffe ville hon INTE ha till bullen, då åkte överläppen upp i hundranitti knyck på en halv sekund :p Sötisen!

Jag hoppas ialla fall, och fortsätter hålla tummarna för att din pålle blir helt återställd tids nog!

Han är Irländare.. Alla irländare älskar mint!(i alla fall alla importer jag träffat på..många då min fd chef importerade själv, bland annat denne olycksfågeln)

Tackar för tummarna! Crusse behöver verkligen alla tummar han kan få. Skönt att din har piggat på sig! Hoppas att jag snart kan skriva in och berätta något liknande.

Ja, det hoppas jag också, jag vill gärna läsa om att din pålle är helt bra igen. :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama