Sv: Erlischias
Hej!
Jag har liksom Grängesberg haft en häst med långdragna problem efter sin erlichias, dock inte lika illa.
På min började det i okt-02, runthoppande hältor och muskelömhet i hela kroppen som kom och gick. Halt ena dagen, ohalt nästa. Det var dock alltid någonstans i kroppen hon hade ont. Min gick med detta i nästan ett år innan hon fick behandling. Veterinärerna ville inte ens ta blodprov på min tjej för att utesluta just B/E, konstigt tycker jag när inga ledbehandlingar hjälpte, och alla vet. stod och kliade sig i huvudet när de såg hur hon rörde sig(blockhalt i skritt, ohalt i trav, blockhalt flera varv på volt för att i nästa sekund gå helt klockrent!)
Nåväl, hon fick sin behandling (inte akut erlichios mao) i sep-03 och hältorna och det kroppsonda försvann som ett brev på posten
Dock var hennes dagsform väldigt varierande ett helt år efter. Vissa dagar pinnade hon på, glatt framåt och gick klockrent. För att vissa dagar vara väldigt stel och stapplig. De dagar hon var som värst fick hon stå (men natrurligtvis gick hon i hage från morgon till kväll).
Hursom, under detta år blev det endast tömkörning och promenader. Dels för att hon inte var helt ok i kroppen (fast hon var som sagt inte halt, men däremot stapplig och eländig), och dels för att bygga upp henne ordentligt med tanke på den långa konvalecensen.
Förra sommaren-04 var hon helt plötsligt som ny igen!
Började skritta lite försiktigt i juni, men lyckan varade bara ett par veckor, sen lyckades hon hitta på andra tokigheter som dock INTE hade med erlichiasen att göra, men som gjorde att hon blev konvalecent ,återigen, till september.
Skrittade igång henne försiktigt i slutet av september-04. Började med 15-20 min varannan dag. Tömkörde och tog promenader däremellan. Efter en månad ca ökade jag på skritten till 30-40 min varannan dag och sen ökade jag på med ytterligare en dag vecka osv tills jag var upp i 5 dagar/vecka. Minst en dag/vecka(oftast 2) tömkörde jag och en vilodag i hagen.
Först i mars i år började jag lägga in lite korta travpass och nån månad senare lite galopp. Då hade jag skrittat i drygt 5 månader, och jobbat med henne en hel del i skritten, så hon hade fina muskler
Nu rids hon som vanligt, hon är dock ingen tävlingshäst, men alla gångarter, lite dressyr i paddocken, hoppar vanligt och terränghinder(dock inga långa pass), lite galoppjobb osv.
Och hon är fräschare än någonsin
Ett år tog igångsättningen ungefär, vilket jag tycker är rimligt med tanke på att hon inte blev riden på 2 år.
Hur du ska göra med din häst är svårt att svara på eftersom dom repar sig olika efter behandlingen, en del får inga följdproblem alls, vi hade en hel del
Mitt enda tips är att LYSSNA på din häst! Hur är dagsformen? Hur mår hon?
Önskar dig ett stort lycka till, hoppas ni snart är igång igen!