Erlichiosdrabbade travare

L

lsz

Sitter här och verkligen hatar fästingar :devil:

Lagom till tävlingsdebuten förra året drabbades min då treåriga häst av erlichios. Efter mycket om och men, hopp och förtvivlan har titerna gått ner och koordinationen fungerar bättre och bättre även om hon återfaller ibland och känns halt i varje ben (inklusive revbenen)
Vi tränar på de dagar hon känns fräsch och skrittar när koordinationen inte stämmer ordentligt. Enligt vår veterinär som jag har mycket stort förtroende för kan koordinationen spöka under lång tid efter infektionen.

Frågan är om det är dags att ge upp :confused: .......jag älskar den här hästen och har haft henne sedan hon var "spermie". Hon gillar verkligen att springa och jag har tid att vänta ut henne men ibland känns det som om man kör huvudet i väggen. Lagom när man fått upp hoppet spelar sjukdomen oss ett spratt och man får börja om från ruta ett igen....suck :cry: .....det har nu gått ett år sedan den akuta fasen (som var mycket kraftig)
Allmäntillståndet är mycket gott. Gott hull, blank hårrem, pigg och glad.....ibland lite för löpsugen för sitt eget bästa ;)

Forskningen kring erlichios när det gäller travhästar verkar nästan obefintlig och man får olika svar beroende på vem man frågar.

Jag vill nu veta vad ni har för erfarenheter av sjukdomen och hur ni lagt upp träningen efter det att symtomen försvunnit.
Hur många har lyckats komma till start och hur många har fått bestående men ?

Vore väldigt tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter....och jag menar då erfarenheter av just starthästar inom travet.

// Suzanne

Sv: Erlichiosdrabbade travare

En bekant till mig hade i alla fall en häst som "har det svenska rekordet i blodvärdet".den kom tillbaka på banan.
Själv har jag noll erfarenhet,inte mycket fästingar norr om dalälven :bow: .

...känner mig lite ensam....är det ingen som vill dela med sig av erfarenheter.....eller som kan "peppa" mig lite :confused:

Körde ett långsamt jobb igår (1:40) och hoppet steg, men jag vet ju att det kommer ett bakslag igen.....snart :cry: .....eller har det gått över nu :idea:

Vet en häst för längesen som var drabbad. Han återfick tyvärr aldrig full kapacitet, kunde tävla men var inte alls samma häst som innan han blev sjuk.
Fast jag tror att det är lite individuellt hur hästarna blir efter att ha varit sjuka.
Synd att det inte finns vaccin mot fästingsjukdomar.

Tack för svar.......har också hört att det är svårt att komma tillbaka till full kapacitet.

Eftersom min häst är så pass positiv till att jobba och blir grinig när hon står still, verkar ju i alla fall huvudet inte tagit någon skada och det känns oerhört viktigt för mig.

Att komma till start vore självklart jättekul, men märker jag att hon blir deppig av att inte hänga med i loppen får det vara med tävlandet. Vi får hitta ett annat jobb åt henne den dagen.

Mitt största dilemma är att veta när "störningarna" är normala efter sjukdomen och när det handlar om riktiga "varningar" eller spänningar.
Det finns ju en risk att man blir hemmablind och missar en begynnande skada och de vore inte kul.

Jag har haft ett antal borrelia/erlichia hästar i stallet...en del utvecklar inte symptomen alls , men de som gör det är svåra att få tillbaka, det kommer ju i skov och ena stunden är dom hur fräsha somhelst för att vara "av" nästa dag....jag har dock ett medel som skall vara bra för borrelia, vet inte om det funkar lika på E...men det skadar inte att prova kanske.... *trollpackan martha* :p

Spännande med trollpackor :D , men vad är det medlet hjälper mot ?
Hältorna, immunförsvaret eller mot själva infektionen ???

Den akuta fasen är ju redan över och det är "efterdyningarna" vi brottas med.

Jag tyckte att din flexijoint fungerade bra på lederna, men eftersom jag har en annan häst som närmar sig start är jag lite rädd för doping med tanke på att det innehåller Msm. Får bli enbart glucosamin......är en fegis :crazy:

jag gillar också hemlisar...bäst gillar jag dem jag ingår själv i :rofl: , skämt å sido. Har hört att det oftast tar väldigt länge att få dessa hästar i startdugligt skick...att det kan ta över ett år efter själva konstaterandet och behandlandet. Jag hoppas att det ordnar sig med din häst.

Låter lovande.......det har snart gått ett år.....jag kämpar vidare.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 299
Senast: mackan
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 682
Senast: scizofren
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat