P

piggis_83

Skulle vilja höra era erfarenheter o åsikter om erlichia (som jag tycker är väldigt luddigt....)

Min häst var nämligen hängig o magrade av lite i slutet på sommaren förra året, då trodde vi det var för att han sprang mycket för flugorna o det va ju extremt varmt. Ett flugtäcke, extra avmaskning o ÄNNU bättre bete gjorde då att han blev "normal" igen. Sen blev han hängig en period i november förra året. Han hade aldrig någon feber, men han kändes stel o konstig i ridningen. Så vi åkte direkt till kliniken med honom o veterinären va inne på vårat spår om att det kanske kunde höra ihop med det som hände honom i somras. Blodprover togs vid 2 tillfällen (ca 2 veckors mellanrum). Det första visade på höga värden av vita blodkroppar, men visade ingenting på erlichia eller borrelia. Det andra va mycket bättre, i princip normala värden. Hon gick även ner i luftvägarna o han hade en liten infektion där som precis blommat ut. Fick penicillin o sen dess har han varit bra o känts fin i ridningen....
....tills igår, då han hade lämnat lite av lunchhöet i hagen, va hängig o på kvällen hade han 40 graders feber, men åt o drack iallafall halvhjärtat. Misstänkte först kolik o gav honom väldigt blöt betfor o laddade med filmjölk. Men sen när han började äta så nja.... I morse hade han ingen feber (och inte nu vid lunchtid heller), men är fortfarande hängig.
Jag ringde veterinären idag på förmiddagen (här är det distriktsveterinärerna från en annan ort som har jouren på helgerna). Hon trodde bara det är en vanlig infektion, men jag vet inte om jag är envis (?) men jag ville gärna att hon kom ut o tog nya erlichia-prov, eller iallafall kollar blodstatus o allt sånt. Detta för att han har ju varit hängig o dålig 2 perioder tidigare på ett halvår, annars hade jag nog oxå trott att det bara är en vanlig infektion som går över så småningom. Efter ungefär 10 minuters tjat från min sida, lovade veterinären att komma ut i eftermiddag. Nu ringde hon o sa att hon inte tänker komma, utan att blodprovet får vänta tills på måndag. Kan ju tala om att hon inte är min ordinarie veterinär (ingen av dem har tyvärr jour, han som bor närmast hade säkert kommit om jag bett honom, men han är utomlands, så jag kan inte göra så mkt...)

Man har ju hört talas om erlichians febertoppar, men NÄR kan o ska man ta blodprov för att avgöra OM hästen har erlichia? Måste det ske när hästen har en febertopp (som nu) eller går det att vänta nån vecka o ändå se det?
Hon "trodde" att hans värden inte kommer ändra sig från idag tills på måndag. Men jag vet inte om jag litar på detta när en veterinär "tror" att det är så...??

Detta blev långt... men jag är så kluven!
Vad säger ni?
 
Sv: Erlichia

Tja, du kan ju inte göra så mkt, vägran hon kmma och ta blodprov så har du inget annat val än att vänta tills på måndag.

Ang. erlichias så har jag hört att dom kan ha infektion utan att visa högt antal titer på blodprov.. Och att om generella symptombilden stämmer in, och man kan utesluta annat, så kan man testa att behandla. Men, det är en tuff penicillinkur, så man får ju tänka på att medicinen kan ge negativa biverkningar också.
 
Sv: Erlichia

Ja han blev ju helt enkelt sjuk "fel" dag :smirk:
Tack för ditt svar, vet du vilka mer symtom erlichia ger? Hängig, febertoppar...?
 
Sv: Erlichia

Även muskelproblem, och hältor som kommer och går.
Hoppas det inte är det din pålle fått... Får hålla tummarna för att det vara är tillfälligheter. :)
 
Sv: Erlichia

Om du ska påvisa förekomst av bakterien (PCR) måste det ske när hästen är akut sjuk, dvs har feber. Det man oftast tar är ju ak-titrar, det är det inte lika bråttom med. Kom ihåg att du ska ta ett "parprov" dvs två prov med två veckors mellanrum och titern ska vara stigande, annars är det inte Erlichian som är sjukdomsorsakande utan titern är bara ett bevis för att din häst ngn gång kommit i kontakt med bakterien.
 
Sv: Erlichia

Centaur: jag hoppas oxå innerligt på att det "bara" är en vanlig infektion o att han snart blir pigg igen som vanligt!
Harvester: Tack så mycket för svaret! Det ska jag se till så veterinären tar!! Jag har oxå hört talas om att provet ska tas med 2 veckors mellanrum. Jag hoppas att det inte blir för sent att ta provet på måndag (det gick ju inte idag...), utan att det fortf finns "spår" kvar av eventuell erlichia så det kan behandlas så fort som möjligt.

Vad exakt är titrar?
 
Sv: Erlichia

*KL* Hej! Håller med det som de tidigare skrivit. Allmänna symtom = hängighet lite från och till, vinglighet, diffusa hältor som "vandrar från ben till ben", ev. feber, ibland blir hästen lite aggresivare än vanligt; humörsvängningar över huvud taget - både i stallet och i ridningen; ena dagen känns det underligt och nästa dag känns allt bra, sedan en hos hästen seg dag och sedan en då han/hon är på tårna. Allmän variation i det mesta har jag fått erfarenhet utav.
Jag fick nämligen igår positiva svar på min hästs blodprov gällande både erlichia och borrelia :cry: Förhoppningsvis kom vi ändå på det relativt snabbt, och samtidigt som det känns skönt att få reda på varför han varit allmänt konstig de senaste 5 veckorna (hältautredde honom direkt för han kändes halt men veterinärern hittade inte en prick fel på honom, som han själv uttryckte det) så känns det ju förjäkligt. Ska vänta tills måndag på fler analyser av proverna för att få reda på mer. Så nu är det bara att hoppas på det bästa! :cry: Ursäkta, var inte meningen att sno din tråd! Men jag råder dig absolut att ta blodprov så fort du kan få ut en veterinär! Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 157
Senast: WildHorse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 920
Senast: Flixon
·
Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 471
Senast: Santoxen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp