U

Uddatyp

vad är symptomen?
märker man om dom har de? hört att dom kan gå med de utan att man vet om de?
 
Sv: erlichia

Symptom, akut infektion i 1-9 dagar: Hög feber, blödnings och ödemtendens eftersom de får inflammation i blodkärlen och minskat antal blodplättar, minskad blodbrist. Dock får föl samt unghästar en lidrigare form hästar över 3 år får generellt feber, sänkt allmäntillstånd, ev. påverkan på hjärnan och rörelsesvårigheter. Sjukdomen är ej kronisk.
 
Sv: erlichia

symtomen kan vara väldigt diffusa, en häst i stallet hade det under en lång tid utan att det upptäcktes.
 
Sv: erlichia

är olika symptom på olika hästar tror jag.

Min har haft det 2 ggr.
Första gången blev hon stel och började matvägra. Tog ut veterinär som tog blodprov och fick då beskedet.. Men denna ska hon haft ett bra tag och smög sig på.

Andra gången fick hon väldigt hög feber (40 grader) och stod bara och skaka.. Fick en akut behandligt och har hittills varit bra.

Det kan ligga i kroppen utan symptom men det brukar visa sig till slut. Gjorde det iallafall på min tjej.
 
Sv: erlichia

Min pojke har haft det. Fick inte akut utan kom långsamt. Hade precis köpt honom så det var lite svårt att upptäcka först. Hade hälta som vandrade runt och gick över på en dag. Sen fick han som brännsår som blödde och varade. Kom över natt och dan efter var det helt läkt. :crazy: Sen stel och fick ont i ryggen. Det tog ca 6 mån innan han var "symptomfri" men kunde fortfarande ha "känningar" av det upp till 1½ år efter.
 
Sv: erlichia

Min häst har erlichia och jag har inte haft några symptom på honom. Han har aldrig haft feber, nedsatt allmäntillstånd så att jag har reagerat. Ingen aning alls om när han blev smittad, misstänkte det inte ens förrens jag fick svar på blodprovet att han hade det. Tog provet bara för att kunna utesluta alla tänkbara möjligheter till att han senaste åren har vart lite knackig i bakkärran varje höst. Dock var det så låga värden att vet uteslöt den möjligheten.
 
Sv: erlichia

De kan i princip få vilka symptom som helst. Men de vanligaste är återkommande febertoppar, ofta väldigt regelbundna, tex. hög feber, upp mot 40 grader var 7:e dag etc. Ihållande feber i kombination med kraftigt svullnade ben. Även diffusa hältor som vandrar mellan alla benen. Kan visa sig nästan hur som helst som sagt.
 
Sv: erlichia

När min fick det så hade han väldigt hög feber (40,5) han kunde inte röra sej utan ålade lixom fram. Groparna över ögonen var svullna som tennisbollar och han vägrade äta. Han fick 5 olika mediciner för att bli av med det. Gick ner nästan 100 kg i vikt på väldigt kort tid och var konvalecent i 6 månader. Jätte roligt när man ägt hästen 1 år och allt hade börjat fungera. Fast skönt för hästen, första sommarbetet för honom på ca 7 år.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Sirap
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 749
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp