Erlichia (osäker på stavningen)

shady

Trådstartare
Hur många gånger kan en och samma häst ha erlichia eller borrelia utan att ta skada av det? Kan ju inte vara bra att gång på gång få gå på behandling. Någon som vet?

Är en ponny jag vet som nu har haft det för 3 eller 4 gången på bara några år. Ponnyn är också dammkänslig så den går på medicinering i olika omgångar. Kan det sätta ner imunförsvaret så pass att den blir ännu dåligare vid fästingsjukdommarna? Tacksam för svar.

Sv: Erlichia (osäker på stavningen)

Irlichios behandlas effektivast med TetraC, 6-10 dagars behandling.
Behandlingen är så pass stark för hästen att chanserna att den stryker med på kuppen är så pass stor att veterinärer helst låter bli att behandla och istället låter sjukdomen få en chans att läka ut (ca 6 månader).
Svarar hästen negativt på behandlingen så kan den dö inom 24 timmar.

Så gällande denna fästingburna sjukdom så är behandlingarna lite av ett ryskt roulette?

Hur många gånger en häst kan ha Irl. utan att ta skada vet jag ej.
Irl. kan ge diffusa problem som inte relateras till den faktiska sjukdomen utan istället till hältor, stelhet, influensa m.m. Tror att det är många hästar som haft detta utan att få korrekt diagnos.

Denna häst är alltså för 3 eller 4 gången på tio dagars behandling. Vad den behandlas med vet jag inte. Men vet att jag någon gång hört att det är inte bra om dom behandlas för många gånger. Men vart eller varför kommer jag inte ihåg.

Den här hästen har det blivit så att orken inte finns. Alla dom gångerna det blivit konstaterat att det varit fästing sjukdom. Våran chettis fick för några år sedan borrelia, men han blev stel och gick fyrkantigt i hörn.

Borrelia ger tydligare symptom och vad jag vet åtgärdas med annat preparat.

I våra trakter behandlar inte veterinärerna med 10 dagars kur - de anser att man bara behandlar så lång tid om man tycker det är värt att hästen dör.
Ja, ja oavsett...behandlingen mot Irlichios sliter och är inte bra men är hästen så pass sjuk att den lider så har man inte så mkt val?

ecssory skrev:
Borrelia ger tydligare symptom och vad jag vet åtgärdas med annat preparat.Jo det måste det göra i och med att det syntes så väl på honom.

I våra trakter behandlar inte veterinärerna med 10 dagars kur - de anser att man bara behandlar så lång tid om man tycker det är värt att hästen dör.Är det så stor risk att dom dör av denna 10 dagars behandling?

Ja, ja oavsett...behandlingen mot Irlichios sliter och är inte bra men är hästen så pass sjuk att den lider så har man inte så mkt val?Men då kan det ju knappas vara bra att behandla 3-4 ggr på några år. Att dom behandlar beror väl på att det är en tävlingsponny. Dock 18 år. Åldern kan ju inte vara en fördel heller precis.

10 tecken.

Är du säker på att hästen var sjuk pga av fästingburen infektion och inte ngt annat? Vilken sjukdom var det?

Akut ehrlichios är hos häst en svår akut sjukdom som tar några månader att hämta sig ifrån. Man måste skilja på sjukdomen och det faktum att hästar som exponerats för ehrlichia via ett fästingbett får antikroppar i blodet som består minst ett halvt år och sen nästa sommar får de antikroppsstegring igen när de stöter på ehrlichia igen osv utan att bli sjuka. Experimentella studier tyder på att om en häst haft akut granulocytär ehrlichios en gång så kan den inte få det igen. Kronisk ehrlichios har inte påvisats någonstans men det pågår en studie på SLU om detta.
Borrelia är litet annorlunda och svårt att koppla symptom till blodprover. Las om Borrelia och Lymes sjukdom kan man läsa på Hippocampus.slu.se

Till ecssory
risken att dö av akut gran ehrlichios är sannolikt större än risken att dö av tetracyklin. Dock kan man ge andra antibiotika i det tidiga skedet.

Blodprover är tagna som påvisar stora mängder erlichios. Har varit så varje gång. Nu är det ju inte min häst utan en i stallets. Var bara nyfiken just på det här med att den skall medicineras i 10 dagar, och om det var bra för hästen. Den har ju trotts allt påvisat detta genom blodprov nu ett antal ggr.

Någon annan sjukdom påvisades inte nu så vitt jag vet.

Menar du alltså att en häst som haft erlichios 1 gång akut aldrig kan få det igen? Men varför visar blodprovena det då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 680
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 972
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka