erfarenheter hälta i samband med hovbroskförbening och benpålagringar i kotled.

F

Fantasi

Jag skulle behöva lite synpunkter,
Det är så här att jag har ett kallblodssto som jag åkte in med till vet i höstas pga hälta, det visade sig då att hon var ca 1 1/2 gradig halt på båda framkotor.
Vid rönken så visade det sig att hon hade måttliga(hf) och lindriga(vf) benpålagringar fram i sina kotleder.
Samtidigt upptäcktes hovbroskförbening, kraftig sådan enligt vet, men uppvisade ännu ingen hälta.
hon har sprutats tre ggr och var då fortfarande halt vid 3:e återbesöket, visade tydlig markering på vf på volt.
efter en månads skritt återbesök, halfri vid böjprov på gång men kunde ej longera pga halka.
"friskförklarad" med en osäker prognos för framtiden.
Jag vet nu inte hur mycket jag vågar rida denna häst, har funderingar på att låta henne gå som sällskapshäst/skogsmulle åt någon i ställe så hon slipper tyngre arbete och krav då jag vill undvika att hältan återkommer.

är det någon här som har erfarenhet av benpålagringar i kotleden? hur har det gått för era hästar? ridbarhet?
hur skulle ni gjort?
Vad har ni för erfarenheter utav hobroskförbening då det upptäcks så sent(15år) och ännu ej ger tecken av hälta?



Synpunkter tack...:bow:
 
Sv: erfarenheter hälta i samband med hovbroskförbening och benpålagringar i kotled.

Ingen??:confused: :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 635
Senast: Josofinito
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 606
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 730
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp