Erfarenheter av synfel

Krati

Trådstartare
Ni som har/haft/känner häst med någon form av ögonskada / sjukdom som gjort att hästen ser sämre. Jag skulle vilja veta hur hästen uppfört sig, hur den har fungerat att rida osv.

Jag har en häst som jag misstänker ser dåligt. Ska givetvis undersökas hos veterinären men jag skulle vilja höra andras erfarenheter.
Jag tycker att han på senare tid har ändrats väldigt mycket i sitt sätt. Han är nervös, stissig och lättskrämd(mer än vanligt).
Därför undrar jag om det (bara) är synen eller om han kan ha ont någonstans också.

Så dela gärna med er av era erfarenheter :)

Jag har en häst som har något sämre syn på ena ögat på grund av ett ärr efter en skada. I början var hon lite mer lättskrämd om man gjorde hastiga rörelser på den sidan när man stod nära (typ i stallgången) men det händer inte längre. Det enda jag märker nu är att hon kan vara lite känsligare om jag longerar eller tömkör på en volt och det skadade ögat är på utsidan. Då kan hon reagera på saker som händer utanför padocken eller på ridhusläktaren exempelvis. När jag rider har jag inte märkt någon skillad alls och detsamma gäller i hagen.

Under läkningen hade hon en "lapp" för ögat och såg inget alls och jag måste säga att hon vande sig väldigt fort. Det var bara i tränga urymmen (typ inne i stallet) som hon ibland gick in i grejer, annars märktes det i princip inte att hon inte såg på ena ögat.

Min som innan var HELT otittig började bli spänd att rida, tittig och skyggade för saker på höger sida. Bara höger sida. Red man samma väg fram och tillbaka var det bara saker på höger sida som var farliga, och på tillbakavägen var saker som innan varit på vä sida och hon inte reagerat på, plötsligt jätteläskiga när de kom på hö sida.

Red henne 1 v med "blint högeröga" (igentejpad flughuva, så höger blev svart) och hon gick som vanligt förutom vred huvudet mer. Men helt otittig. Där togs beslut om att ta bort ögat då hon helt klart började förlora synen på det. Hon togs bort av annan orsak innan det dock.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 088
Senast: Icfafn
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka