Erfarenheter av Phaeton x ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fantastic
  • Startdatum Startdatum
F

fantastic

Undrar vad ni tycker om anglo hingsten Phaeton x? Han är morfar till min lilla fölis! Jag vet att han gick bort för en tid sedan men är det någon som har en häst efter honom eller i stammen? Vet inte så mycket om honom förutom att han var lite svår och het...

I Flyinges egen hingstkatalog för 1995 står under Premieringsnämndens utlåtande:
"Högelegant angloarab som själv visat stor talang i både hoppning och fälttävlan. Exteriörförvärvningen verkar mycket bra med en stor andel diplomston. Kvalitetesbedömningsresultaten är på ett begränsat material också lovande, särskilt i hoppning. Samtidigt finns det iakttagelser som tyder på att en del av Phaetons avkommor, liksom han själv, ibland kan vara något egensinniga. Han bör därför i avvaktan på en värdering av sportresultaten användas till mentalt stabila ston av god storlek"

Jag kan säga att mamman (alltså e: Phaeton) var mkt svår och gick till sist inte att rida pga sina ständiga upptåg. Bebisen jag har verkar tack och lov mkt lugn och stabil. Är en riktig klippa på allt! Snäll att leda sköta, lyfta ben osv.

Vilken tur att fölisen inte verkar ha ärvt sin mammas humör!

Jag har hört rykten om att Phaeton togs ur aveln på grund av sitt humör, men jag vet inte hur pass sant det är.

Själv har jag aldrig träffat någon avkomma till honom, men jag såg honom på en hopptävling i mitten av 80-talet, men tyvärr gjorde han inget bestående intryck på mig :o

Jag har haft "nöjet" att rida två Phaeton x avkommor... Otroligt snygga hästar med bra rörelser båda två, och fullständigt omöjliga att ha att göra med, så det är bara att hoppas att din fölunge ärvt pappans humör ;)

Min kompis har ett sto e Phaeton och vad jag förstår är det en trevlig häst. Hon har dessutom en period gått som lektionshäst utan problem.
Hon har haft fem föl varav en går svår hoppning. Det sista föddes i år.

VARFÖR avlar man på ett sådant sto än mindre köper en avkomma efter henne, man diskuterar hur seriös man kan vara och så avlar man på istadiga idioter till ston. Mitt råd slå ihjäl märrdj-len.

Fast Phaeton själv kan ju inte ha varit alltför jäk*lig.. med tanke på hans egna framgångar på tävlingsbanan!
Om han nu själv hade varit totalt ohanterlig, hade han knappast haft mästerskapsframgångar i både fälttävlan och hoppning.... :crazy:
Nu vet jag själv inte hur han var... inte heller har jag arbetat med någon avkomma.... Men det var bara en reflektion gällande Phaeton själv :bump:

Hans temperament var inte högt hållet av dåvarande Flyingepersonalen

Det vet jag ju i och för sig inget om :)
Men det jag menar är att en häst som har totalt ohanterbart temperament, skulle inte kunna prestera i tävlingssammanhang... särskilt inte på de nivåerna.
Skulle varit intressant att få höra vad Peder (Fredricsson)
ansåg om hans temperament och ridbarhet... :)

har en avkomma med han i stammen.
min häst har vart mkt svår att ha och göra med hanteringsmässigt och ridmässigt.
hoppar superbra, rör sig bra!
nu börjar dock han bli snäll och trevlig. tom min orutinerade lillasyster har äntligen fått börja rida honom.

Han har visat sej vara en ypperlig förärvare som morfar! Se tex stoet Tangent som lämnat så mkt fina avkommor! ;)

Har dock träffat sto efter honom som skarpt markerade sitt revir...detta stoet avlades det på och fölen fick INTE det temperamentet som hon har...de var snälla och lugna och mkt fogliga. ;) :D

Just därför valde jag att köpa det här fölet för jag som flera andra har hört att han ska vara mycket bra i tredje led! Ang stoet (mamman) som är efter Phaeton betäcktes med en mkt lugn och harmonisk hingst, vilket verkar ha gett bra resultat. Hon har även fått andra avkommor som alla blivit bra med härliga steg och jordens hopp teknik. Jag var mest intresserad av vad andra hade för erfarenheter av Phaeton. :)

Har inte sagt att han var ohanterbar men hade och nedärvde ett mycket ofördelaktigt temperament och varför detta plötsligt skulle tillföra något i tredje led har jag svårt att förstå.Och hans prestationer med placeringar i msv hoppning och LA D och msv 1 dagars i Fälttävlan är väl inte av Elitkaraktär

Om jag inte minns fel så fick han väl en 10:a dvs fullpott på sin hoppkapacitet. ;)

Att han inte tävlade högre berodde nog mer på brist på ryttare än på kapacitet....han var ju inte så flitigt använd...så de tyckte nog inte det var lönt. ;)

Vi behöver mer angloaraber i halvblodsaveln...bra sådana! ;)

Jag har aldrig hört något om att han är bra i tredje led ännu...men däremot har jag märkt en hel del trevliga hästar med honom som morfar! ;)

Han fick 10 på hoppningen i bruksprovet han gjorde som 4-åring, men bara 6/6 på det han gjorde året efter :o

Håller med om att det behövs bra angloaraber i halvblodsaveln!

Sv: Erfarenheter av Phaeton x ?

För ett halvår sedan köpte vi vår häst Safir. Han har Phaeton x som morfar. Vi köpte Safir direkt av uppfödaren till honom, hon hade alltså hans mamma. Denna mamma var tydligen som hon beskrev det väldigt sur och otrevlig och jobbig. Safir blev motsatsen. Han är alltid glad och världens snällaste!

Hejsan
Jag har ett underbart sto -94 efter Phaeton X. Hon är väldigt lik honom utseendemässigt. Hon rör sig mycket trevligt och hon är underbar i temperamentet. När jag köpte henne så var hon ganska svårt misshandlad pga att de inte klarade av henne. Hon har en stark vilja och hon tar lätt över människor och djur som inte är så starka. Med kärlek och konsekventa regler är hon i dag en häst som är väldigt positiv och jag funderar stark på att avla på henne snart. Sen får man ju inte glömma att modern spelar in också. Vad synd att så många har dåliga erfarenher av Phaeton för mitt sto är världens snällaste och mysigaste häst. Dock har hon en bra gnista vid ridning men hon är aldrig dum och elak.

Jag red på en ridskola för några år sedan och en av mina favoriter var ett sto e. Phaeton x. Hon var lite galen men inte svår, mest glad :) Och om hon funkade som ridskolehäst borde det ju betyda att hon har rätt bra psyke och temperament.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka