Erfarenheter av "nätdoktorer"

Butterflyflip

Trådstartare
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken.

Av vissa privata anledningar så känner jag att jag måste vända mig någonstans och prata med någon, vilket jag inte gjort förut och känner mig lite osäker. Jag undrar därför om någon har erfarenhet av att prata med psykolog hos kry eller andra appar? Jag vänder mig främst till de som tagit kontakt med t.ex kry för att prata om depression/liknande.

Vad är era erfarenheter av sådana "onlinebesök"? Positiva/negativa? Borde jag vända mig till min fysiska vårdcentral istället? Tänkte att det skulle vara smidigare att boka ett "onlinebesök" hos Kry än att boka hos min vårdcentral och sedan fysiskt ta mig dit nämligen. Känns som att det är större chans att det blir av om jag bokar onlinesamtal...

Jag kanske övertänker det här men skulle kännas skönt att veta vad andras erfarenheter är. Tack i förhand!
 
Min åsikt är att det är bara att börja på nått vis. Testa! Online går ju fortare och smidigare, och du kan alltid byta till att åka till en person rent fysiskt sen om du vill också.
 
Jag har gjort det en gång, resulterade bara i att de skrev upp mig som för svår patient för dom.
Men med lättare symptom går det nog att få hjälp.
Jag åkte i slutet av november ifrån hemstaden och då också ifrån min psykolog, så vi har haft flera samtal via telefon. Det fungerar, så ser inte varför det inte skulle fungera med en app.
 
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken.

Av vissa privata anledningar så känner jag att jag måste vända mig någonstans och prata med någon, vilket jag inte gjort förut och känner mig lite osäker. Jag undrar därför om någon har erfarenhet av att prata med psykolog hos kry eller andra appar? Jag vänder mig främst till de som tagit kontakt med t.ex kry för att prata om depression/liknande.

Vad är era erfarenheter av sådana "onlinebesök"? Positiva/negativa? Borde jag vända mig till min fysiska vårdcentral istället? Tänkte att det skulle vara smidigare att boka ett "onlinebesök" hos Kry än att boka hos min vårdcentral och sedan fysiskt ta mig dit nämligen. Känns som att det är större chans att det blir av om jag bokar onlinesamtal...

Jag kanske övertänker det här men skulle kännas skönt att veta vad andras erfarenheter är. Tack i förhand!
Jag läste om det där med att prata med psykologer osv och tjatat med psykologer och dom tar inte mycket andra problem än lättare depressioner mer eller mindre. Så är det något mer avancerat så är det bättre att söka på annat håll.

Förstår dock att dom inte tar mera avancerade fall då mycket handlar om att bedöma kroppsspråk osv, man pratar ju på flera sätt än med ord oftast.

Men mot lättare problem så kan jag tänka mig att det är perfekt.
 
Kollade nu på 1177 på min vårdcentral för att kika på tider att boka för videosamtal för ”första bedömning” och det ligger inga tider ute. Känns hopplöst redan. Vet inte om jag behöver käka antidepp så kanske är lönlöst att ens prata med kry nu när jag tänker efter. Brukar aldrig ha kontakt med vårdcentralen, kan man ringa dit i hopp om att få tid? Orkar inte hålla på och krångla, då skiter jag nästan i det eller byter vc
 
Kollade nu på 1177 på min vårdcentral för att kika på tider att boka för videosamtal för ”första bedömning” och det ligger inga tider ute. Känns hopplöst redan. Vet inte om jag behöver käka antidepp så kanske är lönlöst att ens prata med kry nu när jag tänker efter. Brukar aldrig ha kontakt med vårdcentralen, kan man ringa dit i hopp om att få tid? Orkar inte hålla på och krångla, då skiter jag nästan i det eller byter vc
Ta kontakt med din vårdcentral via 1177 och skriv precis som du känner! Säg att du önskar tid, men föredrar videomöten. Gissar att man kanske vill ha ett första möte med dig men allt det där kan ju din vårdcentral svara bäst på. Det går i varje fall snabbt för dig att sända i väg ett meddelande via 1177 när helst du orkar ta tag i det och så får du svar om hur du bäst går till väga.
 
Jag har haft kontakt med några olika; Min Doktor var bra tills jag inte längre orkade fylla i deras formulär utan skrev istället, det jag fyllde i stämde inte utan jag ville bara bli kvitt formuläret så det gick inte alls hos dem, Mendly var bökiga, bedömde mig som medel till svårt deprimerad enligt samma formulär men jag fick byta psykolog tre gånger för att hitta rätt, väl rätt tyckte jag om råden hon gav men så mitt i allt visade det sig att tiden var ute, de hade bara ett visst antal besök, femton tror jag, och de räknade även böket i början så där blev jag bara hänvisad till vårdcentralen. Jag drog mig för att prata med dem, har försökt innan utan att lyckas (ogillar att jag känner de som behandlar) så nu testar jag pratamera.nu och än är den psykologen bra.

Ge det ett försök eller ännu hellre flera, det är så mycket enklare än vårdcentralen som i alla fall jag har svårt att få kontakt med.
 
Pratade med Kry när jag panikgrät på jobbet pga nära väggen. Men då var det en läkare och ej psykolog. Blev erbjuden antidepressiva men tackade då nej, men blev sjukskriven två veckor. Så kanske inte riktigt det du frågade efter ändå. Det fungerade i alla fall smidigt och bra.
Annars har jag haft videosamtal med min läkare på VC utan problem och psykoterapeuten jag gick i KBT hos erbjöd även videosamtal för den som behövde/ville.
Finns flera KBT-behandlingar via internet, en vän till mig gick en sådan. Man fick läxor att göra emellan gångerna etc. Sidan heter internetpsykiatri och drivs Region Stockholm, vet ej hur det ser ut om man ej tillhör den regionen men kanske finns liknande. I alla fall så upplevde min vän bra resultat, hon var väl framförallt deprimerad och hade ångest.
 
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken.

Av vissa privata anledningar så känner jag att jag måste vända mig någonstans och prata med någon, vilket jag inte gjort förut och känner mig lite osäker. Jag undrar därför om någon har erfarenhet av att prata med psykolog hos kry eller andra appar? Jag vänder mig främst till de som tagit kontakt med t.ex kry för att prata om depression/liknande.

Vad är era erfarenheter av sådana "onlinebesök"? Positiva/negativa? Borde jag vända mig till min fysiska vårdcentral istället? Tänkte att det skulle vara smidigare att boka ett "onlinebesök" hos Kry än att boka hos min vårdcentral och sedan fysiskt ta mig dit nämligen. Känns som att det är större chans att det blir av om jag bokar onlinesamtal...

Jag kanske övertänker det här men skulle kännas skönt att veta vad andras erfarenheter är. Tack i förhand!


Nu vet jag ju inte vad ditt mående handlar om men jag tänker att det finns möjligheter till ickemedicinskt samtalsstöd som inte är via app eller digitalt möte hos VC om det är svårbokat.

Jourhavande präst finns på 112 där du ber att få tala med präst.
Jourhavande medmänniska finns på 08-702 16 80.

Om det är kurator eller psykolog du vill tala med specifikt så ring din närmast VC och fråga om hur de arbetar och om möjligheten till samtalsstöd över telefon eller videolänk. :heart
 
Jag har använt mig av psykolog via app, men fick endast snabb bedömning, utskrivning av milda lugnande, och en uppmaning att söka mig till VC. Rekommenderar VC i första hand för samtalsterapi.

Däremot finns det en app som heter 29k som jag tycker är väldigt bra, den har kurser och gruppterapi via chatt, övningar för olika syften mm. Skapad av svenska psykologer och forskare, så inget new age humbug!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 977
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 967
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp