Erfarenheter av långhårig collie?

M

Moheed

Vi vill som nästa hund (om några år) ha en långhårig collie, men har hört så mycket negativt om rasen såsom rädsla för främlingar, golvrädsla ( :eek: ) ljudkänslighet, skälliga, ögonproblem mm. Det måste ju finnas bra collies också! Vad har ni för erfarenheter? Finns det olika inriktningar inom collieaveln, såsom t.ex utställning/bruks?

Sv: Erfarenheter av långhårig collie?

Nu är väl dom flesta avlade för just utställning och självklart sällskap, det handalr egentligen bara om att hitta rätt kennel och inte bara ta den närmast till hands. Jag köpte en av mina hundar från skåne (och jag bor rätt långt norrut) för att kenneln passade mig och lät väldigt seriös. Vad tänker du ha hunden till? För om du vill träna mycket lydnad och kanske bruks så funkar ju korthårig collie väldigt bra och sen är ju dom jättefina också :) .

Jag vill ha den till en familjehund och vardagsträning av lydnad, bruks etc. Bus, lek, träning och skogspromenader i princip. Det viktiga är att det är en tillgänglig och social hund som gärna hänger med på det mesta och det är väl där mina funderingar kommer in när jag har hört att de kan vara precis tvärtom om man har otur. Visst kan väl en del av beteendet bero på uppväxt/uppfostran. Det jag är rädd för är att få en ängslig och osäker hund. Nu har jag en schäferhane som är så himla störtkär i alla människor han möter och alltid så positivt inställd. Det vill jag ha i en hund, men det som gör att jag vill byta ras är schäferns inre stress som aldrig verkar försvinna. Många bekanta med schäfrar har samma erfarenhet tyvärr. Annars är det en mycket trevlig ras! Jag har träffat en del collies, både långhår och korthår. Korthåren verkar ha ett lite vassare temperament än långhåren av någon anledning.

Det finns fina collies också! Vet inte om rasen är särskilt indelad, de flesta är nog inriktade på utställning men jag vet också att det FINNS uppfödare som föder upp riktiga brukscollies. När jag träffar deras hundar blir tom jag lite intresserad av lh collie. :D

PM:ar dig! ;)

Det finns MÅNGA olika typer av collie. de är ju olika individer dom oxå. Men ögonsjukdommar är ganska vanligt. Lika vanligt som höftlederna på tyngre hundar, dvs. en "barnsjukdom".
Jag har 2 collie själv + att min far har en.
Dessa tre är HELT olika, både till sättet och till utseendet. Så att alla collisar är skälliga, ljudkänsliga osv. det ska du ta med en nypa salt :)

Vill du veta mer så kan du PM:a mig :)

Penny_Lane skrev:
Förlåt att jag förstör din tråd.. men golvrädsla vad 17 e de??? :confused:

Ja, det undrade jag också när jag först hörde talas om det. Tydligen kan de (andra raser också) utveckla en rädsla för att gå på vissa typer av golv. Man vet väl inte riktigt varför det uppkommer. Teorier finns om dålig syn, rädsla för att halka på hala golv mm men det har väl inte riktigt gått att bekräfta vad det rör sig om. Det kan uppkomma i vilken ålder som helst. En del hundägare har blivit tvungna att lägga mattor överallt och då har det gått bra. Som jag förstått är det vanligare hos collie än hos andra raser, men därmed inte sagt att det är vanligt förekommande.

Skönt att höra lite positiva erfarenheter av rasen! :) Hur var de då, era hundar? Hur skulle du beskriva rasen utifrån dina erfarenheter?

Ja, det där med lite mer bruksinriktning på collien tycker jag verkar vettigt. Förlåt alla collieutställare/uppfödare! :angel: Jag vet också uppfödare som tycker att det går stick i stäv med ursprungscollien, som skall vara en utpräglad vallare utan jaktkamplust och alltså ingen brukshund i vår bemärkelse. Jag ser ingen fördel med en enorm vallinstinkt om jag inte skall använda den till vallning. Bekanta med andra vallhundsraser har sina problem med just den instinkten. Visst kan man väl använda den till vallning om man vill ge hunden den stimulansen, men här i trakterna är det i princip omöjligt att komma med på en vallhundskurs om man inte har border samt tillgång till egna får. Det är stor konkurrens om platserna på kurserna så att komma med en sällskapscollie och inte ens ha egna djur, ja då är det kört.

Kul att du är intresserad av collie!
Jag har haft 4 collies (är inne på hundarna 3 och 4 nu) och det är verkligen hunden med stort H för mig! Collie nr 2 hade tyvärr ganska dåligt temperament, men de andra tre är/var helt underbara, sociala och vänliga. Har inte sysslat med bruks, men det är säkert roligt samt bra att sysselsätta hunden. Lite lydnad har vi dock hållit på med. Den ena av mina nuvarande hundar är köpt som utställningshund medan den andra nog egentligen skulle passa bättre för bruks (men han ääälskar utställning...).
Lite "ovanor" har de dock: tiken är sjåpig när det gäller hala golv, hon bryr sig dock inte om golvet hemma utan springer och får bredsladd... Hanen är väldigt skotträdd. Båda är i alla fall väldigt coola i alla andra sammanhang. De tycker att människor är enormt trevliga och intressanta varelser.

Ett tips när du skaffar collie är att du vänder dig till en gammal känd kennel med stor erfarenhet. Där kan du få all den hjälp och alla tips du behöver.

Lycka till!!

Det låter vettigt! Tack för att du delade med dig av erfarenheterna. :bow:

Vill bara tipsa om en väldigt bra colliesida med mycket läsvärt just om mentaliteten hos collie:

Convoco's Collies

Hoppas ni får tag på en bra collie när det blir dags för er att skaffa en!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17