Erfarenheter av korrigering av "1-års hovar"?

diamonia

Trådstartare
1-åringens hovar ser alla väldigt olika ut. Har hovslageren ute ofta för att inte något skall hinna gå snett. Ena bakhoven är mer illa än de andra. Hovslagaren börjar prata om att sätta sko på den hoven för att hjälpa den bli korrekt.

Hur vanligt är det att sko när de är så små?

Vill att hon skall få så bra förutsättningar som möjligt att bli korrekt i hovarna!

Sv: Erfarenheter av korrigering av "1-års hovar"?

Ska hon korrigeras så måste det göra så fort som möjligt. Det är nästan så det börja bli lite sent när hon är ett år. Men det har säker din hovslagare full koll på.
Min första häst var tvungen att bli skodd på frambenen redan som ettåring och han behövde bli skodd i två omgångar för att bli bra. Nu var det inte fel på hoven på honom utan för att skrapade ner framhovarna så mycket inne i stallet att han blev halt. Men det är inte helt ovanligt med korrigerings eller sjukbeslag på unga hästar.

Sv: Erfarenheter av korrigering av "1-års hovar"?

Jo hon har full koll!
Det är först nu som man ser vart det barkar hän...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 998
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka