Linda_A
Trådstartare
Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då röntgades mina höfter. Det fanns tecken på FAI (femoroacetabular impingement) av CAM-varianten på ena höften och både CAM och Pincer på den andra. Läkaren sa inte så mycket mer än att jag skulle försöka stärka höften (eller fortsätta med det snarare, jag gick redan hos en sjukgymnast) och använda smärtstillande vid behov. Blev kallad igen ett år senare och den läkaren sa om möjligt ännu mindre och att eftersom jag kunde gå så var det inget de kunde göra. Jag skulle komma tillbaka när det var dags för höftproteser.
Jag har hållit smärtan någorlunda i schack sen dess, men de sista månaderna har det blivit mycket sämre igen. Troligen till stor del beroende på att jag försökt komma några steg längre i min ridning och det har blivit mer krävande pass med mer skänkelinverkan. Idag var jag så svag i benen när jag red att det kändes ganska bitvis hopplöst.
Är det någon här som har erfarenhet av FAI? Har ni kunnat få hjälp av nån sjukgymnast som är kunnig om problemet och som kunnat ge förslag på övningar anpassade för just den diagnosen?
Jag har hållit smärtan någorlunda i schack sen dess, men de sista månaderna har det blivit mycket sämre igen. Troligen till stor del beroende på att jag försökt komma några steg längre i min ridning och det har blivit mer krävande pass med mer skänkelinverkan. Idag var jag så svag i benen när jag red att det kändes ganska bitvis hopplöst.
Är det någon här som har erfarenhet av FAI? Har ni kunnat få hjälp av nån sjukgymnast som är kunnig om problemet och som kunnat ge förslag på övningar anpassade för just den diagnosen?