erfarenheter av gräsharv

Strajder

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en gräsharv för att sköta om betesvallarna. Är det någon som använder det? Är ni nöjda med resultatet? Hur ofta och när använder ni den under säsongen?

Vi putsar självklart våra beten regelbundet med en betesputs...

Sv: erfarenheter av gräsharv

hej jag körde i våras med en 2 meters gräsharv bestånde av tunga trianglar som var sammanlänkade. Upplever att mossa försvann och att det blev tätare grässvål. Jag körde med parhästar och det var inga som helst problem att dra harven i flera timmar .

Tittar i första hand på 4-6 meter bred för traktor. Fungerar den att sladda ridbana med också?

Har en 4 meters från K*****i. Funkar utmärkt att dra isär korukor och jämna till en grusplan sönderkörd av lastbil så den borde funka till ridbanor också. Fjolårets betesvallar kör jag tidigt på våren och tycker att det grönskar fortare och bättre.

Tittar i första hand på 4-6 meter bred för traktor. Fungerar den att sladda ridbana med också?

Vi använde en sådan rätt mycket innan och tycker att den var bra. Den var dock lånad och nu när vi flyttat så har vi inte den möjligheten längre tyvärr.

Det brukar vara en vändbar matta på den så man kan välja hur hårt den skall riva. En liten nackdel är att harven kan riva upp lite sten men det är hanterbart.

Den går att sladda ridbanan med men är inte helt optimal. Det går bra att jämna till banan men är svårt att flytta materal som vissa ridbanesladdar kan göra.

Jag kommer nog att köpa en sådan här harv men tyvärr rymms det inte i budgeten just nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar