Sv: Erfarenheter av Equiterapeut.....
Det är inget hokus pokus med equiterapeuter. Det är ungefär som en naprapat eller sjukgymnast. De kan mycket om hästens leder, senor och muskler och kan använda ledmanipulation, massage, laser mm för att komma runt problem som hindrar hästen kunna utnyttja som kropp på bästa sätt. Vissa equiterapeuter jobbar med akupunktur eller akupressur samt örtmedicin. Du får råd om träning och kanske stretching och andra saker du kan göra själv.
Det finns två olika equiterapeut/equiatriker utbildningar tror jag. Jag vet tyvärr inte om det finns något branchförbund. Hitta en duktig person, fråga runt bland folk du känner och se vem de rekommenderar i ditt område.
Det finns ju andra yrkesmänniskor också t ex hästmassörer som har en utbildning som är helt inriktad på hästens rörelseapparat (muskler, senor, leder och skelett). Hästmassörerna jobbar inte med örtmedicin, akupunktur eller liknande utan med massage, stretching och träningsråd. Massörerna jobbar även förebyggande och regelbunden massage hjälper till att ge dig mer för pengarna du lägger på träning eftersom hästen inte har så mycket motstånd i kroppen. Det blir en god cirkel.
Hästmassörer har ett branchförbund, Nordiska Hästmassörförbundet. Personer som är medlemmar där har "rätt" utbildning och ansvarsförsäkring. Du hittar dem här
http://www.hastmassage.com
Kiropraktorer och osteopater jobbar med skelettet och att korrigera leder. OBS att ingen hästkiropraktor-utbildning finns i Sverige, kontrollera vad personen har för utbildning så du vet vad du betalar för.
Man kan nå bra resultat med vilken som helst av dessa yrkesmänniskor, man kan inte säga att någon är bättre än den andra, det beror ju på vad hästen har för problem och vad man vill åstadkomma, och det hänger förstås på person också. Skelett och muskler samverkar. Om en häst har problem med muskelspänning och låsningar i leder så kan massage av muskler hjälpa skelettet korrigera sig själv, manipulation av leder kan hjälpa muskelspänningen släppa.
Generellt så skulle jag inte anlita en person som säger att den egna metoden är den enda rätta och som pratar illa om andra terapeuter.
mvh
Lejonelle (dipl hästmassör)