Erfarenheter av Equiterapeut.....

Ja som frågan lyder vad är era erfarenheter av dem...bra-dåliga?
Vill ha lite vetenskapliga svar och personliga erfarenheter kanske bilder på före och efter behandlingen då hästen kanske kunnat muskla sig bättre osv...och vad gör just en ET vad är det som är så bra med dem?
Funderar på att ta ut en liksom :smirk:

Sv: Erfarenheter av Equiterapeut.....

jag har haft ET till min tvååring. hästen hade varit ohalt, pigg och nöjd men rörde sig inte som förut. som en tillväxtfas som aldrig gick över,
så vi började i april med att ta ut en veterinär som inte hittade något.
fortsatte med massör som hittade en litet ärr efter en muskelbristning till höger unde svansen.
anlitade då ET som då bekräftade vår misstanke att hon troligen gått omkull/fläkt sig i vintras. så hon korrigerade korsets låsta kotor och utförde akupressur på de muskler som var låsta. använde även laser på ländryggen där hon var spänd. laserbehandlade även framknäna då de var lite galliga. hon tittade även igenom utrustning o dyl så de passade.
vi diskuterade mycket och jag kände att hon verkligen gjorde sig en helhet av hästen.
knäna blev bra efter första behandlingen. vi har sedan haft ett återbesök och då var bakkärran helt ok. sedan fick jag tipset att sko och jag har nu en helt ny häst som mår prima :) !

Det är inget hokus pokus med equiterapeuter. Det är ungefär som en naprapat eller sjukgymnast. De kan mycket om hästens leder, senor och muskler och kan använda ledmanipulation, massage, laser mm för att komma runt problem som hindrar hästen kunna utnyttja som kropp på bästa sätt. Vissa equiterapeuter jobbar med akupunktur eller akupressur samt örtmedicin. Du får råd om träning och kanske stretching och andra saker du kan göra själv.

Det finns två olika equiterapeut/equiatriker utbildningar tror jag. Jag vet tyvärr inte om det finns något branchförbund. Hitta en duktig person, fråga runt bland folk du känner och se vem de rekommenderar i ditt område.

Det finns ju andra yrkesmänniskor också t ex hästmassörer som har en utbildning som är helt inriktad på hästens rörelseapparat (muskler, senor, leder och skelett). Hästmassörerna jobbar inte med örtmedicin, akupunktur eller liknande utan med massage, stretching och träningsråd. Massörerna jobbar även förebyggande och regelbunden massage hjälper till att ge dig mer för pengarna du lägger på träning eftersom hästen inte har så mycket motstånd i kroppen. Det blir en god cirkel.

Hästmassörer har ett branchförbund, Nordiska Hästmassörförbundet. Personer som är medlemmar där har "rätt" utbildning och ansvarsförsäkring. Du hittar dem här http://www.hastmassage.com

Kiropraktorer och osteopater jobbar med skelettet och att korrigera leder. OBS att ingen hästkiropraktor-utbildning finns i Sverige, kontrollera vad personen har för utbildning så du vet vad du betalar för.

Man kan nå bra resultat med vilken som helst av dessa yrkesmänniskor, man kan inte säga att någon är bättre än den andra, det beror ju på vad hästen har för problem och vad man vill åstadkomma, och det hänger förstås på person också. Skelett och muskler samverkar. Om en häst har problem med muskelspänning och låsningar i leder så kan massage av muskler hjälpa skelettet korrigera sig själv, manipulation av leder kan hjälpa muskelspänningen släppa.

Generellt så skulle jag inte anlita en person som säger att den egna metoden är den enda rätta och som pratar illa om andra terapeuter.

mvh
Lejonelle (dipl hästmassör)

min häst hade rullat fast sig i boxen, samt hade en felutprovad sadel (av sadelutprovare) som han fick jätteont i ryggen,länden av, sne i korset mm.
på 3 behandlingar var han helt bra och det var som en ny häst!
ET-behandlingar hjälper verkligen, och de är enormt duktiga på de det gör.
Min låtsaspappa är hovslagare och rekommenderar många av sina kunder att ta ut en ET då många hästar han stöter på är tungskodda, stela och har ont.
När sen ET varit ute är de helt andra hästar att sko, och även ägarna som oftast inte har märkt att det varit något "fel" i ridningen mm känner en enorm skillnad på hästarna.

Min mamma går Equiterapeut-utbildningen nu, hon går första året. Det finns bara en utbildning i hela europa (har jag för mig) och det är i katrineholm i sverige, det är väldigt svårt att komma in. de har en "vanlig" klass och en internationell.
Equiterapeuter blir allt mer eftertraktade och erkänt duktiga, det blir en allt större marknad och sug efter dom hela tiden.

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 429
Senast: Rosett
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 274
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25