Erfarenheter av buköppning?

Koriander

Trådstartare
Står tyvärr inför detta beslut och skulle vilja veta vad ni som varit med om detta har för erfarenheter. Har pratat med kirurgen på kliniken och hon har förklarat hur det går till, men känner samtidigt att jag måste väga in lite andra aspekter i det hela när det gäller ålder på hästen (islänning 19 år) och eftervård och eventuella komplikationer. Vad tycker ni som varit med om det? Hur är eftervården och har det blivit komplikationer efteråt mm?

Sv: Erfarenheter av buköppning?

Trots att min häst inte klarade sig (de kunde inte reda ut tarmarna) så har jag läst och hört lite om buköppningar efter det av nyfikenhet. Det verkar som om det är lång och svår konvalecens i de flesta lägen om nu hästen klarar själva operationen.

Vad jag förstod på vet på Strömsholm så har man redan vid operationen 50% chans till överlevnad bara på nedsövningen.
Tror det är vettigt som du gör att söka mycket information innan du går vidare om tiden finns då risken är att oddsen är dåliga.

Jag blev irriterad på jourveterinären som var ute hos min häst innan vi åkte till Strömsholm som tjatade om att det var skulle bli så dyrt och är jag säker på att jag verkligen vill åka in och så vidare. Försäkringen tog räkningen som gällde akut operation en lördag, inga dygn på sjukhus och slutade på ca 25 tusen.

Min häst var bara 5 år och en riktig pärla med hela livet framför sig. Jag hade utan att blinka offrat ett par år som konvalecent för henne och betalat vad det än kunde ha kostat när försäkringstaket slog i men jag vet inte om jag hade velat utsätta en äldre häst för plågan.

Men som sagt har jag tyvärr inte erfarenheten du behöver just nu.
Bestäm själv när du fått tillräcklig info och låt alla andra få ha sina tyckande det är bara dina som är viktiga nu. (fanns det en kramsmiley skulle den sitta här)

Lycka till oavsett hur du gör - jag håller tummarna för er.

Min då fyraåriga häst buköppnades 1992, så det var ganska länge sedan. Hon stod kvar på Ultuna i 3 veckor. På 3 dagar minskade hon 70 kg i vikt (vägde 450 kg när hon kom in...). När hon väl kom hem så skulle hon skrittas i 4 månader för att sedan börja trava och efter ytterligare ett par mån galoppera. Om samma häst hade varit 19 år skulle jag nog tveka till att göra det. Det är en enormt stor operation och jag tycker att det måste speciella skäl till VARFÖR man skulle göra det, inte varför man inte skulle göra det. Men det är min personliga åsikt... en så pass gammal häst har redan levt längre än vad många hästar gör...

Jag hade en 19årig häst som buköppnades för två år sen på strömsholm. Såhär i efterhand hade jag nog låtit henne somna in istället, men det är ju lätt att vara efterklok. När man står där och ska ta beslutet vill man ju göra allt man kan.

Hennes hjärta tog operationen med stor påfrestning. Det slog sakta och oregelbundet dagarna efter och hon hade kraftiga blåsljud. Hon åkte även på bukhinneinflammation efteråt och hennes hjärta orkade inte riktigt pumpa runt allting så att säga, så hon fick rätt stora ödem vid såret och hade antagligen lite vätska i lungorna. Hon var bra ynklig då, stackarn. :cry: Trots detta så repade hon sig faktiskt, och fick efter 13 dagar äntligen komma hem. Det gick någon månad och hostan var envis med gav till slut med sig.

Hon slapp sin boxvila och fick komma ut med de andra. I slutet av november upptäckte vi en "bulle" på hennes sår. Den blev lite större. Veterinären hemma var ut och konstaterade att det var ett bråck och att det nog var ganska stort.

Vi fick komma tillbaka till strömsholm och även de konstaterade att det var ett rejält bråck och att hon behövde opereras igen om hon skulle kunna leva hästliv med att vara ute i hagen osv, annars var det för stor risk att bråcket skulle kunna spricka. Då bestämde jag mig för att låta henne somna. Ville inte utsätta henne för en operation till.

Så ja, det är ju jättesvårt att säga hur man ska göra! Min nittonåring kanske hade levt idag om hon inte fått bråcket eftersom hon klarade operationen, men o andra sidan så var det nog rätt mycket tur att hennes kropp pallade med operationen och allt efteråt.

Jag kan tyvärr inte råda dig till vad du ska göra, bara berätta min erfarenhet! Jag håller tummarna för din häst!

/ Maris

Det har gått bra! Jag får hem henne imorgon. Vi slapp buköppning och hennes mage fungerar igen efter en stor förstoppning i vänster sida av buken. Det har varit ett fruktansvärt dygn och jag trodde inte att jag skulle vara tvungen att ta ställning till ett så svårt beslut som hade inneburit (som jag har kommit fram till efter allt funderande) att jag hade fått ta bort henne. Det fanns nämligen inga andra alternativ, kommer det inte ut den naturliga vägen så är buköppning det enda som återstår. Det låter ju så banalt med förstoppning men på en häst är det definivt inte det. Tusen tack till alla som svarat och delat med sig av sina erfarenheter.

Fick åka in 3 gånger efter en buköppning på min häst. Fick massa besvär med magen som honn inte haft tidigare.
Inte för att hennes buköppning gjorde någon skillnad. de öppnade henne och hoppsan. det här har vi inte rätt instrument till sydde ihop henne och så fick hon komma hem ca 1½ vecka efteråt. :mad:
Förlåt.. är lite bitter över detta.
Min väninnas häst klarade sig bra dock. inga komplikationer. Läkte snabbt och enkelt. Min häst är 7 hennes var 6.

Sorry läste inyte hela tråden. Vad skönt att det ick bra :D
Lycak till i fortsättningen.
Mvh Diabetikern

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 462
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 230
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar