Sv: Erfarenheter av buköppning?
Jag hade en 19årig häst som buköppnades för två år sen på strömsholm. Såhär i efterhand hade jag nog låtit henne somna in istället, men det är ju lätt att vara efterklok. När man står där och ska ta beslutet vill man ju göra allt man kan.
Hennes hjärta tog operationen med stor påfrestning. Det slog sakta och oregelbundet dagarna efter och hon hade kraftiga blåsljud. Hon åkte även på bukhinneinflammation efteråt och hennes hjärta orkade inte riktigt pumpa runt allting så att säga, så hon fick rätt stora ödem vid såret och hade antagligen lite vätska i lungorna. Hon var bra ynklig då, stackarn.
Trots detta så repade hon sig faktiskt, och fick efter 13 dagar äntligen komma hem. Det gick någon månad och hostan var envis med gav till slut med sig.
Hon slapp sin boxvila och fick komma ut med de andra. I slutet av november upptäckte vi en "bulle" på hennes sår. Den blev lite större. Veterinären hemma var ut och konstaterade att det var ett bråck och att det nog var ganska stort.
Vi fick komma tillbaka till strömsholm och även de konstaterade att det var ett rejält bråck och att hon behövde opereras igen om hon skulle kunna leva hästliv med att vara ute i hagen osv, annars var det för stor risk att bråcket skulle kunna spricka. Då bestämde jag mig för att låta henne somna. Ville inte utsätta henne för en operation till.
Så ja, det är ju jättesvårt att säga hur man ska göra! Min nittonåring kanske hade levt idag om hon inte fått bråcket eftersom hon klarade operationen, men o andra sidan så var det nog rätt mycket tur att hennes kropp pallade med operationen och allt efteråt.
Jag kan tyvärr inte råda dig till vad du ska göra, bara berätta min erfarenhet! Jag håller tummarna för din häst!
/ Maris