Erfarenheter av ATEC? Och sparkplåtars vara eller icke vara...

Andorra

Trådstartare
Letar efter en nyare transport och en återförsäljare i närheten säljer Atec. För mig är det ett relativt okänt märke och vill ha lite info om Era erfarenheter av detta märke. Är det ett bra och hållbart märke?

Sen undrar jag lite över sparkplåtar. Verkar vara delade åsikter om det. För en del är det ett måste och andra ser det som en säkerhetsrisk inne i transporten. För och nackdelar, tack.

Sv: Erfarenheter av ATEC? Och sparkplåtars vara eller icke vara...

Atec är nytt för mig också, men det skulle vara intressant att få veta mer :)

Sparkplåtar tycker jag är bra om det finns, det skyddar ju väggarna mot mkt slitage.
I min transport fanns det inga, så jag monterade dit. Är mkt nöjd med resultatet.

På vilket vis skulle plåtarna vara en säkerhetsrisk?

Atec är väl likställt med många av de andra importsläpen som finns idag på marknaden i Sverige. Vare sig bättre eller sämre.
Det viktigaste för oss med ett släp är att det SKALL vara panikutlösning på bommarna fram, finns inget undantag där. Får ta max ett par sekunder att släppa bommarna fram. Och kameraövervakning i släpet.

Vi var iväg på avelsvärdering med en 3-åring för nån månad sedan, fast han hade åkt mycket transport innan, så denna resan fick han spel, på en sträcka av 18 mil stannade vi 32 gånger, han la sig på rygg i släpet, gick över frambommen ett antal gånger, försökte klättra över mellanväggen, vände sig om åkte baklänges, försökte ta sig ut genom överluckan, mm.

Sparkplåtar eller sparkskydd skyddar väggarna i nederkant för slitage från hästens hovar, det är enklare och billigare att byta en plåt, gummimatta eller träskiva än att byta en hel vägg som blivit sönderskrapad av hästen.
'
Att det skulle vara en säkerhetsrisk förstår jag inte överhuvudtaget. Jo om det är ett gammalt släp med plåtar som sparkskydd och dessa har börjat släppa i överkant och pekar lite utåt in i transporten, då kan det vara en säkerhetsrisk, men annars ser jag ingen som helst risk med det.

Senast ändrad:

Ska åka och kolla på en idag. En begagnad men tyvärr är totalvikten alldeles för låg. Kostar ca 6500:- att väga upp den eftersom man måste byta kopplingsdrag och bara pappershanteringen går på 1500:-.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 369
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 183
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka